Článek
Jen jedna ze čtyř matek je po porodu spokojená se svým tělem. Zbylé tři se necítí dobře a nevzaly by si na dovolenou bikiny. Polovina z nich by dokonce ráda absolvovala plastickou operaci, kdyby si to mohly dovolit. Spokojená se svým poporodním tělem je jen necelá čtvrtina z 1300 žen. Každá druhá se ze stejného důvodu označila za nešťastnou, jiné dokonce mluvily o zoufalství a pocitech zranitelnosti.
Průzkum před časem provedla britská internetová stránka Mumsnet a její překvapivé výsledky vedly k úvahám o tom, do jaké míry se na tom, jak na sebe a své mateřství ženy nahlížejí, podepisují celebrity a fenomén tzv. yummy mummies, což lze do češtiny přeložit jako „matky k nakousnutí“. Jde často o celebrity či influencerky, které se staly matkami, ale zůstávají zároveň velmi atraktivní, dbají na to, aby byly stále upravené a i krátce po porodu začnou pracovat na svém vypracovaném těle. Vzhledem k tomu, že jde velmi často o ženy z vyšších sociálních vrstev, vyznačují se navíc značkovým oblečením, luxusním životním stylem a důrazem na dokonalý vzhled svého dítěte. V éře sociálních sítí a s ní spojené vizualizace naší každodennosti se tento trend stal dotěrným a všudypřítomným, což s sebou nese nepříjemné důsledky.
Tlak ze strany celebrit
Zmiňované respondentky britského průzkumu velmi často mluvily o pocitech zoufalství, které cítily, když viděly fotografie celebrit jako je Victoria Beckham, modelka Nell McAndrew či moderátorka Myleene Klass. Posledně zmiňovaná celebrita se ve svých 29 letech stala modelkou v reklamě na plavky pouhých pět měsíců po narození dítěte. Destruující vliv, který má tento nevyslovený tlak na ženy po porodu, popsala psycholožka Susie Orbach pro deník The Telegraph „Kult yummy mummies je opravdu podpásovkou. Ženy se kvůli tomu cítí špatně v okamžiku, kdy mají dost věcí, s nimiž se musí vypořádat, přizpůsobovat se zcela nové roli v životě.“ Ženy, které jsou zaměstnány svým dítětem a sžívají se s novou rolí, kdy se musejí vypořádat například s proměnou vlastní identity, mohou podlehnout dojmu, že s nimi něco není v pořádku. Zatímco jiné matky se už týdny po porodu bez problému nasoukají do svých předtěhotenských džínů, ony podle logiky sociálních sítí - a často i podle přesvědčení velké části jejích konzumentů - selhaly.
Podobný tlak pociťují od domácích celebrit pochopitelně i ženy v Česku. Před dvěma lety se pouhých 24 dní po svém druhém porodu zpěvačka a moderátorka Emma Smetana vyfotila pro sociální sítě jen v prádle a přidala komentář „Strie ani jedna, břišní svaly teprve začnu posilovat. Vydatné kojení, vyvážená strava, jóga, každodenní procházky plus pár cviků, co mi poradili v Podolí, cítím se paradoxně líp než po prvním porodu.“ Smyslem příspěvku bylo v tu chvíli prodat oblečení, které měla Smetana na sobě, informace o stavu jejího těla tak krátce po porodu pozornost k reklamě přitáhla dokonale. Ohlas byl nebývalý a reakce, které se objevily byly dvojího druhu. Převažovala obdivná vyjádření, ale objevila se i kritika za text, kterým influencerka podle uživatelů sítí shazuje ostatní ženy.
Jinou známou celebritou, která se po porodu vyfotografovala v prádle dokonce pouhý týden po porodu je modelka a influencerka Agáta Hanychová. Ta ve svých vyjádření zachází mnohem dále než Smetana a nešetří ostrými soudy. Hanychová veřejnost zásobuje informacemi o tom, že už tři dny po porodu začala cvičit a neváhá dehonestovat ženy, kterým se hubnout nedaří nebo se o to z jakýchkoliv důvodů ani nepokoušejí. Mít nadváhu třeba i rok po porodu je podle ní pouze projevem lenosti.
Komu škodí?
Uvědomit si, že jde většinou o pečlivě udržovanou image a stylizaci, která celebritám pomáhá vydělávat peníze, není snadné. Nedosažitelné standardy, které zobrazovaný životní styl zobrazuje, jsou obvykle podávány s lehkostí, což vzbuzuje dojem, že k podobnému úspěchu stačí jen trochu chtít. Reálně však tyto celebrity mívají k dispozici velké finanční prostředky, které jim umožňují vést luxusní životní styl včetně příležitostí a dostatku času pracovat na svém vzhledu. Ten je navíc často tím, co je živí, proto nepřekvapí, že je pro ně prioritou.
Srovnávání se s yummy mummies může podporovat nezdravé srovnávání, soutěživost a nelítostné soudy, které mohou o matkách vynášet jiné ženy, lidé na sociálních sítích nebo i blízcí příbuzní, kteří se podobnými trendy nechávají ovlivňovat. Výsledkem bývá negativní vnímání vlastního těla a přirozenosti, nízké sebevědomí a úbytek energie, které ženy věnují nepodstatným aspektům jejich současného života.
Podstatným negativním důsledkem trendu je i skutečnost, že ženy samotné mateřství nepovažují za to nejdůležitější, co si v danou chvíli zaslouží jejich pozornost. Snaha napodobovat předkládaný obraz života celebrit může vést k upozadění hodnoty mateřské role, kterou ženy v danou chvíli zastávají. V jiném případě pak může vést k dalším pocitům méněcennosti co se týče mateřských kompetencí. Když ženy získají dojem, že ostatní zvládají snadno a s lehkostí skloubit jak mateřství, tak péči o sebe, mohou nabýt dojmu, že je s nimi cosi špatně také v jejich nové roli.