Článek
Je to obvyklý scénář. Kavárna nebo bistro si zřídí dětský koutek, aby přilákaly hosty i mimo večerní hodiny. Jenže když děti skutečně přijdou, začne jejich přítomnost vadit – zejména pokud jsou „rozjívené“ nebo „neposlušné“ a „pletou číšníkům pod nohy“.
A zápletka pokračuje podle již známého vzorce. Marketingový tah, který zpočátku přinášel tržby, se stává komplikací. Kavárna je hlučnější, než majitelé čekali, a zákazníci ji začínají vnímat jako „místo pro rodiče s dětmi“. Frustrovaní provozovatelé pak vyvěsí na sociálních sítích ostřejší vzkaz, kterým odsoudí „nevhodné“ chování dětských zákazníků a jejich rodičů. Spoléhají tak, že najdou podporu u ostatních hostů, které přítomnost dětí obtěžuje.
Smršť na sítích
A to se samozřejmě stane – a veřejné odsuzování rychle nabere virální rozměry. Pod příspěvkem se objeví lavina komentářů, které si berou na paškál zejména matky s dětmi. Kritiku vedou často starší ženy, které své děti už odchovaly, nebo bezdětní lidé, kteří jsou přesvědčeni, že „nezodpovědné matky by měly zůstat doma“. Připojují se i „zasloužilí“ otcové, kteří nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy se s malými dětmi „do kaváren nechodilo“.
Před pár dny podobnou vlnu vyvolalo pražské bistro Lagom. Podnik, který funguje teprve před několik měsíců, lákal rodiny na příjemné a baby-friendly prostředí – včetně dětského koutku a výhledu na venkovní hřiště. Jenže na svém Instagramu a na webu však nedávno zveřejnili jeho majitelé zprávu, která se k rodinám s dětmi staví opačně:
Tato zpráva nás vůbec netěší, ale bohužel nemůžeme jinak. Pokud hledáte místo, kde se vaše děti mohou vyblbnout, doporučujeme (jméno podniku s hlídáním za 300 Kč/hod - pozn. autora). Děkujeme všem rodičům, co se chovají slušně a s respektem k ostatním zákazníkům.
Poměrně útočný tón příspěvku kontrastuje s předchozí propagací, která děti s rodiči naopak lákala k návštěvě. Po takovém vzkazu se rodiče malých dětí těžko budou v podniku cítit vítaní. Od příští návštěvy nejspíše upustí.
Na sociálních sítích okamžitě začaly kolovat příběhy o „hororových zážitcích“ s dětmi v kavárnách: prý matky přebalují děti na stolech, děti vrážejí do číšníků nebo vřeští tak, že ostatní hosté podnik opouštějí. Jako pravidelná návštěvnice kaváren – včetně těch s dětskými koutky – musím říct, že podobné extrémní případy jsem nikdy nezažila. Ano, děti jsou někdy slyšet, občas řeší „spor“ o hračku nebo miminko zapláče. Ano, děti, které se teprve učí mnoho nových dětí včetně toho, jak vyjádřit svůj nesouhlas nebo potřebu, to tak dělají.
Děti jsou součástí společnosti
I děti, které teprve poznávají svět a učí se regulovat své emoce, jsou součástí společnosti. Stejně jako jejich rodiče, kteří se v naší zemi často nemají šanci vrátit do práce dříve než za tři roky. A přestože pandemie lockdownů ukázala, jak destruktivní je sociální izolace, vždy se najde dost lidí, kteří bez váhání doporučí rodičům, aby „seděli doma“ další roky.
Případ Bistra Lagom ukazuje rozporuplný přístup k rodinám s dětmi. Pokud kavárna nabízí dětský koutek, je logické, že je přitáhne. Ale představa, že děti budou zcela tiše sedět v koutku hodinu nebo dvě, je jednoduše naivní. Ano, takové děti existují – ale je jich menšina. Možná by proto měli majitelé podobných podniků zvážit, zda dětský koutek opravdu zapadá do jejich filozofie.
Pokud to s koutkem myslí vážně, je třeba dobře promyslet uspořádání prostoru, akustiku nebo pravidla, která budou jasná všem. Místo útočných a odsuzujících příspěvků na sociálních sítích by se pak mohli třeba pokusit hledat kompromisy.
Faktem je, že naše společnost je vůči dětem a matkám malých dětí ve veřejném prostoru stále poměrně předpojatá. Zapomíná, že děti nejsou jednoduše „malí dospělí“ a nemůžeme od nich očekávat, že se budou chovat jako tiší a poslušní zákazníci. Jenže to vyžaduje jistou dávku empatie a tolerance.
Byla bych ráda, kdybychom jako společnost začali lépe chápat, že děti a jejich rodiče mají právo být součástí veřejného prostoru – včetně kaváren. Děti zkrátka nejsou „malí dospělí“ a nemůžeme od nich očekávat, že se budou chovat jako tiší a dokonale poslušní zákazníci. Pokud stojíme o společnost, která je otevřená, tolerantní a přívětivá ke všem, měli bychom začít právě tady: snahou o větší pochopení potřeb druhých a ochotou hledat kompromisy místo vyhrocených reakcí.
Zdroje:
https://cnn.iprima.cz/bistro-se-ohradilo-proti-rodicum-neukaznenych-deti-at-se-ratolesti-vyradi-venku-vzkazuji-454242
Webové stránky Bistra Lagom
Instagram Lagom Bistro