Hlavní obsah
Právo a státní správa

Obec a vydávání potvrzení. K jednomu problému

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Petr Kolman

Článek z oblasti správního práva.

Článek

Jednou ze stále žijících otázek v rámci života našich územních samospráv, tedy především českých a moravských obcí, je důležitá otázka, zda patří činnosti při vydávání potvrzení podle ustanovení § 14 zákona o obcích do samostatné, nebo přenesené působnosti obce.

Nejprve si připomeňme, že dle zmíněného ustanovení § 14 odst. 1 zákona o obcích platí, každá česká, slezská nebo moravská obec (tedy jak jedničková, dvojková či trojková) je povinna vydávat potvrzení a vyhotovovat zprávy pro potřeby právnických a fyzických osob, stanoví-li tak právní předpis.

Nadto podle ustanovení § 14 odst. 2 zákona o obcích obec musí vydávat potvrzení potřebná pro uplatnění práva v cizině i v případě, že právní předpis takovou povinnost neukládá, ale požadované údaje jsou jí známy.

Hlavní řešená otázka In medias res – k vlastní hlavní výzkumné otázce, zda vydávání těchto potvrzení (zpráv) náleží do samostatné či přenesené působnosti obce, přikláníme se – podobně jako například Odbor dozoru a kontroly MVČR nebo SMO ČR – k závěru, že se bude jednat ve valné většině o tzv. působnost přenesenou (tedy přenesený výkon státní správy ze státu na obce). Nutno mít zde za to, že aby obec potvrzení (zprávu) vydala, musí ji k tomu zmocnit právní předpis, navíc v souladu se zásadou legality a předvídatelnosti veřejného práva musí mít právní sílu a formu zákona (popř. ústavního zákona), nestačí zde pouze a jen podzákonný právní předpis.

Obec (město) tak v dané vystupuje v postavení orgánu vykonávajícího veřejnou moc. V teorii též označovaný jako tzv. veřejnomocenský orgán. A konto konkrétních náležitostí tohoto potvrzení (ve smyslu listiny) nutno uvést, že takový dokument musí respektovat požadavky upravené pro písemnosti tohoto druhu v ustanovení § 111 zákona o obcích: listina je označena hlavičkou „Obecní úřad“ (nikoliv „obec/město XY“), a používá se zde úřední razítko s tzv. malým státním znakem. Dokumenty (potvrzení) bez zmíněného úředního razítka by nebylo možné pokládat za listiny ve smyslu ustanovení § 14 zákona o obcích.

Anketa

Těšíte se na příští komunální volby?
Ano, půjdu volit.
66,7 %
Ano, a budu i kandidovat
33,3 %
Ne
0 %
Nevím
0 %
Celkem hlasovali 3 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz