Článek
Charles Edwin Hatcher, známý pod uměleckým jménem Edwin Starr, je typickým představitelem populární hudby s jediným top hitem. Ale ne jen tak ledajakým. Obsahoval výraznou linku protestního songu, kterou oslovil světovou veřejnost. Text písně je sice obecnou kritikou války, ale v kontextu doby mířila proti odvodům a válce ve Vietnamu.
- videozáznam hitu War s Edwinem Starrem:
Na YouTube je často uváděno, že se jedná o originální video k hitu z roku 1969. Ten však byl vydán až o rok později a videoclipy se v té době ještě netočily. Domnívám se proto, že jde o televizní záznam pořadu Upbeat z 5. září 1970. V archivu je jako host uveden Edwin Starr s písní War.
Starr se narodil v roce 1942 (Nashville), od roku 1983 žil trvale v Anglii a zemřel předčasně na srdeční infarkt ve věku 61 let (Nottingham). S hudební kariérou začal už v 15 letech, pak přišla třílétá vojenská služba v Evropě (Německo) a po skončení mu manažer kapely, se kterou tehdy vystupoval, doporučil používat umělecké jméno.
K proslulé nahrávací společnosti Tamla Motown se dostal tak, že měl smlouvu s detroitskou Ric-Tic Records, kterou v roce 1968 Motown (založil ji manažersky veleúspěšný Berry Gordy) koupila. V té době už ale měl za sebou menší hit Agent Double-O-Soul (21. místo v hitparádě Billboard Hot 100 a 8. místo na R&B). Ale pořád nebyl vnímán jako interpret první důležitosti, což se nakonec paradoxně ukázalo jako rozhodující v cestě na vrchol.
The Temptations
Protestní píseň War (autoři Norman Whitfield a Barrett Strong) původně nazpívali souloví The Temptations a vyšla na jejich psychedelicko-soulovém albu Psychedelic Shack. Název Psychedelická chatrč dobře odpovídá hulící atmosféře období hnutí hippies a skladby občas znějí poněkud vesele.

Fotografie The Temptations z roku 1968 uveřejněná v časopisu Billboard.
V jejich podání však na mě píseň působí příliš uhlazeně a hudebně chudě. Opakovaně v ní jsou na pozadí navíc slyšet povely z výzviku rekrutů „hup, two, three, four“, které opakuje baskytarista skupiny. Možná to američanům znělo hodně protiválečně a angažovaně, ale mě to spíš ruší. Pravdou ovšem je, že od posluchačů brzy po vydání alba přišlo do Motownu asi čtyři tisíce žádostí, aby píseň byla vydána i na singlu.
Jenže společnost Motown nechtěla riskovat komerčně velmi úspěšnou kariéru The Temptations s tak silně politicky nabitou písní.
Válka ve Vietnamu
Byl to čas, kdy sílil odpor k válce ve Vietnamu a přicházelo rozčarování ze způsobu vedení války.

Oceňovaná akrylová malba na dvou plátnech 24 × 24 palců zobrazuje válku a mír od rotného Jamala D. Suttera z US letectva.
Podpora účasti USA ve válce sice u veřejnosti byla pořád kolem 45 % a jen necelých 20 % požadovalo stažení vojsk, ale Američané v televizorech stále častěji také viděli, že posun v bojích není žádný. Navzdory stoupajícímu počtu odvedenců byl k vidění jen zmar namísto větší eskalace a rychlého ukončení bojů.
Mezi vysokoškoláky se šířily obavy z odvedení a začínali silně proti válce protestovat. Přestaly působit i příběhy o hrdinství za II. světové války či války v Koreji. Veřejnost si i začínala všímat, že ve Vietnamu slouží nadměrný počet černošských Američanů, než by odpovídalo zastoupení v populaci (12 %). Mezi řadovými vojáky jich bylo až 25 %.
Singl
Kolem vydání písně na singlu se i proto vedly chvílemi až konfliktní diskuze (Motown se kontorverzním skladbám vyhýbal), o nichž se doslechl i Edwin Starr a nabídl se, že píseň nazpívá. Měl na kontě jen komerčně tradiční produkt Gordyho hudebního vydavatelství, chytlavý hit Twenty five miles (6. místo v hitparádách v USA, spoluautor), kterým si teprve začínal upevňovat svou pozici v Motownu, takže poškození kariéry nehrozilo. Přesto vycítil šanci na mimořádný úspěch. Motown i autoři skladby s novým interpretem souhlasili, ale pro jistotu byl hit vydán u dceřiné společnosti Gordy Records.
Starr si prosadil drsnější intenzitu a silnější dramatičnost skladby, je v ní více emotivní hněv a odpor k válce ve Vietnamu, byla i přizpůsobena jeho soulovému projevu ovlivněného výkřiky Jamese Browna.
Singl byl vydán 10. června 1970, 11. července pronikl do hitparády na 72. místo a neúprostě stoupal na vrchol hitparády Billboard Hot 100 v USA. Zde se udržel 3 týdny (29. srpna až 19. září) a na žebříčku dlouhých 15 týdnů.

Jeden ze štítků amerického vinylového singlu „War“ od Edwina Starra.
Na vrchol dosáhl i v Kanadě, do první desítky pronikl v Británii, Irsku, Norsku, Německu atd.
V novém kabátě se píseň stala jedním z nejoblíbenějších protestních songů všech dob a dostalo se jí uznání i od Johna Lennona, v té době protestujícího proti válce. Obava z přibrždění kariéry se nenaplnila, stal se pravý opak. Ze Starrse byl najednou i liberální řečník, vystupující proti válce.
V roce 1985 představil svoji verzi písně i Bruce Springsteen (8. místo na B-HOT 100), ale nezdá se mi, že by překonala verzi Starra. Ani svérázná verze od Frankie Goes To Hollywood (1984) a dalších umělců.
Černá galaxie
V socialistickém Československu měla samozřejmě americká protiválečná píseň zelenou a vyšla jako první skladba na dvojalbu Černá galaxie v roce 1975 v edici Gramofonového klubu Supraphonu. Povedené vydání v době normalizace. Jen si říkam, že dnes by takový název nepolitickou korektností neprošel.

První strana dvojalba.
Ve vnitřní části dvojalba je popis Motownu a veškerého profesionálního dění v této na soul zaměřené společnosti. V komentáři o Edwinu Starrovi je ale věta, nad kterou jsem se kdysi dávno i dnes pousmál:
K Motownu se Starr dostal způsobem obvyklým už ve starověku a praktikovaném v trochu jiné formě i dnes: společnost Ric Tic byla zakoupena firmou Motown, a Edwin Starr byl prostě součástí kupní smlouvy.
Asi to tak mělo být napsané, protože tak to bylo správné. Za pokrokového socialismu by přece nikdo nemohl být součástí kupní smlouvy.
Obsah písně
A o čem se vlastně v tomto hitů zpívá? Obsahově asi toto:
K čemu, dobrý Bože, je dobrá válka? Absolutně k ničemu. Mluvte o tom všichni a poslouchejte mě. Nenávidím ji, protože znamená zničení nevinných životů. Znamená slzy v očích tisíců matek, když jejich synové odcházejí do boje a umírají. Láme srdce. Válka je přítel hrobníka, ale nepřítel lidstva. Myšlenka na válku mi bere rozum. Způsobila neklid mezi mladou generací, odvody a zničení. Kdo chce umřít? Zničila sny mnoha mladých mužů. Udělala z nich mrzáky, zahořklé a zlé muže. Život je příliš krátký a vzácný na to, aby se trávil válčením. Válka nemůže dát život, může ho jen vzít. Mír, láska a porozumění, není pro ně dnes místo? Říkají, že musíme bojovat, abychom si udrželi svobodu, ale Bůh ví, že musí existovat lepší způsob řešení. Řekněte to, vstaňtě a křičte: „K čemu je dobrá válka? Absolutně k ničemu!“
Anketa