Hlavní obsah
Aktuální dění

Na 130 procent průměrné mzdy každý učitel nedosáhne

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Učitelské platy příští rok opět vzrostou. 130 procent průměrné mzdy ale nezíská každý.

Článek

Platy učitelů v příštím roce vzrostou. Vládní novela školského zákona pro ně zajišťuje 130 % průměrné mzdy. V případě, že by ministerstvo financí pro výpočet použilo loňská čísla, činila by tato částka 52 459 korun na jednoho učitele. Pedagogové se tak stali první a prozatím jedinou profesí, která má své odměny garantovány zákonem.

Mají přece prázdniny!

Dlouhodobě podhodnocené platy se tak po letech začínají narovnávat (tento proces odstartovala už minulá vláda, v současnosti činí tento poměr 113 procent průměrné mzdy). Politici tvrdí, že pokud se má systém a úroveň vzdělávání v Česku zlepšit, je třeba začít právě tím. Je to logický argument, který ale u části společnosti nenachází pochopení. Učitelé často slyší, že se jim platy v posledních letech zvedaly už dostatečně a navíc mají přece během školního roku pořád nějaké volno a v létě nepracují dokonce celé dva měsíce!

Je pozoruhodné, že léta vyhlížené narovnání platů těchto vysokoškolsky vzdělaných lidí, mnozí lidé jen těžko skousávají. Dost pravděpodobně je za tím nespokojenost s prací učitelů, kteří někdy učí stejně, jako to dělali před 30 lety. Neznají nebo mají důvěru v nové vyučovací metody, nerozumí poruchám, se kterými děti do vzdělávacího systému přicházejí, a mají jen malou ochotu vnímat rodiče dětí jinak, než jako otravný hmyz, který se jim snaží mluvit do jejich práce.

Čtyři z pěti jsou na tom lépe

Dlouhá desetiletí byla navíc práce učitelů vnímána jako málo náročná. Učitel má podle názoru některých lidí sice vysokoškolské vzdělání, ale jakési druhořadé, jak to před pár dny vyjádřil třeba autor tohoto článku, ve kterém mimo jiné píše: „… na pedagogické školy vždy chodili lidé, kteří neměli troufalost podnikat, a zároveň neměli kapacitu na skutečnou vědeckou práci, která by lidstvu přinesla nové objevy. Být učitelem, to byla vždy pohodlná volba. Být pod doživotní péčí státu s pravidelnou valorizací platu.“

Když odhlédneme od toho, že celá řada absolventů pedagogických fakult samozřejmě podniká a někteří se věnují vědě, je tu i nemalá část nastupujících, která chce - překvapivě - tuto profesi skutečně vykonávat, protože k ní má vztah i vhodné dispozice. Takovéto generalizace skutečně svědčí spíše o tom, že reputace tohoto povolání klesla téměř k nule a autoři podobných textů už nevěří v jakoukoliv změnu.

Nejsou ale důstojné peníze jedinou cestou k tomu, jak motivovat talentované a vzdělané lidi, aby ze školství neodcházeli? Aby pedagogické fakulty nevnímali kvůli nízkým platům jako poslední možnost? Mzdy ostatních vysokoškoláků jsou totiž často na zcela jiné úrovni, než ty ve školství. Dokonce čtyři z pěti vysokoškoláků měli donedávna vyšší plat než učitelé. Kupříkladu lékař pobíral už v roce 2020 průměrně 93 658 korun, zdravotní sestra, které však postačí i bakalářské vzdělání či vyšší odborná škola tehdy pobírala 53 468 korun.

Nástroj pro osvícené ředitele

Prestiž a atraktivitu učitelské profese může zajistit jedině přiblížení k jiným vysokoškolským platům a podpora modernějších metod výuky. Právě proto mají být nejvíc oceněni právě ti nejlepší. Ředitelé sice dostanou na každého jednotlivého učitele prostředky, které odpovídají 130 procentům průměrné mzdy v Česku, nicméně oni sami si mohou rozhodnout, komu plat zvýší a o kolik. Zohlednit ale musí i to, že do průměrných platů se počítají i částky pro vedoucí pracovníky, všechny odměny a příplatky (například za třídnictví) nebo práce navíc. Už z toho je zřejmé, že na 130 procent rozhodně nedosáhne každý učitel a vyloučeno není ani to, že někteří zůstanou na stejných tabulkových platech, které i nadále zůstávají v platnosti. Ve skutečnosti právě jen tabulky garantují výši platu učitele s určitou délkou praxe, nikoliv v médiích zmiňovaná „garance 130 procent.“

Záleží jen na ředitelích, na kolik dokáží zohlednit to, jak který učitel učí a nakolik se v oboru dále vzdělává a nakolik budou raději odměňovat kupříkladu učitelské dozory na obědech. Nástroj proto, jak motivovat kvalitní zaměstnance, každopádně dostali. Teď se s ním ještě budou muset naučit dobře pracovat, protože jinak snadno o své nejlepší učitele přijdou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz