Hlavní obsah
Lidé a společnost

Přechod pro chodce a jedna lež

Foto: Seznam.cz

V médiích jsem nesčetněkrát zachytil větu – chodci si myslí, že na přechodu mají absolutní(!) přednost. Což redaktor  začne vyvracet s takovou vehemencí, že v divácích - řidičích vyvolá dojem, že chodci nemají žádnou (!) přednost na přechodu.

Článek

Nevím, kde v médiích prapůvodní informace o absolutní přednosti (a zda-li vůbec někdy)  zazněla, ale její „vyvracení“ ji mediálně přebilo alespoň tisícinásobně, až si ji po svém osvojili i někteří bezohlednější řidiči i řidičky.

Absolutní, tu já mám nejradši…

Rétorický trik s vyvracením „absolutní přednosti“ jsem opakovaně viděl a zažil v našich ulicích, kde jej zneužívají mazanější řidiči. Nedávno  jsem viděl (řečeno slovníkem realitních makléřů) v širším centru Brna přecházet sedmdesátníka, jdoucího krokem přiměřeným jeho věku, rozhodně senior nepřecházel nikterak obstrukčně (či, že by bezhlavě skákal pod kola jihomoravských šoférů) a řidič přibližovadla vyšší střední třídy na něj sice neslušným, ale o to více sebevědomým tónem hlasu zaburácel: No jo vy chodci si myslíte, že máte absolutní přednost, že?

Přičemž zmíněný důchodce jen realizoval své zákonné právo na nerušené a bezpečné přejití vozovky.

Nevím zda se výše citovaný trik s vyvracením virtuální absolutní přednosti učí již v autoškolách, ale někdy takový dojem mám.

S nadsázkou řečeno, myslím si, že do českého správního práva trestního by měla být začleněna nová skutková podstata správního deliktu: šíření „přechodové lži“ či přesněji: šíření „absolutní přechodové lži“!

Jinak toto „chytráctví“ z hlav řidičů i redaktorů nezmizí.

Ať se to mnohým řidičům líbí či nikoliv – zákon o silničním provozu hovoří jasně: řidič (s výjimkou řidiče tramvaje) musí ex lege umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit své vozidlo!

Slovy zákona přesně: řidič nesmí ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce. Tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje.

Zákony jsou tu od toho, aby chránily slabší, a to jsou v tomto případě jednoznačně chodci!

Připomeňme si zásadní fakt ,  chodec nemůže být nikdy rovnocenným partnerem řidiče.

Pohled do statistik, např. dle BESIPu  ukazuje, že 1 000 nehod způsobených srážkou vozu s chodcem končí v 55 případech smrtí, zatímco u vzájemných kolizí vozidel připadá na 1 000 nehod „pouze“ 3,9 usmrcených. Proto si zaslouží ochranu! Jak správně naznačuje  publicista V. Barák, skutečný gentleman – obchodník raději přijede na schůzku o deset minut později, než aby ohrozil babičku či školáka na přechodu pro chodce. Skutečný manager navíc vyjíždí včas!

Zvláštní kapitolou je situace , když vstoupíte řádně na zelenou na přechod, a hned tam blikne červená, takže pokud člověk přes přechod neběží jako Usain Bolt, větší či menší část přecházení dokončí tzv. na červenou!

Ergo kladívko, opět jsem mnohokrát zaznamenal – ať již přímo na vlastní učitelskou kůži či z vyprávění – že řidiči, pak perfidně moralizují: To se to chodí na červenou, že?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz