Článek
V dialogu s Petrem Klímou rozebírá Tomáš Svoboda služebnou povahu výstavní architektury – profese, která má podle Svobody pomáhat uměleckým dílům a divákům, nikoli je přehlušovat.
Svoboda rovněž hovoří o počátcích své práce architekta výstav, o tom, proč se v Česku nedá architektura výstav studovat, nebo o tom, jak v návrzích výstav uplatňuje svou zkušenost vizuálního umělce. Svoboda v rozhovoru sdílí i své poznatky z dlouhodobé spolupráce s Moravskou galerií v Brně, která se podle něj stala příkladem otevřené a přístupné instituce. Tomáš Svoboda dále přibližuje, jak se v posledních dvaceti letech proměnily podmínky pro vznik výstavních prostorů v Česku, a komentuje i galerijní prostředí v Plzni, kde se podílel na výstavách Západočeské galerie v Plzni, a to jak ve výstavní síni „13“, tak v Masných krámech. Kriticky Svoboda hodnotí historické budovy přetvářené na galerie, a naopak oceňuje konverze industriálních objektů, jako je PLATO Ostrava, které umožňují svobodnější a empatičtější práci s uměním.
---
Odkaz na podcast: https://podcasty.seznam.cz/podcast/od-zapadu-nefouka
Co v rozhovoru uslyšíte:
00:30 - působení na AVU
03:51 - cesta k profesi architekta výstav
10:59 - služebná povaha výstavní architektury
17:12 - práce s díly a prostory
37:38 - kvalita a specifika výstavních prostor v Česku
1:04:45 - galerie pro všechny
–––
O jakých projektech bude řeč:

Art Design Fashion, Moravská galerie v Brně, 2021 (architektura expozice). Foto: BoysPlayNice.

Art Design Fashion, Moravská galerie v Brně, 2021 (architektura expozice). Foto: BoysPlayNice.

Rodný dům Josefa Hoffmanna v Brtnici, 2022 (architektura stálé expozice). Foto: archiv Tomáše Svobody.

Henry Moore a československé umění po roce 1945, Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2024 (architektura výstavy). Foto: Jan Kolský.

Od Michelangela po Callota. Umění grafiky manýrismu, Národní galerie Praha, 2024 (architektura výstavy). Foto: Anna Ritterová.

Barbora Lungová: Charisma, PLATO Ostrava, 2024 (architektura výstavy). Foto: Martin Polák.

Vietnam blízký a vzdálený, Náprstkovo muzeum, 2024 (architektura výstavy). Foto: archiv Národního muzea.

Mezi divočinou a třeštícím velkoměstem, ZPČ galerie v Plzni, 2025 (architektura výstavy). Foto. Archiv ZPČ galerie v Plzni.
Doc. MgA. Tomáš Svoboda, Ph.D., je český vizuální umělec, kurátor a architekt výstav. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze, následně absolvoval doktorské studium na UMPRUM. Od roku 2015 vede Ateliér nových médií na AVU v Praze. Dlouhodobě působí také jako architekt výstav, příležitostně i jako filmový výtvarník. Je jedním ze zakladatelů galerie současného umění Display. V roce 2006 byl finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ve své volné tvorbě zpravidla pracuje s pohyblivým obrazem, instalací a tvorbou narativních prostorů.
---
Editace: Jan Balcar, Radka Šámalová, Petr Klíma
Hudba, zvukový design, fotografie: Jan Balcar
Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram.