Článek
Vědci považují syndrom profesního vyhoření za třísložkový systém, který zahrnuje emocionální vyčerpání, depersonalizaci a snížení vlastních osobních výkonů.[1]
Vyčerpání, cynismus a neefektivita – dimenze syndromu vyhoření
Mezi hlavní příznaky syndromu vyhoření patří lehká únava, problémy s usínáním, někdy i přecitlivělost. Další fáze vyhoření pak doprovází vyčerpání, změny nálad, pokles výkonu a soustředění, deprese a výrazná úzkost. Někdy také vznikají vztahové problémy a projevy sníženého sebevědomí. Pokud si častěji řeknete, že zítra se vám do práce vůbec nechce, už se pravděpodobně nejedná o první příznaky vyhoření. Zvláště nápadný je efekt stresu, který se projevuje zejména v pedagogické profesi, protože tato činnost je přetížena takovými stresory, jako jsou: odpovědnost, aktivní mezilidská interakce, zvýšené emoční napětí, nedostatek sociálního ohodnocení, monotónní každodenní rutina, a také frustrace.
Zejména u profesí pracujících s lidmi se vyskytuje syndrom vyhoření častěji než u jiných profesí.[2] Jedná se především o psychický pocit vyčerpání, někdy vzniká z chronického stresu. Dlouhodobý stres bývá nejčastěji spojován s výkonem povolání. Syndrom vyhoření, podobně jako některé jiné nemoci, přichází pozvolna, ne však úplně bez varování. Zejména lidé, kteří jsou odhodlaní vynaložit veškerou svou energii pro dobro jiných, idealisté, kteří mají často vysoké nároky a stejně vysoké očekávání jsou nejvíc ohroženi. Podle studie Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy výraznější symptomy syndromu vyhoření vykazuje až 20 % české populace.[3]
Celoživotní vzdělávání jako prevence syndromu vyhoření
Jednou z možností, jak vyhoření předcházet je účast na celoživotním vzdělávání a dlouhodobý plán osobního rozvoje. Významným poznatkem je, že mezi pozitivním vztahem k celoživotnímu vzdělávání a mírou syndromu vyhoření existuje přímý vztah. Samotná účast na programech celoživotního vzdělávání snižuje riziko vzniku vyhoření. Preventivně také působí pozitivní zkušenost s využitím poznatků z účasti na celoživotním vzdělávání v profesním i osobním životě. Aspekty celoživotního vzdělávání se považují za jeden z faktorů proti vzniku syndromu vyhoření, který působí preventivně.[4]
Programy Master of Business Administration
Výukové modely profesních vzdělávacích programů vyučovaných na Harvardské univerzitě v USA je jednou z možností celoživotního vzdělávání. Ucelený systém výuky, zaměřený na rozvoj manažerských dovedností a praktických zkušeností. Tyto programy jsou určeny pro manažery, členy managementu obchodních společností nebo veřejných institucí, pro podnikatele, majitele firem nebo vysoké státní úředníky. Především pak pro všechny, kdo chtějí jít profesně a kariérně dál a posílit svoje znalosti a postavení na trhu práce. Současně také preventivně předejít syndromu vyhoření.
Master of Business Administration je vysokoškolský postgraduální studijní program, který připravuje absolventy do manažerských pozic a prohlubuje jejich znalosti v oblasti řízení. Titul MBA je ekvivalentem k českému titulu inženýr z ekonomické vysoké školy nebo univerzity. Orientace při volbě univerzity může být náročná, ale členství v asociaci CAMBAS má zaručit kvalitní vzdělání. Podle přehledu nejprestižnějších institucí v České republice mezi ně patří mimo jiné Cambridge Business School, Business Institut EDU, University of New York in Prague nebo Ústav práva a právní vědy. Zajímavé programy také nabízí VUT v Brně ve spolupráci s University of St. Francis v USA.
Jakou hodnotu bude mít váš titul MBA?
Podle VUT: globální.[5] V rámci MBA studia získáte po jeho úspěšném dokončení diplom z prestižní americké University of St. Francis, čímž je zajištěn mezinárodní přesah jeho platnosti.[6] Délka studia se různí a přizpůsobuje se studentům. Studium univerzity nabízejí v rámci intenzivního studia pro studenty s dostatkem času od 6 měsíců, až po časově extrémně exponované topmanažery, kteří potřebují délku studia minimálně po dobu 24 měsíců. Cena studia se také značně liší a pohybuje se od akčních 79 000 Kč po 280 000 Kč za studium.
Anketa
______________________________________
[1] Studie modelů syndromu profesního vyhoření od K. Maslach, S. Jackson, V., Bojko.
[2] Červinková, K., 2018, Jičínská, J., 2009, Průcha. J., 2014.
[4] Fesun, H., Nechytailo, T., Kanivets, T., Zhurat, Y., Radchuk, V., 2020.
[5] Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská, dostupné z: https://www.us-mba.cz/
[6] Joliet, Ill. - U.S. News & World Report nedávno zveřejnila hodnocení nejlepších online programů pro rok 2022 a University of St. Francis a její program Master of Business Administration (MBA) byl zařazen jako nejlepší program svého druhu v Illinois již druhý rok po sobě. Dostupné z: https://www.stfrancis.edu/online-mba-program-repeats-as-illinois-top-program-of-its-type/