Hlavní obsah
Rodina a děti

Pražské bistro: otevřeli si dětský koutek, ale chodily jim tam děti

Foto: Pixabay

Děti v kavárnách a bistrech nechceme. Tak lze shrnout názor, který dominuje na sociálních sítích poté, kdy si někdo stěžuje na chování dětí ve veřejném prostoru.

Článek

Je to obvyklý scénář. Kavárna nebo bistro si zřídí dětský koutek, aby přilákali hosty i mimo večerní hodiny. Jenže když děti skutečně přijdou, začne jejich přítomnost vadit – zejména pokud jsou podle názoru majitelů „rozjívené“ nebo „neposlušné“ a „pletou se číšníkům pod nohy“.

A zápletka pokračuje podle již známého vzorce. Marketingový tah, který zpočátku přinášel tržby, se stává komplikací. Kavárna je hlučnější, než majitelé čekali, a zákazníci ji začínají vnímat jako „místo pro rodiče s dětmi“. Frustrovaní provozovatelé následně vyvěsí na sociálních sítích ostrý vzkaz, kterým odsoudí „nevhodné“ chování dětských zákazníků a jejich rodičů. Spoléhají tak, že najdou podporu u ostatních hostů, které přítomnost dětí obtěžuje.

Smršť na sítích

A to se samozřejmě stane – a veřejné odsuzování rychle nabere virální rozměry. Pod příspěvkem se objeví lavina komentářů, které si berou na paškál zejména matky s dětmi. Kritiku vedou často starší ženy, které své děti už odchovaly, nebo bezdětní lidé, kteří jsou přesvědčeni, že „nezodpovědné matky by měly zůstat doma“. Připojují se i „zasloužilí“ otcové, kteří nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy se s malými dětmi „do kaváren nechodilo“.

Někdy to skoro vzbuzuje podezření, že podniky se podobnými posty s virálním potenciálem k sobě snaží přitáhnout pozornost a získat tak vlastně „reklamu“ zdarma. Zda to tak v některým případech skutečně funguje, lze jen těžko soudit.

Před pár dny podobnou vlnu vyvolalo pražské bistro Lagom. Podnik, který funguje zřejmě pouhý měsíc, lákal rodiny na příjemné a baby-friendly prostředí – včetně dětského koutku a výhledu na venkovní hřiště. Jenže na svém Instagramu a na webu však nedávno zveřejnili jeho majitelé zprávu, která se k rodinám s dětmi staví opačně:

Tato zpráva nás vůbec netěší, ale bohužel nemůžeme jinak. Pokud hledáte místo, kde se vaše děti mohou vyblbnout, doporučujeme … (jméno podniku s hlídáním za 300 Kč/hod - pozn. autora). Děkujeme všem rodičům, co se chovají slušně a s respektem k ostatním zákazníkům.
Bistro Lagom

Poměrně útočný tón příspěvku kontrastuje s předchozí propagací, která děti s rodiči naopak lákala k návštěvě. Po takovém vzkazu se rodiče malých dětí těžko budou v podniku cítit vítaní. Od příští návštěvy nejspíše upustí.

Na sociálních sítích okamžitě začaly kolovat příběhy o „hororových zážitcích“ s dětmi v kavárnách: prý matky přebalují děti na stolech, děti vrážejí do číšníků nebo vřeští tak, že ostatní hosté podnik opouštějí. Jako pravidelná návštěvnice kaváren – včetně těch s dětskými koutky – musím říct, že podobné extrémní případy jsem nikdy nezažila. Ano, děti jsou někdy slyšet, občas řeší „spor“ o hračku nebo miminko zapláče. Mám pro to pochopení, malé děti se teprve učí mnoho nových věcí včetně toho, jak vyjádřit svůj nesouhlas nebo potřebu. Měla jsem za to, že to je o dětech všeobecně známo.

Děti jsou součástí společnosti

I děti, které teprve poznávají svět a učí se regulovat své emoce, jsou však - pro někoho překvapivě - součástí společnosti. Stejně jako jejich rodiče, kteří se v naší zemi často nemají šanci vrátit do práce dříve než za tři roky. A přestože pandemie lockdownů ukázala, jak destruktivní je sociální izolace, vždy se najde dost lidí, kteří bez váhání doporučí rodičům, aby „seděli doma“ další roky.

Případ Bistra Lagom ukazuje rozporuplný přístup k rodinám s dětmi. Pokud kavárna nabízí dětský koutek, je logické, že je přitáhne. Ale představa, že děti budou zcela tiše sedět v koutku hodinu nebo dvě, je jednoduše naivní. Ano, takové děti existují – ale je jich menšina. Možná by proto měli majitelé podobných podniků zvážit, zda dětský koutek je opravdu to, co chtějí a takový koncept zapadá do jejich filozofie.

Pokud to s koutkem myslí vážně, je třeba dobře promyslet uspořádání prostoru, akustiku nebo sepsat a vyvěsit pravidla užívání dětského koutku. Pak by se proti „neposlušným“ hostům nemuseli vymezovat na sociálních sítích.

Faktem je, že naše společnost je vůči dětem a matkám malých dětí ve veřejném prostoru stále poměrně předpojatá. Zapomíná, že děti nejsou jednoduše „malí dospělí“ a nemůžeme od nich očekávat, že se budou vždycky chovat jako tiší a vděční zákazníci. Jenže to vyžaduje jistou dávku empatie a tolerance.

Byla bych ráda, kdybychom jako společnost začali lépe chápat, že děti a jejich rodiče zkrátka jsou normální a přirozenou součástí veřejného prostoru . Zároveň bychom měli pochopit, že děti nejsou „malí dospělí“ a nemůžeme od nich očekávat, že se budou chovat tak tiše jako ostatní zákazníci. Pokud stojíme o společnost, která je otevřená, tolerantní a přívětivá ke všem, můžeme začít právě tady. Snahou o větší pochopení potřeb druhých a ochotou hledat kompromisy místo vyhroceně odsuzujících reakcí.

Zdroje:

https://cnn.iprima.cz/bistro-se-ohradilo-proti-rodicum-neukaznenych-deti-at-se-ratolesti-vyradi-venku-vzkazuji-454242

Webové stránky Bistra Lagom

Instagram Lagom Bistro

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz