Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nelíbí se vám čínské auto? Vězte, že do dvou let ho budete chtít a do tří mít

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Kzenon, licence Canva

ilustrační foto

Čína se stala světovým lídrem v exportu automobilů. V prvním čtvrtletí roku 2023 překonala Japonsko a dosáhla pozice největšího vývozce na světě, kdy podle statistik vyvezla celkem 1,07 milionu automobilů.

Článek

Čína se stala světovým lídrem v exportu automobilů, když překonala Japonsko a dosáhla pozice největšího vývozce na světě. Tato změna se udála v prvním čtvrtletí tohoto roku, kdy Čína podle oficiálních statistik vyvezla celkem 1,07 milionu automobilů. To představuje meziroční nárůst o impozantních 58 procent. Japonsko, které bylo dosud považováno za největšího světového vývozce aut, v tomto časovém období vyvezlo 954 185 automobilů. I když to oproti stejnému období minulého roku představuje nárůst o šest procent, nestačilo to na udržení prvenství. Tyto čísla ukazují dynamiku globálního automobilového trhu a naznačují, že Čína se stále více stává dominantní silou v tomto odvětví.

Tato změna je významným milníkem, který reflektuje rostoucí ekonomickou moc Číny a její roli ve světovém obchodu.

Největším světovým výrobcem elektromobilů je také Čína. Čínské firmy, jako je BYD a BAIC, jsou hlavními hráči na trhu s elektromobily. Kromě toho je Čína také domovem pro Tesla Gigafactory 3, což je jedna z hlavních továren společnosti Tesla. Co se týče vývozu elektromobilů, opět dominuje Čína. Čína je největším světovým trhem pro elektromobily a také největším vývozcem těchto vozidel. V roce 2019 Čína vyvezla elektromobily a hybridní vozy v hodnotě přes 7 miliard dolarů.

Čínské automobilky nikdo nebral vážně, nyní naopak udávají tempo světovému trhu. Za pár let se možná všichni staneme řidiči čínských aut. Je tomu tak nejen z pohledu jako Evropana, ale i z pohledu Číňanů, kteří stále více přecházejí k vlastním značkám.

Jeden z mých klientů navštívil Čínu a zjistil, že se během této doby ve velkých městech značně změnil poměr vozů na ulicích – čínské automobily převládají nad zahraničními. Tento trend není omezen jen na Čínu. Důkazem toho je skutečnost, že v loňském roce Čína vyvezla více aut než Německo, tradiční lídr automobilového průmyslu.

Podle některých odborných odhadů by měla do tří let polovina všech prodaných automobilů na světě pocházet z Číny.

Tato skutečnost představuje značnou změnu pro zemi, jejíž auta byla dlouhou dobu pokládána za nekvalitní, špatná a nebezpečná. Dokonce takovou, že je nechtěli ani sami Číňané. Co stálo za takto výraznou změnou?

Poprava ženy v Singapuru. Kauza Saridewi Djamaniové otřásá světem a vyvolává otázky o trestu smrti

Čínské automobilky začaly růst na výrobě elektromobilů a s časem se naučily vyrábět kvalitní a bezpečné vozy, které snadno konkurují světové konkurenci. Nezůstaly však jen u elektromobility; rovněž se zdokonalily ve výrobě vozů se spalovacími motory. Kvalitu svých vozů dokázaly zvýšit díky rozsáhlým investicím do softwarového a senzorového vybavení.

Dominantní pozici zaujímá Čína také v oblasti výroby baterií. Téměř každý krok v jejich výrobním řetězci závisí na Číně. Zemi také náleží kontrola nad 70 % světových zásob surovin potřebných pro výrobu baterií. V roce 2022 se na světě prodalo 10,5 milionu elektromobilů, z toho 6,2 milionu bylo z Číny.

Každý čtvrtý prodaný automobil na světě tedy nese čínskou značku.

V oblasti elektromobility je čínský náskok prakticky nedostižný. Čína dokonce překonala zbytek světa i ve výrobě vozů se spalovacími motory. V první polovině roku 2022 bylo z Číny do Německa dovezeno více aut, než kolik jich Německo vyvezlo. To není příliš povzbudivá zpráva pro německou ekonomiku.

Taky si váš partner během sexu kontroluje svůj mobil?

Mezi tři největší čínské výrobce patří SAIC Motor, který produkuje vozy pod značkami MG, Roewe, Maxus a LDV. Spolupracuje také s General Motors a Volkswagenem na výrobě vozů pod značkami Buick, Chevrolet, Volkswagen a Škoda. Druhým největším výrobcem je FAW Group, který vyrábí automobily pod značkami jako Hongqi, Bestune a FAW. Hongqi je významná značka, kterou využívá i čínský prezident a další politické špičky. Třetí největší výrobce, Dongfeng Motor Corporation, produkuje vozy pod značkou Dongfeng, Fengshen a Venucia. Tato společnost také spolupracuje s Nissanem, Hondou a Kiou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz