Hlavní obsah
Názory a úvahy

Zelený fanatik odchází, rozum přichází?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Unijní totální přechod na bezuhlíkovou energetiku se šibeničními termíny, tzv. Green Deal či Energiewende, který je noční můrou spotřebitelů i firem, by konečně mohl doznat lidštější podoby.

Článek

Jeho fanatický propagátor a místopředseda Evropské komise Frans Timmermans ohlásil na podzim odchod z tohoto postu a chce kandidovat na nizozemského premiéra. Chce se říct zaplaťpánbůh, pro nás běžné občany je to šance, že jeho místo zaujme někdo rozumnější a Green Deal se dočká snesitelnějších rozměrů. No, doma ale nebývá nikdo moc prorokem. Nedávné protesty nizozemských zemědělců potom, co jim tamní vláda, která padla kvůli přistěhovalecké politice začátkem července, přikazovala, kolik mají mít krav ve stádu, aby neprodukovaly tolik proklatého CO2, příliš nadějí radikálním zastáncům Green Dealu na volební úspěch asi nedávají. Ale to už je jiný příběh. Dle Haškova Švejka: „Ať si ho (politicky) oběsí u jeho brigády.“

Na celoevropské půdě by první vlaštovkou mohla být tolik rozporovaná unijní emisní norma Euro 7, která by ohrozila automobilový průmysl, a kde Česká republika usiluje o odložení účinnosti normy a významnou úpravu klíčových parametrů a na její straně stojí další členské státy jako Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko. „Už teď je jisté, že v současné podobě Euro 7 nikdy neprojde,“ tvrdí ministr dopravy Martin Kupka. Jedná se například o nová pravidla pro emise výfukových plynů pro osobní automobily a dodávky čí zmírnění požadavků na těžká nákladní vozidla, jež neodpovídají současným technologickým možnostem.

Problematickým se jeví také systém, že vozidlo má splňovat stejné emisní limity, ať jede po rovné dálnici ve střední Evropě, ve městě nebo s přívěsem v zimě v alpském průsmyku. „Všechny tyto požadavky by vedly k jedinému – že by se nové auto stalo nedosažitelným luxusem pro běžného občana. Skončil by prodej malých a cenově dostupných aut, automobilky by musely uzavírat továrny, tisíce lidí by skončily bez práce. Pokud budou požadavky Euro 7 příliš nerealistické, zbrzdí i přechod na bezemisní mobilitu, posílí stagnaci obnovy vozového parku a celkově povedou ke zhoršení kvality ovzduší. Tomu všemu chceme zabránit a normu Euro 7 zásadně změnit,“ dodává Kupka.

Green Deal ale potřebuje zásadněji „překopat“, aby desítky milionů Evropanů nejenže měly na nová auta, ale mohly vůbec normálně žít a byly schopny platit složenky třeba za energie. Je jisté, že takto masivní podpora budování obnovitelných zdrojů je a bude velmi nákladná, a naopak nejisté jsou slibované dotace – sliby, chyby. Posilovat zastoupení fotovoltaiky či větrných turbín je jistě kvůli ochraně životního prostředí potřebné, avšak rozum velí neorientovat se pouze na ně. Co když prostě na nějakou dobu přestane foukat, anebo slunce zahalí mrak z požárů, které jsou dle aktuálních případů stále častější, či z výbuchu sopek, jež se také očekávají. Potom nám budou třeba uhelné elektrárny a jejich stabilní a dostupné světlo a teplo ještě moc dobré.

Toto vše si zřejmě dobře uvědomují všude na světě, bohužel kromě EU. Největší světové ekonomiky a producenti skleníkových plynů podílejících se v tomto směru uvažování na změně klimatu - Spojené státy a Čína se opět nedohodly na jeho společné ochraně. Peking prohlásil, že si svou klimatickou politiku nenechá nikým diktovat a cílů dosáhne vlastním tempem a vlastním způsobem To znamená, že Čína bude dále stavět nové uhelné elektrárny, jak to činí doposud, další „uhelky“ přibývají také v lidnaté Indii i jinde.

V tomto kontextu se jeví evropské „zelené“ snažení jako velmi pošetilé. Nebo naopak velmi poplatné již investovaným miliardám? Nositel Nobelovy ceny za fyziku z roku 2022 John Clauser nedávno veřejně prohlásil, co asi všichni mající všech „pět pohromadě“ už tak nějak pár let tuší, když snáší bezpočet racionálních argumentů proti zeleným nesmyslům a odpovědí je jim další zpřísnění greendealové agendy. „Podle mého názoru žádná skutečná klimatická krize neexistuje. Tuto „pseudovědu“ propagují podobně pomýlení obchodní a marketingoví agenti, politici, vládní agentury a ekologové. Zato ale existuje velmi reálný problém se zajištěním slušné životní úrovně největší světové populace a s tím související energetická krize, Příběh o klimatické krizi je podvodem globální elity a nebezpečnou korupcí vědy, která ohrožuje světovou ekonomiku a blahobyt miliard lidí,“ podotkl mj. zcela nedávno i v českých médiích držitel Nobelovy ceny a jedna z předních světových autorit na kvantovou mechaniku. Podobně smýšlí i přes 300 dalších profesorů a vědců zabývajících se klimatem, kteří podepsali Světovou klimatickou deklaraci. Tak poslouchejte přeci i tyto vědce, Viléme, Jarmilo, Gréto…

Citace ministra Kupky pochází z tiskové zprávy, které nám zasílá ministerstvo dopravy.

Zdroje:

(Článek byl publikován na roklen24.cz)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz