Článek
V kinech jsme se dočkali už dávno. Harrison Ford v Blade Runnerovi (1982 i 2049) seděl ve svém „spinneru“ a kličkoval mezi mrakodrapy, jako kdyby to byla ta nejbanálnější věc na světě. Ve filmu Ostrov (The Island) Michael Bay poslal hrdiny do honičky mezi zářivými antigravitačními vozidly, co by se vešly do každé garáže. V Pátém elementu Bruce Willis řídil létající taxi, přistával na balkoně a nadával na dopravní zácpu… dvě stě metrů nad zemí.
Na plátně to funguje skvěle: žádné objížďky, žádné semafory, jen plynulý let nad tím vším. V realitě? Zatím jsme rádi, když chytneme zelenou v každé druhé křižovatce, a když zvedneme oči k nebi, uvidíme spíš dron s pizzou než rodinný létající sedan.
Technika tu je. Jen realita je jiná než film
Technologicky už jsme dál, než si většina lidí myslí. Slovenský vynálezce Štefan Klein před pár lety vyjel na silnici se svým AirCarem, dojel na letiště, roztáhl křídla, odlepil se od země… a přistál v jiném městě. Letoun-auto má od roku 2022 certifikát letové způsobilosti. A teď přichází zpráva: Číňané se chystají spustit sériovou výrobu.
Zní to jako začátek éry létajících aut. Jenže AirCar je ve skutečnosti malé letadlo, které si poradí i s jízdou po silnici, ne naopak. Potřebujete pilotní průkaz, přístup na letiště a chuť platit za údržbu víc než za nové SUV. Tohle není Ford Focus s křídly – je to spíš Cessna, kterou můžete dojet k hangáru po asfaltu.
Co už létá dnes
Abychom nebyli jen u Kleina – po světě se teď děje dost zajímavého:
- XPeng AeroHT (Čína) – kombinuje auto a dron, mluví o předobjednávkách a domácím trhu. Do Evropy? Zapomeňte, dokud EASA nedá razítko.
- EHang (Čína) – jejich dvoumístný bezpilotní eVTOL už má první typový i výrobní certifikát a od letoška i povolení k provozu. V některých městech už létají turistické linky – bez pilota, jen nastoupíte a letíte.
- Joby & Archer (USA) – závodí, kdo spustí první městskou leteckou taxi službu. Joby míří na rok 2026, Archer dokonce mluví o konci 2025. Představa je jednoduchá: objednáte let přes aplikaci a za pár minut vás eVTOL dopraví přes zácpu na druhý konec města.
Problém? Tohle všechno je zatím taxi, ne osobní auto, které si necháte doma v garáži.
Proč to pořád není v každé ulici
Tady přichází studená sprcha:
- Bezpečnost – v letectví neexistuje „nějak to doletí“. Každý šroubek se musí testovat. Létající auta musejí zvládnout selhání motoru, baterie i řídicího systému. A úřady (FAA, EASA, CAAC) si dávají na čas.
- Energie – vertikální vzlet je energetický žrout. Dnešní baterie jsou dobré na pár desítek kilometrů, ne na celodenní lítání.
- Hluk – i eVTOLy jsou slyšet. V městech už teď lidé nadávají na vrtulníky, a teď si představte desetkrát víc letů denně.
- Infrastruktura – potřebujete vertiporty, přistávací plochy, nabíjecí stanice a hlavně létací koridory, aby se to celé nezměnilo v chaos.
- Pravidla – létající auto kombinuje silniční i letecký provoz. To znamená dvojnásobné papírování a licence.
Co nás čeká
- 2025–2026 – první komerční linky eVTOL taxi v několika městech světa, AirCar v malosérii.
- Do konce 20. let – lepší baterie, více vertiportů, možná i první „rodinné“ modely pro bohatší nadšence.
- 30. léta – pokud půjde certifikace hladce, více městských vzdušných taxi a možná i pár šílenců, co si to koupí domů.
Zdroj:
- Oznámení o dostupnosti AirCaru v roce 2026 za cenu mezi 800 000–1 000 000 USD:
[E! Online – Klein Vision Will Sell Flying Cars for $1 Million in 2026] klein-vision.com+5ehang.com+5ehang.com+5Instagram+4E! Online+4hagerty.com+4 - Získání Air Operator Certificate (AOC) pro pilotně‑bezpilotní lety EH216‑S v Guiandungu a Hefei:
[eVTOL.news – EHang Gains China’s First Commercial Certificate] Wikipedie+8evtol.news+8AeroTime+8 - Další potvrzení AOC, plán na turistické i městské použití:
[AeroTime – EHang Gets Air Operator Certificate to Carry People] Forbes+8AeroTime+8ehang.com+8 - Shrnutí dat a významu certifikace pro komerční eVTOL provoz:
[AINonline – EHang Earns World’s First eVTOL Air Operator Certificate] evtol.news+6Aviation International News+6