Hlavní obsah
Názory a úvahy

Marketingový bič dál práská, farmáři i bankéři se vzepřeli. Každý po svém

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Výčet toho, co se už dříve nepovedlo, něco trochu, něco víc, je za pár lednových týdnů roku 2024 hodně bohatý. Stačí ocitovat pár titulků napříč českými mainstreamovými weby.

Článek

Začněme u německých sousedů, kde tamní zemědělci vyrazili se svými traktory na blokádu měst i silnic. S téměř 70% podporou všech obyvatel 80milionové země protestovali proti dalším novým daním uvaleným za nadměrné emise. Podpory se jim dostalo i u nás: „Přestaňte s námi orat. Zemědělci vyjeli v traktorech na protestní jízdu Chomutovskem,“ psaly novinky.cz.

„Německá Energiewende přináší obří náklady a skromné výsledky,“ hlásal další titulek Seznamzpravy.cz. Kdo by to byl řekl, že? Po těch letech vybásněných zdárných zítřků najednou podtrženo a sečteno a je to jinak. Ale ani to nevadí německým, natož českým politikům, aby ve svém úsilí za údajnou záchranu planety pokračovali. Obklopeni emisary všech svazů obnovitelných energetik kráčejí naše ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí k dalším miliardovým investicím do občasných, pardon obnovitelných, zdrojů energie. Aktivita samozřejmě chvályhodná, avšak překotná.

Po strohém oznámení k výsledkům státního rozpočtu se někteří novináři začali opovážlivě hrabat v provalu mimořádné daně pro největší české banky. Ty si totiž doslova namazaly na chleba tzv. windfall tax. Nakoupily státní dluhopisy, jejichž výnosy jsou osvobozeny od zdanění. Ministr financí na tom, že se vysmály jeho opatření, nevidí nic divného. Vždyť lidem finanční ústavy vyplatily vyšší úroky z jejich vkladů a stát si taky díky jejich zdanění na své přišel. Pane jo, to je (finanční) politika.

Tento výčet lze zakončit konstatováním Nejvyššího kontrolního úřadu sdělovanému na Skypaper.cz: „Státní podpora bydlení do roku 2021 stála 14 mld. Kč, problémy přetrvávají“. A to i proto, že jeho zjištění se váží ke konání předchozí vlády Andreje Babiše, aby si v ANO nemysleli, jak jen oni všechno dělají skvěle, když už se tak třesou na příští vládnutí. Utracených skoro 14 miliard mělo na podporu bydlení českých domácností zcela marginální vliv, když místo výstavby cca 2400 sociálních bytů se jich dokončilo 226…

Těm, co vládli, vládnou a budou někdy vládnout je už asi opravdu potřeba vzkázat: Přestaňte z nás dělat hlupáky. Marketing funguje, ale jen když je za ním vidět něco, co většině prospívá. V opačném případě se mění v nemilosrdný bič a nejen slovní kritiky. A to jsme zde uvedli pouze zaručené šlágry opěvované pro dobré živobytí našich 10 milionů. Tu s jedinečnou zelenou energií bez CO2 či bezemisní dopravou, podporou bydlení, která už roky nefunguje, a dalšími zaručenými recepty, které s odstupem let většinou selžou a ničemu nepomůžou. Jen lidem od peněz.

Ono by také už i u nás mohlo, třeba po dalších požadavcích na placení nových emisních daní a poplatků prakticky za cokoli, co si bruselští umanou a místní vykonavatelé ochotně bez slova protestu přijmou, řečeno klasikem, sborově zaznít: „Pan feldkurát vám nic nedá.“ A bude úplně jedno, jaká u toho bude scenérie – s traktory či jiná. Inu, nejen když jde z tlustých do tenkých, platí - každý strůjcem svého štěstí.

A třeba už konečně dojde i k tomu, co slibuje virální starostenské video: „Už žádné politické taktizování a kompromisy. Musíme naši politiku přitvrdit a důrazně dělat jenom to, co je správné.“ Pravdu má, předsedo. Jen je potřeba si dávat pozor, co považujete za správné (hlavně únosné a nejen ekonomicky) vy a co miliony normálně uvažujících lidí tohoto státu. V tom se nám společenské nůžky i pohled na věc, bohužel, čím dál tím více rozevírají… Politici, podporovaní různými byznys proudy, kteří určují, kam s tím „vozem“ pojedeme, by to měli konečně pochopit.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz