Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nový školní rok a volby. Mediální masakr. Co číst dřív?

Foto: Unsplash

žijme spolu

Zamyšlení nad aktualitami. Nový školní rok a změny učebního plánu a stravování. Blízké volby, motiv pro dezinformátory. Nejistota z výsledků jak ve školách, tak ve vedení státu. Zkusme žít spolu.

Článek

ŽIVOT JDE DÁL

Tento článek je motivován událostmi aniž by se pokoušel čtenářům vnucovat jakoukoliv z myšlenek v něm obsaženou. Autor CHCE připomenout „vnitřní svobodu“ a možnost veřejně vyjádřit osobní pocity z událostí ve společnosti a ve světě. Nikoliv komukoliv vnucovat svoje názory a úvahy.

Na prvním místě průzkumy veřejného mínění? Nebo číst komentáře téže veřejnosti k těm průzkumům? A po volbách číst, že jako vždy je všechno jinak?

Moderní „doba informační“, všichni na sítích

Otázky, stále víc otázek! Jsou dnes lidé chytřejší, protože mají přístup k informacím? A co školáci?

Stíhají pedagogové vývoj technologií a jejich praktickou aplikaci? Co a kolik z těch nejnovějších technologií a logiky a mobilních zařízení ty děti „unesou“? Je nutné věnovat víc pozornosti nadaným dětem, nebo je to segregace? Když jsme chytřejší, tak současně „lidštější“? Jak si vysvětlit logicky nepochopitelný jev – veřejnost nejaktivněji komentuje zprávy, týkající se mezinárodní situace, politiky, kolektivních sportů, osobností a influencerů. Komentáře nejsou důkazem vyšší inteligence, ale dřímajícího hulvátství a frustrace z „osobní nevýznamnosti“.

Jak dopadne reforma školství?

Jak se vzájemně ovlivní státní a privátní školství? Co si myslet o privátním školství na všech stupních poté, co si přečteme cosi o „krachu privátní VŠ“? Co si myslet o tom, že v tak malé zemi jako Česko existují VŠ už v mnoha okresních městech? Dobře, nebo…? Zmizí v horizontu cca 20 let manuální povolání, budou je vykonávat roboti, programovaní relativně malou skupinou odborníků? No jistě. Co bude dělat většina mladé generace?

Co učit děti přednostně?

Lidskost, důležitost sounáležitosti, ale současně pochopení individuality, rozdíly a důsledky v oblasti hmotného zajištění, pochopení hranic v „tahu na branku“? Je nutné biflovat historii, přestože „všechno bylo jinak“ a v pochopení „dneška a blízké budoucnosti“ to nehraje roli? Jak zabránit stresu, plynoucímu z rozdílů interpretace obsahu výuky ve školách a v realitě života, k tomu ještě vzájemně si odporujících informací na sítích? Kdy zjistíme, pokud vůbec, že informace „plodí“ zmanipulovaná AI?

Svoboda a možnost prezentace vlastního názoru?

Ano - ne? Cenzura? Samozřejmě. Proč se tomu divit, když jinak bychom si (obrazně myšleno) brzy vzájemně „vyškrábali oči“!? Přesto – problém je v tom, že ten, kdo může cenzurovat, současně ovlivňuje veřejné mínění. Jak tedy vnímat právo na vlastní názor a jeho zveřejnění? Lze to jen, dokud to neodporuje jakýmsi „vyšším pravidlům“, které neznáme? Je to klamání veřejnosti, když různá média informují o jedné konkrétní události a srovnání jejich obsahu odhalí významně odlišnou interpretaci? Inu, nikdo to neřeší. Také bulvár je realita, kromě toho je to relax pro veřejnost. Překvapivě právě v něm se cenzura prakticky nevyskytuje. Nebo ano? Kdo to ví, odpoví? Nebyla by jakási morální cenzura potřebná, když neexistuje ta osobní? Je normální, když se ten (ta, to), který(-á,-é) předvádí veřejnosti a nenasytnému bulváru v podstatě nahatý (-á,-é)? Jsou to jen „maličkosti“, nebo je to projev pokleslé morálky? Bude to to samé jako užití legálních drog? Co to vlastně je a kdo rozhodne objektivně o tom, co je legální? Kouřilo se vždy, už na ZŠ, že? Kokain se bral už za první republiky, že?

Tak ještě jednou k novému školnímu roku, inteligenci a technologiím

Nový školní rok? Nový učební plán, nové (?) stravování! To jsou dobré zprávy! Připomenu jen to nejdůležitější. Jedna věc jsou pravidla, jiná věc kvalita a způsob jejich interpretace (nalévání do hlaviček školáků). Rozuměj – jde o kvalitu každé jednotlivé vzdělávací instituce, danou jak personálem, jednak také (naneštěstí?) přístupem „zřizovatelů“.

Není problém v tom, že dnešní společnost je stále víc přeorganizovaná, regulovaná státními institucemi, je jí vyhrožováno sankcemi všeho druhu? Jak žít v pohodě v prostředí, plném „soubojů“ politiků a stran a producentů čehokoliv a strachu z válek o zdroje, území a globální trh?

Pomůže nám, veřejnosti, fakt, že máme kdykoliv jakýkoliv problém se životem a v životě, konzultovat s  jakýmsi „gúglem“? I když na jakýkoliv dotaz najdete na prvním místě odpověď od AI?

Teď mne napadlo! Dojde k nejhoršímu, když lež a korupce ovládne také umělou inteligenci? Vlastně - dojde k něčemu takovému?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz