Pět miliard infikovaných komárů bakteriemi ročně vyprodukuje gigantická továrna na komáry v Brazílii

Foto: Franco Patrizia, Pixabay

Horečka dengue je celosvětovým problémem, kterému čelí miliony lidí každý rok. Nemoc přenášená komáry může být smrtelná, pokud není správně léčena. V posledních letech však vědci objevili novou zbraň v naší obraně – geneticky modifikované komáry.

V průběhu posledních pěti let byl v Kolumbii zaznamenán dramatický pokles výskytu horečky dengue. Tento úspěch je připisován nasazení komárů infikovaných Wolbachií, bakterií, která hmyzu brání v přenosu virů. Tyto geneticky upravené komáry vypustila nezisková organizace World Mosquito Program (WMP) do jednoho z nejlidnatějších regionů Kolumbie. Ve čtvrtích, kde se dobře vyskytovali komáři s Wolbachií, klesl výskyt horečky dengue o úžasných 94–97 %. Tato čísla jsou přelomová a ukazují potenciál, který tato strategie má v boji proti horečce dengue a dalším nemocem přenášeným komáry.

Modifikované komáry byly vypuštěny s cílem křížit se s divokou populací komárů. Vědci doufali, že počet komárů nakažených Wolbachií nakonec překoná počet komárů bez ní. A zdá se, že jejich plán funguje. Výzkumníci z WMP sledovali výskyt horečky dengue v oblastech, kde byli komáři s Wolbachií vypuštěni a porovnávali ho s výskytem ve stejných regionech v deseti letech před zásahem. Zjistili, že počet případů horečky dengue v těchto oblastech klesl o 95-97 %.

I přes tato pozitivní data je však potřeba provést další studie, aby bylo možné potvrdit tuto korelaci. Epidemiolog Alex Perkins zdůrazňuje, že výskyt horečky dengue v průběhu let přirozeně kolísá, takže je možné, že snížení počtu případů může být pouhou náhodou. Nicméně, výsledky z Kolumbie jsou povzbudivé a WMP má v plánu rozšířit tento projekt. Cílem je vytvořit továrnu v Brazílii, která bude produkovat geneticky modifikované komáry, které budou v následujících deseti letech vypouštěny do městských oblastí země.

Jednou z hlavních výzev, kterým vědci čelí, je přizpůsobení strategie pro nasazení komárů místním podmínkám. Každá oblast má své vlastní specifické problémy a řešení, které funguje v jednom místě, nemusí nutně fungovat v jiném. Nicméně, pokud se nám podaří tuto technologii zdokonalit a úspěšně ji nasadit na celém světě, mohla by to být revoluce v boji proti nemocem přenášeným komáry. A to je něco, na co bychom se měli těšit.

Vraťte se do dětství a vzpomeňte na momenty, kdy jste se rozčilovali nad nepříjemnými komáry, kteří vás během letních noci neustále obtěžovali. Věda však ukázala, že komáři mohou být nejen obtížní, ale také mohou přenášet smrtelné nemoci, nejen horečku dengue. Ale co kdyby komáři mohli být našimi spojenci v boji proti těmto nebezpečným nemocem?

To je zrovna případ zmiňované masivní továrny v Brazílii, která se zaměřuje na produkci komárů infikovaných bakteriemi. Zdá se to jako nápad z dystopického sci-fi filmu, ale je to vědecký projekt vedený neziskovou organizací WMP. Jejich cílem je produkovat a vypouštět do přírody až pět miliard těchto speciálních komárů ročně. Komáři jsou infikováni bakterií jménem Wolbachia, která zabraňuje přenosu virů, včetně viru dengue. V praxi to znamená, že pokud se komár infikovaný bakterií Wolbachia pokusí přenést virus dengue na člověka, virus se nedokáže replikovat a nemoc se nerozšíří.

WMP plánuje v průběhu příštích 10 let vypustit tyto geneticky modifikované komáry do mnoha oblastí Brazílie. Tímto krokem doufá, že ochrání před nemocemi jako je horečka dengue až 70 milionů lidí. Tento koncept byl již testován ve vybraných městech v zemích jako je Austrálie, Brazílie, Kolumbie, Indonésie a Vietnam s pozitivními výsledky. Bude to však poprvé, kdy se tato technologie rozšíří na celostátní úroveň.

Je to mimořádně ambiciózní projekt, který může znamenat značný krok vpřed v oblasti veřejného zdraví a boje proti chorobám přenášeným komáry. Konečně tak můžeme začít vidět komáry jako spojence, a nejen jako úhlavního nepřítele.