Článek
D. J. Trump byl a stále i je (na rozdíl od svého nejpravděpodobnějšího konkurenta na funkci prezidenta J. Bidena) velmi aktivní v předvolebním setkávání s voliči. Například už v roce 2016 osobně oslovil úctyhodných asi 1,5 milionu voličů během „primárek“ a samotné prezidentské volební kampaně na 323 mítincích a shromážděních. Tahle aktivita mu zůstává dodnes.

Panorama hangáru mezinárodního letiště v Melbourne/Orlandu při návštěvě D. J. Trumpa na Floridě dne 27. září 2016, kam přišlo přes 10 tis. voličů.
Protože však většinu médií mají pod kontrolou demokraté, dostal D. J. Trump nálepku „netvora“. Pravda, občas má pusu nevymáchanou a provokativní, ale do značné míry jde o mediální zveličování a jindy o potlačování, když ukázal vlídnou tvář.
Aston, Pensylvánie, 2016
V Astonu například představil svoji dceru Ivanku, vysoce postavenou v jeho organizaci a spoluautorku politiky péče o děti. Mluvil klidným hlasem a ani v závěru projevu se nepustil do očekávaného bouřlivého zesilování síly i tempa hlasu. Plán počítal se šesti týdny placené mateřské dovolené pro matky (ani si neuvědomujeme, jak je u nás především o ženy i rodiny pečováno, v jakém sociálním blahobytu dnes Evropané žijí), pokud již od zaměstnavatele dovolenou nedostávají. Na Spojené státy a zejména republikány, to je třeba zdůraznit, šlo o něco nevídaného. A protože v USA se vše točí kolem peněz, musel také říci, kde na takovou podporu rodin vezme prostředky: Odstraněním podvodů z rozbujelého vyplácení dávek z pojištění v nezaměstnanosti.

Donald Trump a Ivanka Trump v Astonu v Pennsylvanii 31. září 2016.
Součástí plánu bylo umožnit (krom příjmově bohatým) rodičům odečítat všechny výdaje na péči až o čtyři děti (a také staré osoby) z daní (část výdajů již byla odečitatelná) a navíc ještě vyčlenit prostředky na rozvoj dětí a vzdělávací potřeby. Šlo o jeden z podstatných rozdílů oproti kampani Hillary Clinton.
Hillary a její tým reagoval v duchu bourání genderových stereotypů. Navrhli dvanáct týdnů mateřské dovolené a zaútočili na Trumpa, že se stará jen o ženy - matky. Jejich podpora by vedla údajně k úbytku žen na pracovištích po porodu! A také k nerovnému odměňování mužů a žen. Spojené státy už přece nežijí v šílenství mužské éry, kdy se o kojence staraly pouze ženy…
Když tak trochu „prskající“ Clintonová přišla následně s tvrzením, že polovina voličů Trumpa je odpadkový koš plný zavrženíhodných lidí (u nás bychom asi použili slovo lůzy), Trump si získal voliče touto reakcí:
Zatímco vás má oponentka pomlouvá a označuje za politováníhodné a nenapravitelné, já vás nazývám tvrdě pracujícími americkými patrioty, kteří milují svoji zem.
Hudba na různých shromážděních
Na mnoha podobných akcích (jako v Astonu) zněla také hudba před zahájením projevu D. J. Trumpa a též na závěr akce. A nutno říci, že Donald i jeho tým mají celkem dobrý hudební vkus. Za cca 9 let (2015 - 2024) šlo například o tyto umělce a songy, které si můžete po kliknutí poslechnout:
Adele: Rolling in the Deep a Skyfall
Aerosmith: Dream On
Beatles: Here Comes the Sun
Bruce Springsteen: Born in the U.S.A.
Creedence Clearwater Revival: Fortunate Son
Elton John: Rocket Man
Isaac Hayes: Hold On, I'm Comin
Johnny Marr: Please Please Please Let Me Get What I Want
Leonard Cohen: Hallelujah
Luciano Pavarotti: Nessun dorma
Panic! At The Disco: High Hopes
Pharrell Williams: Happy
Phil Collins: In The Air Tonight
Prince: Purple Rain
Brian May z Queen: We Are The Champions
R.E.M.: Losing My Religion a Everybody Hurts
Rihanna: Don't Stop The Music
Village People: YMCA
The White Stripes: Seven Nation Army
Tito umělci, autoři, jednotlivci ze skupin či pozůstalí reagovali dost podobně na použití skladeb. Požadovali přes média nebo písemně, aby „jejich“ písně nebyly používány na politických kampaních D. J. Trumpa, republikánů nebo vůbec na politických akcích. Někteří šli na věc i s lišáckým humorem. Za ukončení hraní některé z výše uvedených písní nabízeli souhlas s použitím jiné písně se svého repertoáru. V těch se ovšem zpívalo o temnotě, pekle, o důležitosti duchovního světa před tím majetnickým atd. Jiní umělci nic nepožadovali, ale na just oznámili podporu protikandidátovi. To ale vedlo k vypískání jejich písní na shromáždění Trumpa a umělci si tím spíš uškodili, Trump naopak získal.
Za povšimnutí také stojí, že v mnoha písních je paradoxně kritizováno to, co D. J. Trump pro mnohé umělce představuje (byznys, bohatství, smetánku, optimalizování daní, vyhýbání se bohatých lidí vojenským odvodům, obyčejným lidem, smolařům apod.). Co však vadilo umělcům, kteří občas na (domnělý) rozdíl poukázali, nevadilo kampani DJT, která i s příznivci rozdíl takto vyhroceně nevnímala.
Zajímavé je i, že písně mají často emotivně podobný náboj vrcholícího dobrého finále.
Tým Trumpa nereaguje
Pokud tým D. J. Trumpa na první žádost „nepoužívat píseň“ nereagoval a současně použil píseň více než jednou, obrátili se stěžovatelé na vydavatele vykonávající správu autorských práv. Než ale k něčemu došlo, tým Trumpa zpravidla vybral jinou píseň a původní přestal používat. Ale ne vždy.
Mediální klam
Ačkoliv panuje (nepochybně mediálně záměrně) rozšířený názor, že tým D. J. Trumpa hrál písně nezákonně, není to tak úplně pravda. Dokonce nešlo o prvního a určitě ani o posledního politika, který v kampaních použil a použije nějaký hudební hit.
Většinou je to tak, že autorské povolení k veřejné produkci písně je dáváno v případě reklamy. Nikoliv politických shromáždění. Ta jsou považována za veřejné akce a pokud jejich pořadatel zaplatí poplatky za veřejné hraní a uvede je v tzv. „playlistu“, autorský zákon neporušuje.
Problém je spíše v tom, zda lze veřejně hraný song na politickém mítinku vykládat jako podporu politika umělcem.
Užírající se Neil Young
Nesouhlasil s použitím písně Rockin' in the Free World, ale připustil, že nemá právně v rukou nic, jak zamezit používání písně. Pět let to v něm ale hlodalo, až nakonec napsal veřejný dopis Trumpovi s tím, že pokaždé, když uslyší jeho hlas, jde o hlas amerického občana platícího daně (narážka na Trumpovo vyhýbání se placení daní), který Trumpa nepodporuje. To musím říci, že mne pobavilo.
Výsledek
Spory o autorská práva tak dopadly dost podobně, jako obvinění z impeachmentu.

Prezident Donald J. Trump v Bílém domě ukazuje, že byl zproštěn obou obvinění z impeachmentu.
COVID 19
Když v květnu 2020 navštívil Trump továrnu na výrobu respirátorů v Arizoně, žádný na ústech neměl. Zaměstnanci továrny nejspíše na protest proti tomu pustili extrémně hlasitě hit Guns N' Roses z roku 1991 „Live and Let Die“ (původně pochází od Paul McCarteyho a Wings zde). Axl Rose z Guns N' Roses následně představil nové tričko s nápisem „Live 'N Let Die With COVID 45“ (volně přeloženo - Žít a nechat zemřít s COVIDEM 45. prezidenta), které kapela prodávala za 25,00 $ a výtěžek šel na charitativní účely do fondu MusiCares COVID-19 Relief Fund.
Twitter (dnes "X")
Když Trump sdílel na „X“ upravený videoklip původně od Nickelbacka Photograph stěžovala si nahrávací společnost Warner Music Group na porušení autorských práv. Trump video smazal a prodej originální verze songu stoupl o 500 %.
Neoficiální hymna Spojených států
Krom písní výše uvedených, existují zase jiné písně, které bez problémů na kampaních občas zaznějí. Ovšem ta nejcennější, nadčasová a vlastenecká, která je ve státech považována za druhou hymnu USA, má pro Trumpa zelenou. Hodně byla hrána během války v „Zálivu“ a po 11. září 2001. Pravidelně zní při prezidentské inauguraci a různých ceremoniálních příležitostech.
Autorovi a interpretovi, členovi Endowment for the Arts (Národní nadace pro umění) nevadí její používání na shromážděních, dokonce ji na nich sem tam i zazpívá. I když se ho na první použití taky nikdo neptal, neměl s tím zas takový problém. Jde o patriota, který patří k podporovatelům D. J. Trumpa a hit stojí za poslechnutí:
- Lee Greenwood: God Bless The U.S.A.
- Zde na účtu MAGA: God Bless the U.S.A.
- Při obřadu inaugurace: God Bless the U.S.A.
- Animované video s textem písně: God Bless the U.S.A.
Inu, Bůh žehnej Americe!

L. Greenwood v roce 2005 a D. Trump 21. ledna 2024 v „Rochester Opera House“ v Rochesteru, New Hampshire. Dva dny před primárkami.
Volný překlad textu písně
Kdyby zítra všechny věci, pro které jsem celý život pracoval, zmizely a musel bych začít znovu, jen se svými dětmi a ženou, děkoval bych svým šťastným hvězdám, že tu dnes žiji. Protože vlajka stále znamená svobodu, a tu mi nemůže nikdo vzít.
Jsem hrdý na to, že jsem Američan, neboť zde alespoň vím, že jsem svobodný. Proto nezapomenu na muže, kteří zemřeli, abych tohle právo měl.
A rád se postavím vedle vás, abych svobodu bránil i dnes. Protože není pochyb o tom, že tuhle zemi miluji. Bůh žehnej USA.
Od jezer v Minnesotě, až po kopce Tennessee. Přes pláně Texasu, od moře až k zářivému moři. Od Detroitu až po Houston, od New Yorku po L.A. v každém americkém srdci je hrdost, a je čas postavit se a říkat:
Jsem hrdý na to … (a dál se text opakuje)
Pokud se Vám článek líbil, můžete si zvolit pod nadpisem možnost sledovat další mé články. Do emailu Vám vždy přijde upozornění na nový článek. Můžete také dát pozitivní lajk, napsat komentář, hlasovat v anketě.