Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Když se blíží krize, kupujeme pizzu, rtěnky a podpatky

Foto: Pixabay

Lidé se v očekávání ekonomické krize nebo v jejím průběhu chovají neočekávaně. Nakupují malé, luxusní zboží.

Článek

Když se blíží krize, lidé se v mnoha ohledech chovají celkem předvídatelně. Někteří nakupují zlato, jiní investují do nemovitostí a další jednoduše šetří. Existuje ale ještě jeden - méně známý - ukazatel, podle nějž poznáme, že na dveře klepe ekonomická recese. Tím je zvýšená poptávka po určitém zboží. Často po takovém, které byste nečekali.

Prémiová pizza, ale doma

V obdobích recese roste spotřebitelská poptávka po překvapivém zboží – mražené pizze, rtěnkách a botách na vysokých podpatcích. Dává to smysl? Ano, i když to na první pohled vypadá iracionálně. Nejde totiž většinou o levné typy tohoto zboží, ale o prémiové produkty. Kupříkladu u mrazené pizzy jde často o druhy z kváskového těsta nebo s dražšími přílohami. Proč si ji lidé dopřávají, když právě mají hluboko do kapsy? Chtějí zažívat malý luxus alespoň doma. Koupí sice dražší pizzu, ale ušetří za servis v restauraci či na spropitném pro kurýra.

Rudé rty značí krizi

Velmi podobně to funguje u rtěnek. Ty si pochopitelně dopřávají hlavně ženy, které na kosmetice v krizových obdobích jinak šetří. Jde o to, že si v této době chtějí dopřát nějaký malý, ale o to luxusnější výrobek. Je to vlastně pokus o kousek „normálnosti v nenormálním světě“.

Efekt rtěnky zpopularizoval Leonard Lauder, dědic kosmetické společnosti Estée Lauder, v době finanční krize roku 2008. Uvedl, že v jeho společnosti se výrazně zvýšil odbyt rtěnky, a to prvně už po teroristických útocích roku 2001. Tehdy jejich prodej v USA vzrostl o celých 11 %.

Teorie říká, že lidé čelící ekonomické krizi ochotněji nakupují drahou kosmetiku, na místo drahých kabelek a kožichů. Tento předpoklad se nepotvrdil v době pandemie covidu-19, která také způsobila hospodářský propad. To mohlo být způsobeno tím, že lidé nosili povinné roušky. V té době ale ekonomové zaznamenali „efekt řasenky“, tedy fakt, že ženy investovaly více prostředků do zkrášlujících prostředků, které zvýrazňovaly části těla, jež zůstávaly nezakryty.

Podpatky jako brnění

V době krizí existuje také zvýšená poptávka po botách s vysokými podpatky. Nejde o jediný módní produkt, který ženy v takových obdobích zvýšeně nakupují. Ženy nakupují také další výrazné doplňky, jednu nebo dvě dražší věci, jež si mohou dovolit i v „hladových letech“. Podpatky navíc symbolizují sebevědomí, kontrolu a mají velký vizuální efekt. Jde možná o jakousi obranu nebo „emocionální zbroj“ proti nejistému světu, který se hroutí.

A jak je to v současnosti, kdy velká část světa čelí ekonomickým výzvám kvůli ruské agresi vůči Ukrajině a Trumpovým nepředvídatelným zásahům do ekonomiky? Podle Business Insider v posledním roce v USA skutečně roste poptávka po mrazené pizze. A pro ekonomy je to opět tichý signál, že se v ekonomice a spotřebitelské poptávce skutečně něco děje.

Čísla, která ekonomové sledují

Totéž nyní platí v USA i pro rtěnky a vysoké podpatky. Podle Forbesu z července 2024 zaznamenaly některé značky v roce 2024 růst tržeb o 26 % až 30 %. V Česku podobná data nejsou veřejně dostupná, nicméně i domácí ekonomové tyto efekty nebo indexy sledují, byť je berou s jistou rezervou „Ale přesto se podobné ukazatele vyplatí sledovat. Často má jejich chování ekonomickou logiku,“ řekl Hospodářským novinám David Marek, hlavní ekonom poradenské společnosti Deloitte. „Některé z nich sledoval i bývalý šéf Fedu Alan Greenspan,“ upozornil.

Příště, až si zase v supermarketu všimnete, že dochází dražší mrazená pizza nebo že vaši známí začínají nosit rudou rtěnku či vysoké podpatky, pamatujte, že to možná neznačí jen módní revoluci. Možná je to nenápadný signál – další krize klepe na dveře.

Další použité zdroje:

Ihned.cz : Trochu legrace, kterou se vyplatí sledovat. Přicházející recesi značí spotřeba mrazené pizzy; 27.5. 2025

Business Insider: The pepperoni index; 15.4. 2025

Vogue Business: How beauty brands can prepare for a recession, 16.5.2025

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz