Hlavní obsah

Co chybělo v televizním dramatu Jiřího Stracha „Máma“

Foto: Radek Miča, Česká televize: se svolením ČT

Promarněná příležitost. Namísto nahlédnutí do duše opuštěného dítěte pouhý doják.

Článek

Nedělní večer 15 .listopadu 2025 na ČT1 patřil dlouho očekávanému televiznímu dramatu „Máma“. Shlédnout je ho možné i v iVysílání. Autorem scénáře byl Marek Epstein, režisérem Jiří Strach. Oba patří k plodným tvůrcům, kteří ve veřejnoprávní televizi dostávají velký prostor. Ke společným dílům z posledních let patří například inscenace Klec nebo Svatá.

Maximová zahrála skvěle

Ve zmíněných případech Strach sáhl po Jiřině Bohdalové, která v inscenacích excelovala a zajistila jim vysokou sledovanost. Tentokrát si do hlavních rolí vybral Elizavetu Maximovou, mladou, začínající herečku Sophii Šporclovou a v dětské roli Valentýnu Bečkovou. Nebyla to špatná volba – zejména Maximová mentálně postiženou a traumatizovanou ženu zahrála výborně.

Přesto inscenace trpěla značnými nedostatky, které byly nepochybně spojeny jak se scénářem, tak s režijním vedením. Scény působily příliš doslovně, režisér zjevně upřednostnil zobrazování utrpení matky a méně zkoumal vnitřní svět a traumata obou hlavních hrdinek.

Některé části příběhu byly těžko uvěřitelné, například situace, kdy se matka s dcerou ocitnou na útěku a snaží se přežít v přírodě. Stejně nepravděpodobně působí moment, kdy dívka uteče z dětského domova do psychiatrické nemocnice, kde pobývá její matka. Primářka oddělení nejen odmítne informovat policii, ale navíc ji na čas ubytuje na sesterském pokoji. V dobové realitě by oba útěky pravděpodobně byly krátké a neúspěšné.

Co jí vlastně chybělo?

Příběh ale především nabízel možnost zmapovat jedno téma, kterému ve veřejném prostoru stále nevěnujeme dost pozornosti. Tím je citová vazba a tragické důsledky jejího narušení, zejména u dětí. Chybí rovněž pohled na to, jaký dopad mohla mít pro devítiletou dívku role, v níž se de facto stala „matkou své matky“.

Nevíme, co se odehrávalo ve chvíli, kdy systém dívku násilně odstřihl od matky – ženy, která pro ni byla zároveň bezpečnou jistotou i osobou, za niž cítila zodpovědnost. Jaký dopad měla na dívku ztráta rodiny, kterou nahradily střídající se vychovatelky? Tak, jak byla situace zobrazená, by se nejeden divák mohl ptát, co jí v ústavu vlastně chybělo – měla postel, jídlo, vrstevníky i pravidelný režim. Ústav ji navíc podporoval ve vzdělání, když po základní škole nastoupila na gymnázium. Přesto takto možná dodnes řada dosud nepoučených lidí vnímá dětské domovy a „útěkaře“ nebo „problémové“ děti často vidí v nejlepším případě jako málo vděčné, v horším pak jako „geneticky zatížené“. Pokud měla inscenace ambici upozornit na tento stereotyp, obávám se, že se jí to nepodařilo.

Co ústav dětem nemůže dát

Téma poruchy citové vazbykomplexního vývojového traumatu, které se týká prakticky všech dětí odložených, týraných nebo zanedbávaných, by stálo za hlubší zpracování. Tyto často pradávné zážitky si hluboko v sobě pamatuje nejen mozek, ale i tělo. Situace, kdy dítě neodchází do rodiny, ale zůstává v ústavu, často vede k různým obranným strategiím, jako jsou zamrznutí, vzdor nebo silný pocit studu za sebe a další projevy. Reakce nervového systému pak bývají mylně zaměňovány za „zlé a rizikové chování“ a utvrzují dítě v hlubokém přesvědčení, že je skutečně špatné.

Ústav zkrátka nenahradí citovou vazbu k blízkému dospělému, který je pro dítě bezpečným přístavem. Pečovatelé se u nich střídají a upnout se na kohokoliv z nich dítě vnímá jako riziko a hazard. V 80. letech, kdy byla tato zařízení navíc vedena velmi přísně, často odosobněně a s důrazem na disciplínu, byly následky ještě tragičtější než dnes.

Jen v případě, že by se Strachova inscenace dokázala skutečně ponořit do duše hlavních hrdinů, mohli bychom lépe pochopit, proč jednají tak, jak jednají, a v čem spočívá jejich největší zranění. Strach sám takovou ambici možná měl, ale těmto motivům nevěnoval dostatek péče. Namísto toho se až příliš věnoval dramatickému zobrazení utrpení matky hospitalizované v psychiatrické léčebně. Výsledkem byl „doják“ bez hloubky a porozumění.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Marek Epstein

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz