Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nemotorista Filip Turek jezdí do práce stopem. Jen šetří nebo nemá řidičák?

Foto: Pixabay

Motorista, který neřídí. To je překvapivě novopečený europoslanec Filip Turek.

Článek

Filip Turek nečekaně uspěl v evropských volbách, aniž by byl předtím dlouhodobě známou politickou osobností. Stačilo se vymezit proti Green Dealu, ukončení výroby aut se spalovacími motory a mezi řádky naznačit, že Evropským parlamentem a jeho institucemi vlastně pohrdá. Na to někteří Češi slyší a jsou přitom ochotni přehlédnout i varovné signály a vážnější kontroverze. V případě zvoleného europoslance Turka mezi ně patří třeba dřívější přátelství se zemřelým podnikatelem Ivanem Jonákem, který si odseděl trest za objednání vraždy vlastní manželky, nebo fakt, že jde vlastně o eufemisticky řečeno „obchodníka s deštěm“, který se v době pandemie covidu-19 živil prodejem pochybných „antivirových“ domácích spotřebičů. V Česku se pro takové podnikatele vžilo jadrnější označení „šmejdi“ a obvykle je netolerujeme. Ve veřejném prostoru se zmiňovala i jeho možná náklonnost k nacismu, neboť podnikatel byl dříve vyfocen s různými nacistickými symboly nebo dokonce v situaci, kdy hajloval. Někteří voliči mu svůj hlas dali tomu všemu navzdory, zřejmě s vidinou, že je ochrání před apokalypsou zvanou konec spalovacích motorů.

Spolujízda jako hobby

Toto téma se pro bývalého automobilového závodníka a předsedu klubu sběratelů vozů Jaguar, který sám založil, stalo samozřejmě stěžejním. Nicméně od usednutí v lavicích Evropského parlamentu se dotyčný jeví spíše jako aktivista bojující za zákaz aut a nadšený stoupenec sdílené jízdy autem. Vlastně je v tom důslednější než jeho kolegové a političtí oponenti. Ti na jednání často svými vozy cestují a při té příležitosti Turka několik z nich již svezlo. Jako první to byl Alexandr Vondra ve svém Subaru Outback, neboť pan Turek prý neměl k dispozici svůj vůz a musel by na schůzku s premiérem taxíkem. Vondra vyhověl velmi ochotně a informaci okořenil „vtipem“ o tom, že oba muži tak společně ušetřili CO2. Svezl jej také pirátský politik a bývalý europoslanec Marcel Kolaja. „Když jsem viděl v hotelu (…) shánět taxíka, tak jsem se dobrovolně nabídl. Zvolený zástupce lidu přece musí hlasovat. :-),“ přiznal následně Kolaja na síti X. Učinil tak navzdory tomu, že jej krátce předtím přirovnal k analfabetovi a buranovi. Vyslechnout si proto jejich konverzaci ve voze by mohlo být mimořádně zajímavé. Dlužno ještě dodat, že k parlamentu v Bruselu se lze snadno dopravit hromadnou dopravou, konkrétně vlakem, metrem či několika linkami autobusů. Jediné, co k tomu potřebujete, je znalost toho, jak takové cestování vlastně funguje a kde si koupit jízdenku, což může být pro někoho, kdo takto nikdy necestoval, mimořádně obtížné.

Vtipy místo slov „opravdového chlapa“

Turek zkrátka cestuje na politická jednání v Česku i v zahraničí za pomoci kolegů pocházejícími z celého politického spektra. U automobilového nadšence je to pozoruhodné a nabízí se několik vysvětlení. Tím prvním a nejpravděpodobnějším je fakt, že Turek nemá řidičský průkaz. Alespoň tedy ne platný. Nabízí se možnost, že mohl být „vybodován“ za dopravní přestupky, což vedlo k odebrání dokladu. Této možnosti nahrává fakt, že opakovaně na otázku, zda má řidičák, neodpověděl novinářům z Hospodářských novin. „S kolegy (Vondrou a Kolajou) jsem se pokoušel ochladit pomocí sdílené dopravy velmi rozehřátou planetu,“ snažil se namísto odpovědi o vtip novopečený europoslanec. K vlastnictví řidičáku se však nevyjádřil. V případě poslance, který se do europarlamentu nechal zvolit za hnutí „Motoristé“, by takové přiznání bylo zřejmě trochu „trapas“, proto je jeho mlžení na toto téma pochopitelné.

Jiným důvodem by mohly být finanční potíže Filipa Turka, takové tvrzení by samozřejmě bylo čistou a ničím nepodloženou spekulací. Navíc je to velmi nepravděpodobné, Filip Turek v polovině července konečně zveřejnil Prohlášení o soukromých zájmech, které musí podat každý europoslanec a přiznat tak veškeré příjmy za poslední tři roky. Turek tak učinil s velkým otálením a jako poslední, ale nakonec jej přece jen předložil. Ukázalo se, že ze dvou společností mu chodí celkem zhruba 250 tisíc korun, před časem prodal jeden vůz za 4,5 milionu korun a vlastní jednu nemovitost v pražské Dubči, která byla před 30 lety zřejmě postavena načerno. Odměnu za práci europoslance, která se pohybuje kolem 200 tisíc korun v čistém a patří k ní ještě další finanční náhrady, zatím nedostal. Jelikož tedy první výplata z Bruselu ještě nepřišla, nemohli si novopečení poslanci své případně nedobré finance „vyspravit“. Pokud by důvodem častého svezení od kolegů z konkurenčních stran byla úspora, mohlo by to být však motivováno i jinak než špatnou finanční situací. Filip Turek mohl být vychováván k šetření a snaze „nerozhazovat“ to, co si jako podnikatel pracně vydělal. To by u něj bylo jistě nečekané, ale nepochybně chvályhodné a posloužil by tak jako skvělý příklad pro mladé muže, které jako influencer ovlivnil a oni mu následně hodili svůj hlas.

A jaká je poslední možná příčina jeho využívání „taxikařících“ kolegů? Byl by to od Turka „majstrštyk“, kdyby se ukázalo, že ve skutečnosti do europarlamentu proklouzl ekologický aktivista s maskou sebestředného „floutka“ a siláckými řečmi, kterými si získal důvěřivou část voličstva i některé známé odpůrce zelených aktivistů, jako je třeba Václav Klaus. Ukázat tímto způsobem veřejnosti, že není nutné jezdit do práce sám v autě pro pět lidí, by jistě bylo efektivnější, než třeba polévat umělecká díla polévkou. Tato možnost je samozřejmě nejméně pravděpodobná, ale i tak není vyloučeno, že se Turkův náhled na svět trochu změní. Třeba europoslanec díky „stopování“ zjistí, že sdílet jízdu vozem není vůbec špatné a ještě si tak v debatách s rivaly rozšíří politické obzory a zlepší argumentační schopnosti.

Zdroje:

https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/jonakuv-dobry-pritel-ivana-odposlouchavali-a-mocni-si-oddechli_373906.html

Deník N: Filip Turek jezdil v autě se zdviženou pravicí, lajkoval Hitlera. Řeší to policie; 5.7. 2024

https://www.szpi.gov.cz/clanek/szpi-upozornuje-na-dalsi-pripady-zneuzivani-virove-epidemie-pri-prodeji-doplnku-stravy.aspx

Idnes.cz: Turkovo přiznání. Auto prodal za 4,5 milionu, z firem má 250 tisíc měsíčně; 18. 7. 2024

https://cnn.iprima.cz/oblibeny-pasazer-turek-nyni-letel-s-ministrem-dvorakem-europoslanec-se-pochlubil-emisemi-443646#:~:text=Nej%C4%8Derstv%C4%9Bji%20se%20nechal%20dopravit%20do%20Bruselu%20v%20arm%C3%A1dn%C3%ADm,v%20letadle%20z%C5%AFstal%20krom%C4%9B%20dal%C5%A1%C3%ADch%20lid%C3%AD%20pr%C3%A1v%C4%9B%20Turek.

https://www.forum24.cz/priblble-si-hraje-na-analfabeta-je-to-totalni-buran-rozcilil-se-kolaja-na-turka

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/filip-turek-eurovolby-volby-politik-strana-europarlament-zavodnik-2024_2406130700_ako

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz