Hlavní obsah
Názory a úvahy

Velikonoce, svátky, které stojí za zamyšlení

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Velikonoce - jaro je tu

Velikonoční zamyšlení nad významem svátků, nad realitou života a blízkou budoucností. Jak to – asi – vnímají děti a mládež. Stane se z tradice přežitek?

Článek

ÚVOD

Velikonoce – církevní, křesťanské svátky

U nás státem uznané, nikoliv oficiálně státní. Velký Pátek a Velikonoční pondělí. Znamená to den pracovního klidu. Stát se nestará, zda veřejnost slaví v případě, že je věřící, nebo jen využívá volno. Stát pochopitelně nekontroluje ani neposuzuje zvyklosti, spojené s oslavami. Ty se lokálně výrazně liší a někdy jsou až bizarní.

To je vlastně důkaz „evoluce“ sociálního chování. Chcete-li to nazvat jinak, jde o kulturní rozmanitost. Organizované oslavy probíhají jen lokálně, většinou na venkově díky aktivitám různých kulturních spolků. Často, ne-li většinou nejsou běžnou součástí oslav ty církevní.

Velikonoce v moderní době? Přinejlepším kombinace lokálně omezených krajových tradic s byznysem všeho druhu. To, co se stále (do jisté míry), akceptuje a mnohem méně realizuje v širší veřejnosti jsou tradiční stravovací speciality. Všechny větší supermarkety to využívají intenzivně, stejně jako v případě jakýchkoliv dalších svátků. Byznys, schovaný za tradice.

To je osud všech církevních svátků. Kontrast se svátky státními. To připomínám záměrně, protože tento článek nebude jen o Velikonocích, ale také o společnosti a lidech.

Nejprve krátká reminiscence

Velikonoce jsou významnějším církevním svátkem než Vánoce. Jak pro koho, tím myslím náboženskou rozmanitost. Paradoxně, jak už bylo řečeno a jak to také připomínají „encyklopedisté a wikipedisté“, nejenom v řadě méně nábožensky (křesťansky) založených zemí, je to stále víc svátek komerční.

Ostatně letos jsou Velikonoční svátky mimořádně „výživné“ (protože dlouhé), záměrně jsem použil výraz „výživné“, protože opět to budou svátky hodovací (stravovací) včetně hojné konzumace alkoholu (lokálně).

Kdo by nechtěl mít několik dní volna. Přitom je to relativní, protože práce, byť přerušená, nepočká. Termíny, žádné volno tam, kam vaše práce směřuje apod. Tudíž – volno pro státní zaměstnance, nikoliv pro podnikatele. Naopak, pro podnikatele v některých službách stejně jako pro obchodníky s potravinami je to „období hojnosti“. Šance výrazně navýšit zisk.

Velikonoce neznamenají zásadní, byť jen dočasnou změnu životního stylu. Nikdo nepřeruší obvyklé sledování TV, všichni i nadále hledí do mobilů, k večeru sledují internet a komerční filmové platformy. Moderní „lidová zábava“. Mnozí z nás mají radost z dlouhého dne, příjemných teplot a slunce, z možnosti pohybu „na vzduchu“. I takto se slaví.

A co děti v rámci svých rodin?

Pro mnoho z nich je to nestandardní situace, vynucená a pasivně přijímaná „zábava“ když ne utrpení, protože jejich rodiče trpí utkvělou představou, že rodiny musí absolvovat společné akce, většinou v podobě návštěv historických památek, které většině z nich a především dětem vlastně nic neříkají! Co je na tom divného v době technologické a internetové? Historii může pochopit jen dospělý, navíc jen ten, koho historie zajímá, byť třeba jen jako kuriozita.

Aktuálně módní, protože údajně pro návštěvníky lákavé atraktivní kostýmované prohlídky památek možná na chvíli upoutají pozornost dětí a rodičům připomenout historické filmy.

O trochu lepší variantou trávení Velikonoc jsou zoologické zahrady. Opět s ohledem na děti ideálně s animačním (včetně animálního) programu. Pokud jsou mezi herci i ta roztomilá „divoká“ zvířátka, tak z mého pohledu absolventa přírodovědecké fakulty už je to trochu přes čáru. Nemluvě o medvědech v zámeckých ohradách. No dobře, řekněme, že lidoopi a kytovci v rolích herců až tak moc netrpí. Nebo si to neuvědomují.

Svátky – šance pro byznys

To je myslím docela podstatné připomenutí. Už dávno se nikdo nediví, když obchodníci zvyšují před svátky ceny. Myslím tím všechny ty, kteří figurují v jakýchkoliv událostech celospolečenského významu. V případě supermarketů a obchodních center jsou to ony, kdo je cíleně propagují s mnohdy už směšným časovým předstihem. Aktuálně reagují restauratéři a ubytovatelé.

Co je příčinou a co důsledkem rostoucí nadspotřeby

Pro obchodníky je skrývaným motivem chamtivost

NEREGULOVATELNÉ a tudíž beztrestné zvyšování cen, aktuálně už všeho, když ještě nedávno to vypadalo na decentní styl „plížením vpřed“. Aktuálně už zase došlo k nekontrolovanému vzestupu, a to nemyslím jen v oblasti prodeje potravin. Prostě svátky jsou ideální příležitost, za kterou lze schovat mamon.

Důsledek? V případě mladé generace, tak ta už si všimla, co se děje a zareagovala nejenom když si uvědomila ceny toho, o co má zájem, ale také už začala konkrétně zajímat „jak se dělá byznys“. Na tomto místě připomenu důsledky v blízké budoucnosti – nová „podnikatelská generace“ bude mnohem vychytralejší, vynalézavější, více tvořivější (viz různé start-upy a pod). A naopak – současná střední generace (o té starší nemluvě), nebude stačit sledovat nejenom technologický vývoj , ale především společenské a sociální změny.

Jak to bude v oblasti životního stylu a zdraví?

Nebudu chodit kolem horké kaše. Prognózy zdravotního stavu dětí a mládeže, především však fyzické kondice a odpovídající tělesné hmotnosti, jsou tristní. Strašení nadváhou a dokonce obezitou mládeže je trochu přehnané, doporučuji sledovat jejich image třeba právě v OC a na rodinných výletech. Kritické období počínaje věkem cca 14 let v případě dívek, především těch „městských“. Fyzická aktivita – většinou čistá nula. Kultura? Typicky „mobilová“. Ve městech se z OC stávají mládežnická „kulturní“ centra. V těch menších to jsou fast-foody, prostě „mekáče“. I když ceny tam jsou limitující pro děti méně majetných rodičů. To, co považuji za opravdu rizikové jsou situace, kdy se mladí nudí. Rodiče na ně nemají čas a jejich děti v pubertě zase nemají čas na rodiče, zájmové aktivity („kroužky“) jsou jen pro menší děti, sportovní kluby především pro (některé) kluky.

Zaznamenat lze připomenutí lékařů ke změnám zdravotních rizik u mladé generace. Nejde jen o nadváhu. Nelze očekávat skokové zlepšení kvality zdravotní péče ani revoluční objevy v prevenci i terapii. Ostatně, veřejnost prevence včetně „jakéhosi“ zdravého životního stylu, nezajímá. Ono všechno souvisí se vším – to je vysvětlení, proč v souvislosti s Velikonocemi připomínám zdraví. V podstatě všechny svátky jsou totiž spojeny s „konzumací“.

Hezké svátky, dobrou chuť, pěkné počasí (?), vstřícnou rodinku a přívětivou budoucnost přeje autor.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz