Článek
O přetížení administrativou ve školství se mluví již dlouho. Došlo to tak daleko a ze závěrů výzkumu Vysoké školy ekonomické to jasně vyplývá, že ředitelům škol v průměru zbývá tak čtvrtina času na pedagogickou činnost. Všechny stupně řízení od ministerstva přes krajské a statistické úřady až po nejrůznější zřizovatele, vyžadují další a další hlášení, výkazy , statistiky a tabulky.
Nejnovějším hitem je prohlášení, které se v minulých dnech objevilo v médiích:
„Pracujeme na návrzích o slučování školské administrativy, které by se v prvním kroku týkaly těch zřizovatelů, kteří mají více škol. Představíme návrhy v horizontu několika měsíců,“ řekl ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Nezasvěcený pozorovatel by logicky prohlásil, že snížení administrativní zátěže lze provést tím, že:
1. Budu vyžadovat jen takové informace, které jsou nezbytné k rozhodování a řízení.
2. Budu je vyžadovat jen jednou a ne pro každý stupeň řízení a odbor znovu a znovu!
Je tak složité ve třetí dekádě jednadvacátého století propojit požadované informace tak, aby je příslušný úředník mohl získat z jednoho zdroje?
Tolik laický (a jak se zdá) naivní pohled. O zjednodušení administrativy se totiž vůbec nejedná, pouze o sloučení jejího zpracovávání!
Nehledě na skutečnost, že při slově slučování vstávají vlasy na hlavách všech rodičů menších obcí a okrajových částí městských aglomerací. Vidí za tím jen fakt, že jejich dítě místo toho, aby do školy docházelo, do ní bude dojíždět.
A zůstaňme u faktu, že slučování se bude týkat jen administrativy. A podívejme se na to prakticky:
Zřizovatel, který má například 4 školy, pověří jednu z nich zpracováním „sloučené“ administrativy za všechny školy. Logicky za to bude tedy odpovědný ředitel té školy vybrané. A ten bude buď vyžadovat podklady od zbývajících škol, aby je sečetl. A kdo mu je poskytne? No přece ředitelé "podřízených škol"! Nebo si je bude opatřovat sám a jeho čas na pedagogickou činnost a řízení školy nebude čtvrtina času ale nula. Výsledkem bude stejné penzum administrativní práce pro tři ředitele, kteří nebudou poklady poslat „nahoru“ ale škole vybrané zřizovatelem a v každém případě jde o další zátěž pro ředitele školy vybrané.
V kůži ředitele školy, který dostane na stůl oznámení, že jeho škola byla vybrána jako slučovací, bych utíkal za dveří a ze školství co nejdál to půjde.