Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Stát mi nabídl 50 tisíc korun. Došla jsem si pro ně a nelituji

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Absolvovala jsem kurz, na který mi přispěl stát a nelituji. Využít této možnosti může opravdu každý.

Článek

Ta zpráva zněla neuvěřitelně. Stát má k dispozici pět miliard korun na vzdělání svých občanů, ale nikdo je nechce. Jak se ukázalo, důvod byl prozaický - lidé se o tom, že se o „své“ peníze mohou přihlásit, vůbec nedozvěděli.

Zájemci, kde jste?

Peníze pocházejí z tzv. Národního plánu obnovy, tedy peněz, které EU poskytuje členským zemím po pandemii. Oněch 50 tisíc pro každého směřuje na získávání nových profesních dovedností nebo jejich zlepšení. Stát tuto částku potřebuje utratit do září 2025, jinak definitivně propadnou. A to aktuálně vážně hrozí. V minulém roce této možnosti totiž využilo pouhých patnáct tisíc lidí. Ministerstvo chce proto udělat velkou mediální kampaň a přilákat tak letos alespoň 100 tisíc vzdělání chtivých zájemců.

Kurzy nabízí ministerstvo práce a sociálních věcí na svém „eshopu. Vybírat můžete z mnoha možností, a to buď v oblasti rekvalifikace v různých oborech nebo absolvovat vzdělání v oblasti digitálních dovedností. Tzv. zabezpečované rekvalifikace jsou určeny lidem, kteří jsou na úřadech práce registrováni jako uchazeči o zaměstnání. Kategorie Zvolená rekvalifikace Kurzy digitálního vzdělávání může absolvovat kdokoliv a stát vám v prvním případě proplatí 100 % , ve druhém 88 % z ceny kurzu. O schválení však nejprve musíte požádat váš úřad práce, což se děje automaticky tím, že se do kurzu přes eshop přihlásíte. Některé vzdělávání probíhá online, jiné musíte navštěvovat fyzicky, a to v mnoha různých městech. Padesátitisícový limit, který tam máte k dispozici, je částka, kterou můžete vyčerpat během tří let.

Na vlastní kůži

Když jsem se o této možnosti nedávno dozvěděla, rozhodla jsem se ji využít. Eshop působil nudně a uživatelsky málo přívětivě, nicméně obsahoval vše, co jsem v danou chvíli potřebovala. Z nabídky jsem vybírala v lednu tohoto roku a zaměřila jsem se na část, která se týká digitálních dovedností. Jasno jsem měla velmi rychle. Zvolila jsem intenzivní čtyřdenní kurz zaměřený na online marketing a tvorbu vlastního eshopu, který obsahoval mnoho témat: od copywritingu přes práci s grafickými programy až po využití nových nástrojů umělé inteligence.

Nejnáročnějším úkolem pro mne bylo registrovat se skrze eshop do evidence úřadu práce. To je nutnost, ale nebojte, nejste vedeni jako nezaměstnaný uchazeč o zaměstnání, vedeni budete jen po dobu, kdy žádáte o kurz nebo jej absolvujete. Bylo sice možné zaregistrovat se prostřednictvím Datové schránky, kterou vlastním, ale ukázalo se, že v mém případě tato možnost padá. Mám ji totiž vedenou na svou živnost, proto ji pro tyto účely nemohu využít. Bylo třeba vytvořit si Identitu občana a teprve následně jsem se mohla do kurzu přihlásit. Pak už ale všechno šlo jako po drátkách. Přesto, že byl nedělní večer, překvapilo mne, že mi do deseti minut od registrace do kurzu volala jeho organizátorka, která mi ujasnila některé věci. Třeba to, že kvůli němu nemusím jezdit do Prostějova, ale můžu jej absolvovat v Praze. Skvělé!

Věděla jsem, že kurz nyní musí schválit příslušný úřad práce a může to trvat až 30 dní. Pokud by skutečně dodrželi tuto lhůtu, dozvěděla bych se o (ne)schválení až těsně před ním. Ještě před dvěma měsíci bylo totiž schvalování závislé na benevolenci jednotlivých úřednících, nyní Úřad práce ČR změnil svou politiku. Kurzy týkající se digitálního vzdělávání mají být schvalovány všem automaticky. Nicméně, já jsem na úřad i jeho zaměstnance měla štěstí. Hned následující pracovní den mi volala úřednice z Úřadu práce v Kolíně, pod který spadám, a informovala mne, že žádost přijali a budou o ni brzy rozhodovat. Už za dva dny mi dorazila SMS s informací, že mi byl kur schválen a mohu jej absolvovat. Takovou rychlost jsem tedy nečekala!


Zbývalo zaplatit 18 % z ceny kurzu, což v mém případě byly zhruba čtyři tisíce korun a na přelomu února a března jsem mohla na svůj kurz vyrazit do jednoho z pražských hotelů. Vzdělávání skutečně splnilo to, co bylo v jeho popisu avizováno. Za pouhé čtyři tisíce korun jsem tak získala nové dovednosti, informace i praktické rady. Rozhodně jsem se během něj ani chvilku nenudila (jak byste možná u státem dotovaného kurzu očekávali). Navíc jsem po jeho skončení získala materiály, které obsahují probíraná témata a doporučení pro vlastní projekty.

Chůva, kouč i programátor

Hladce proběhlo i následné vyřazení z evidence úřadu práce. Úředník, který měl můj „případ“ na starosti, mi sám zavolal a zeptal se, zda chci být vyřazena, nebo chci využít dalších možností. Nevyčerpala jsem celých 50 tisíc korun, ale protože v blízké době kurz neplánuji, domluvili jsme se na vyřazení, osobně jsem už nemusela nic vyřizovat fyzicky, ani online. Až se budu chtít na nějaký další kurz přihlásit, stačí se znovu zaevidovat.

Jak vidíte, vzít si od státu peníze na své vzdělávání a rozšířit si tím obzory ve svém (nebo v docela jiném) oboru nebylo vůbec složité. Vzhledem k tomu, že ministerstvo chce dát nyní o této možnosti vědět všem občanům, začíná eshop vypadat atraktivněji než ještě v lednu. Kromě nových grafických prvků se tam objevují i noví pořadatelé a témata. Nabídka je tak nyní mnohem širší než byla před dvěma měsíci, kdy jsem kurzy vybírala já. Najdete tam vzdělávání z mnoha rozličných oborů a v mnoha případech vám stát pokryje 100 % nákladů. Narazíte tak na kurzy, ve kterých se můžete rekvalifikovat třeba na chůvu, kadeřníka, floristu, výživového poradce nebo kouče nebo se můžete naučit základy programování, zdokonalit se v online marketingu, grafice či začít využívat možnosti, které skýtá rozvoj umělé inteligence. Zdá se, že najít by se tam téměř každý.

Pokud chce být Česko mozkovnou a nikoliv montovnou, mělo by se na podobné akce zaměřit mnohem výrazněji. Třeba tím, že o nich dá svým občanům vědět včas a nebude riskovat, že několikamiliardový „dárek“ od EU bude muset vracet.

Zdroje:

https://www.mpsv.cz/web/cz/jsem-v-kurzu

https://medium.seznam.cz/clanek/bob-kartous-vyuzijte-svych-50-tisic-korun-ktere-vam-stat-nesmele-nabizi-33594

Vlková Jitka: „Hledá se 100 tisíc zájemců, kteří se chtějí vzdělávat. Stát potřebuje utratit pět miliard z evropských dotací“, Ihned.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz