Článek
Lidé si stěžují, že některé obce ji údajně vůbec nevedou.
In medias res: Jelikož uvolněnému starostovi (či místostarostovi) obce nevzniká pracovní poměr k obci v režimu zákoníku práce, není stanovena ex lege ani jeho pracovní doba. Žádný právní předpis nestanoví povinnost uvolněnému starostovi (či místostarostovi) být ve stanovenou dobu přítomen na obecním úřadě. Dodejme, že taková povinnost neexistuje ani v době tzv. úředních hodin.
Z praxe je známo, že někteří tajemníci obecních úřadů (popřípadě sami starostové), kteří mají za povinnost vydat pracovní řád obecního úřadu (jako interní normativní akt), v nichž upřesňují ustanovení zákoníku práce, zde „proaktivně“ stanoví i pracovní dobu jejich uvolněnému starostovi (či místostarostovi).
Nicméně takové ustanovení pracovního řádu je právně irelevantní (jdoucí nad rámec zákona) a tudíž i následně právně nevynutitelné.
Nepodstatnou se tedy stává i záležitost ohledně maximální možné absence uvolněného starosty anebo místostarosty.
Z logiky věci, pakliže neexistuje institut povinné pracovní doby uvolněného starosty (resp. místostarosty) města, tak není ukotvena ani pro neuvolněné starosty a místostarosty.
Závěrem
Nutno se tedy smířit se skutečností, že starosta obce klasickou pracovní dobu nemá a nemusí být ani přítomen na obecním (městském) úřadě v úředních hodinách. Avšak možno předpokládat, že starosta obce (města, městyse, městské části nebo obvodu) neplnící řádně a včas své povinnosti by byl dříve či později odvolán zastupitelstvem obce. Popřípadě by mu to „sečetli“ spoluobčané v komunálních volbách. A ti mají, zejména v menších obcích, oči jako pověstní ostříži.