Hlavní obsah
Internet a technologie

Senioři si k penzi přivydělávají videy na internetu. Ale ano, i v Česku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels

Mezi tvůrce internetových videí nepatří jen Generace Z, ve skutečnosti řada úspěšných influencerů už dávno překročila osmdesátku. A daří se jim.

Článek

Radí, jak dobře uvařit těstoviny, jak obstát v partnerských vztazích nebo se dělí o další své životní zkušenosti. Někteří z nich mají na internetu miliony sledujících a někdy i šesticiferné výdělky. Jde o tzv. granfluencery, tedy seniory, kteří točí videa pro sociální sítě jako je TikTok, Instagram či Youtube. Sledují je nejen jejich vrstevníci, ale i lidé o dvě generace mladší.

Vaření s Ovčí babičkou

Marie Pačesová je bývalou pokladní Českých drah a v důchodu začala před několika lety točit videa pro Youtube. Se svým internetovým publikem se dělí především o recepty na tradiční česká jídla nebo ukazuje plody svého zahradničení, ale sledujícím nabízí kromě té materiální také duchovní stravu. Pravidelně čte z knížky Minutěnka, kterou kdysi napsal katolický biskup Josef Hlouch a nabízí v ní minutová duchovní zastavení na každý den roku. Paní Pačesová vystupuje také pod označením Majka nebo Ovčí babička a její videa mají 70 tisíc odběratelů. Úspěch je v jejím případě kolísavý. Některé její „příběhy“ nasbíraly i více než 100 tisíc shlédnutí, na druhou stranu mnohé viděly pouhé stovky lidí. Autorka je nicméně velmi pilná, a tak nový obsah přidává i několikrát denně. Vydělávat na reklamě přitom může už od 1000 sledujících a 4000 hodin sledování, což dávno splnila. Kanál YouTube přináší něco mezi 0,01 až 0,03 dolaru za zhlédnutí, což znamená 3 až 5 dolarů za 1000 zhlédnutí a až 5 000 dolarů za 1 000 000 zhlédnutí. Nicméně je proto nutné založit si účet Google AdSense, který to umožňuje, a není jisté, zda tuto možnost „Ovčí babička“ skutečně také využívá. Zisk ale může influencerům plynout například ze spolupráce s některými značkami, které ve videích propagují.

Poptávka po boomerech

O granfluencery je ve světě velký zájem. Do generace ve věku 55+ spadají početní boomeři (v západním světě to jsou lidé narození v poválečném období, u nás spíše tzv. Husákovy děti), kteří jsou často velmi dobře finančně zabezpečeni a je jich velký počet. Pro značky, které jim chtějí prodat své zboží, je právě tato skupina atraktivní. Zároveň jde o skupinu, která na sociálních sítích tráví poměrně hodně času. V této věkové kategorii chodí v Česku na Youtube 2,5 milionu uživatelů a na Facebooku se pohybuje přes milion lidí lidí starších 55 let a jejich počet neustále roste - dokonce nejrychleji ze všech věkových skupin.. Tato generace už ale objevila i další sítě jako je Instagram či TikTok. Není tedy divu, že granfluencerů tam přibývá a nemají nouzi o reklamu od různých značek, které jim za propagaci rády zaplatí. Mimochodem - dle statistik Goldmann Sachs tvoří nyní online byznys granfluencerů 250 miliard dolarů a do tří let by se měl zdvojnásobit. Co propagují? V zahraničí jsou to často cestovky, které se zaměřují na „stříbrnou generaci“ a pořádají pro ně například výlety lodí po Evropě nebo speciální pleťové krémy.

Existuje několik příkladů ze zahraničí, kde senioři patří ke špičce mezi infleuncery, co se týče počtu sledujících i zisku. Kupříkladu Američanka Helen Polise je 62 let a má milion sledujících. Devětaosmdesátiletá Nonna Natalina (babička Natalina) žije v Toskánsku a ze své kuchyně učí miliony folowerů vařit pravé italské těstovin. Prý ji sleduje i Lady Gaga. „Tu zpěvačku neznám, ale ona asi zná mě,“ komentovala lakonicky toto zjištění. Vydělané peníze pak posílá svému vnukovi Lukovi na studium. Devadesátiletá Lilian Droniaková vystupující pod přezdívkou Grandma Droniak zaujala sítě zveřejněním své představy o tom, jak by jednou měl vypadat její pohřeb. Baddie Winkle, což je pseudonym Američanky Helen Elam Van Winkleové, začala točit videa v pětaosmdesáti letech. Je zastánkyní legalizace lékařské marihuany a v oblibě má výstřední oblečení. Ve videích neváhala vystupovat ve spodním prádle nebo tančit.

Dvě „vzdálené“ generace

V Česku zaujala videa, která se svou babičkou Víšou Kokoškovou tvoří influencer a moderátor Honza „Koky“. Babičce je nyní 89 let a točit obsah pro TikTok ji prý velmi baví. S vnukem například ochutnává nejrůznější moderní jídla jako je sushi nebo speciality z fastfoodů a hádá, za kolik se prodávají. Také hodnotí populární hudební skladby nebo zkouší odhalit, co znamenají některé slovní novotvary používané Generací Z. „Ten pozitivní zájem mne překvapil. Nedávno jsem šla kolem školy, kde jeden patnáctiletý chlapec, když mne uviděl, přeskočil plot, běžel ke mne a ujišťoval, že to jsem skutečně já,“ popisovala v jednom z rozhovorů žena, která se na stará kolena stala TikTokovou celebritou. Mladí lidé prý reagují skvěle, zastavují ji na ulici a vyslovují přání, aby v točení videí pokračovala. „S podobně starými lidmi jako jsem já o tom ale nemluvím,“ přiznává. Paní Kokošková má k nejmladší generaci velmi pozitivní vztah a nemá tendenci ji odsuzovat. „Myslím, že to dělají spíše zapšklí lidé. My ale máme dobrá vztah,“ říká žena, která obdivuje a cení si nových technologií i možnosti dozvídat se stále nové věci. Na TikToku mají s vnukem desetitisíce sledujících, což dává možnost je zpeněžit, byť tamní zisky v tuto chvíli nedosahují výdělků dosažitelných například na YouTube.

Aktivita Víši Kokoškové a jejího vnuka má ale ještě další, velmi důležitý, rozměr. Videa sledují lidé různých generací od té nejmladší, přes lidi ve středním věku až po nejstarší. Velkou roli hraje pozitivní vztah paní Víši k mladým a nepochybně i pevné pouto, které má se svým vnukem, se kterým tráví například dovolenou. „Žasnu nad tím, kolik mladých se na nás dívá a věřím, že svět není špatný,“ říká. Vstup téměř devadesátileté dámy na sociální sítě a do světa influencerů tak má zjevně nečekaně pozitivní dopad na pochopení mezi generacemi, které se navzájem hodně vzdálily a v mediálním prostoru to občas dokonce vypadá, že se schyluje ke generačnímu konfliktu. Důkazem je přinejmenším to, že pod videy této dvojky nenajdete prakticky žádné negativní komentáře, zato pozitivních se tam denně objevují stovky.

Zdroje:

Ihned.cz: Je jí osmdesát devět let, natáčí videa na Tiktok a říká: Staří nadávají na mladé často jen ze zapšklosti; podcast Generační konflikt

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/recept-na-ravioly-a-na-zivot-granfluencerky-ukazuji-ze-tiktok-je-i-pro-boomery-349207

Franchising.cz: Jak vydělat peníze na Youtube

https://www.businessinfo.cz/clanky/kdo-jsou-granfluencers-a-co-od-nich-cekat/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz