Článek
Také poslední díl přednáškového a diskusního cyklu Architektura dnes: práce v regionech představoval plzeňské veřejnosti současnou tuzemskou architektonickou tvorbu. Stejně jako v předchozích dílech i tentokrát vystoupili zástupci dvou ateliérů, které kontinuálně působí ve vybraných regionech, z nichž jeden je zdejší, Plzni bližší, druhý vzdálenější. Své realizace, záměry a plány představili Jan Veisser z ateliéru O-R-A (Originální regionální architektura), který působí na Znojemsku, a Barbora Buryšková, spoluzakladatelka pražského ateliéru Xtopix, jehož činnost přispívá k pokračující proměně západočeského městečka Planá.
Ateliér ORA s dvojjediným sídlem v Kutné Hoře a ve Znojmě vznikl i díky návštěvě Jana Veissera u Barbory a Jana Horových ve Znojmě. Mezi jejich první společné projekty patřilo několik rekonstrukcí tamních vinných sklepů. Weisser promítanými fotografiemi dokumentoval postup prací, ve slovním komentáři se pak věnoval především formulování principů, které jim při tvorbě pomáhají. Nečekanými nápady obsáhl například zásadu využití příležitosti: jednou se architekti rozhodli chybějící stropní desku sklípku nedoplnit a naopak využít otvor jako světlík, v jiném případě obnovili staré dveře, které nikam nevedou, jen pro jejich estetický účinek a připomínku historie stavby. „Pracujeme hodně s vrstevnatostí. Používáme to, co najdeme. Díváme se kolem sebe. A líbí se nám, že takhle pracovali i naši předci, když přilepovali k sobě jednotlivé části a vytvářeli neuvěřitelně krásné kompozice,“ shrnul Jan.
V obsáhlé prezentaci ukázal Jan Veisser například rekreační dům vestavěný do staré hospodářské sýpky v Jevíčku, vesnický dům v moravských Božicích (jedinou novostavbu, kterou ateliér doposud realizoval), nebo betonovou předzahrádku u historického měšťanského domu ve Znojmě. „Tam nás památkáři nepochválili, řekli ale, že to nevadí,“ komentoval to s architekt s úsměvem. Pozornost věnoval také jednomu z nejrozsáhlejších projektů ateliéru – postupné rekonstrukci původně středověkého areálu a později také keramičky Kocanda Kravsko.
Barbora Buryšková, ačkoliv žije a pracuje v Praze, má kořeny v Plané, kam se v raném dětství přestěhovala ze Slovenska. Se změnou tamního vedení obce v roce 2010 se pro Barboru a jejího kolegu a manžela Pavla otevřela možnost podílet se na rozvoji města. V první řadě tedy architekti vytipovali místa v Plané, kterými by se podle nich mělo vedení města zabývat. Dvě z těchto lokalit se již dočkaly projektu od ateliéru Xtopix i následné realizace – došlo k revitalizaci centrálního parku a regeneraci Fučíkovo sídliště.
Město Planá od té doby přistoupilo k pořádání architektonických soutěží. Ty byly vypsané i na modernizaci smuteční síně či rekonstrukci budovy kina. A právě druhý jmenovaný projekt uskutečnil ateliér Xtopix. Výsledek se stal oceňovanou realizací, staré kino dostalo nový kabát i jméno Kinonekino a proměnilo se v kulturní zařízení. Zaznamenaný úspěch motivoval město k dalšímu pokračování. V současné době se chystá připravená urbanisticko-krajinářská rekonstrukce třídy Dukelských hrdinů. „Velká investice do tohoto projektu je způsobena nejen plánovanou kultivací toho, co je na povrchu, ale polovina nákladů bude věnována také na rekonstrukci podzemní infrastruktury.“ Kultivace prostoru by podle Buryškové měla zahrnovat obnovu zeleně, úpravu ploch a autobusového terminálu a vznik pobytových míst. „Protože taková akce zasáhne do životů mnoha obyvatel, bylo samozřejmostí pořádat i participativní setkání s veřejností,“ doplnila architektka k přístupu města k projektu.
Zatímco Jan Veisser mluvil o projektech výhradně pro soukromé klienty, Barbora Buryšková se věnovala zejména těm veřejným. Od toho se odrazila i následující diskuse. Jan Veisser zmínil, že on i jeho kolega nahlédli trochu do politiky. Barbora Buryšková zodpověděla dotaz, jestli existuje možnost, že by se stali v Plané městskými architekty. Hovořilo se více také o soutěžích i o praktickém fungování obou ateliérů.