Článek
V době před nuceným uzavřením kamenných obchodů využívali objednávky zboží přes e-shopy především mladší lidé. Ale ani těm se ne vždy podařilo rozpoznat podvod. Což teprve starší občan, který byl okolnostmi donucen tyto služby začít využívat.
Základní znaky, které říkají, že se jedná o seriózní službu jsou: Obchod má uvedenu adresu buď sídla, nebo alespoň pobočky v ČR a telefonický a e-mailový kontakt. V nabídce je několik možností platby, a to i na dobírku. Pokud se jako jediná možnost uvádí platba předem - pryč od toho! A především je velmi potřebné si přečíst hodnocení od zákazníků i srovnávacích vyhledavačů.
Dalšími ukazateli, že něco není v pořádku jsou informace tipu: Objednávejte ihned, sleva končí již za x dní. Zboží nebude nikdy prodáváno v kamenných obchodech. Užíváním těchto (prášků, pilulek, nápojů) zhubnete bez cvičení za 14 dní o 10 kg a podobná tvrzení. I podezřele nízká cena je většinou ukazatelem, že něco není v pořádku.
Podvody v e-shopech jsou sice nejčastější, ale při nich oklamaný zákazník přijde maximálně o částku, kterou poslal v dobré víře a nedostal buď nic nebo něco, co si neobjednal. A to je vždy buď nekvalitní nebo zcela nevyhovující.
Daleko horší jsou však e-maily, rozesílané podvodníky, kteří se různými fintami snaží dostat k vašim citlivým údajům a přes ně k vašim vkladům v bankách. Přestože prakticky všechny banky opakovaně upozorňují, že nikdy od svých klientů nepožadují přesuny vkladů na jiný účet ani zaslání čísel účtů, hesel a dalších informací, stále se objevují pokusy o vylákání a zneužití těchto údajů.
Modelový příklad je zpráva, že banku napadli internetoví útočníci a že je třeba (kvůli bezpečnosti) přesunout váš vklad na jiný účet. Takovou informaci žádná banka nikdy nepošle. Pokud podobný e-mail obdržíte, překontrolujte nejprve adresu odesilatele a poté kontaktujte vaší banku.
V dalším článku na téma podváděných seniorů se budu zabývat podvody nejsmutnějšími, které zneužívají lidské samoty a důvěry.