Článek
Média informovala, že ho „nasál motor“. Jenže zveřejněné video ukazuje něco jiného – podle většiny komentujících i odborníků muž do motoru jednoduše skočil. Úmyslně.
Co se vlastně stalo?
V úterý 8. července 2025 se muž neznámým způsobem dostal přes letištní zabezpečení k letadlu společnosti Volotea, které právě spouštělo motory před odletem do Neapole. V okamžiku, kdy motor běžel pouze na volnoběh, se Russo přiblížil k levé turbíně a skočil proti ní. Během sekundy byl vtažen dovnitř, udeřen ventilátorovými lopatkami – a z motoru znovu vypadl na zem, kde zemřel.
Podle policie měl Russo problémy s drogami, a už několik hodin předtím se choval zmateně. Vyšetřovatelé proto pracují s verzí úmyslného skoku – tedy sebevraždy.
Skočil, nebo ho to nasálo? Lidé mají jasno
Na sociálních sítích se pod články a videem objevily stovky komentářů. Většina z nich tvrdí, že mediální zkratka „nasál ho motor“ je zavádějící:
- „Podle videa to vypadá, že se odrazil a skočil do motoru úmyslně.“
- „Kdyby ho to nasálo při vyšším výkonu, nebylo by co z něj najít.“
- „Ten motor nejel naplno. Jinak by tam byla jen červená mlha.“
- „Vyhrál by Darwinovu cenu.“
Nechybí ale ani černý humor:
- „Nevěděl, že se do letadla nastupuje dveřmi.“
- „Chtěl zřejmě zemřít stylově – v Rolls-Royce.“
- „Asi moc nasával.“
Co by se stalo, kdyby ho motor nasál naplno?
Proudový motor Airbusu A319 (typ CFM56) má extrémní výkon. Na plný tah nasaje přes 370 kg vzduchu za sekundu, ventilátorové lopatky se točí rychlostí přes 6000 otáček za minutu a jejich špičky letí rychlostí přes Mach 1.
Pokud by člověk byl nasán v tomto režimu, stalo by se následující:
- tělo by bylo okamžitě roztrháno na kusy;
- fragmenty kostí, masa a krve by prošly ventilátorem, kompresorem i spalovací komorou;
- výstupní tryskou by vyletěl aerosol – rozprášená červená mlha;
- letadlo by bylo okamžitě neletuschopné kvůli poškození lopatek a vibracím motoru.
Taková událost se již několikrát stala – například v roce 2023 v San Antoniu, kde byla sebevražda vtažením do motoru potvrzena. Pitva ukázala „kompletní destrukci těla“ a letadlo muselo být odstaveno.
Proč z něj v Bergamu „vypadl“?
Motor běžel na volnoběh – tedy v nízkých otáčkách. Nasál muže, udeřil ho ventilátorovými lopatkami, ale neměl dost síly ho zcela rozmělnit. Následkem nárazu tělo vypadlo zpět před motor. Podobný případ byl zaznamenán i u palubního technika v USA v 70. letech – přežil, protože motor běžel pouze na 11 % výkonu.
Ponaučení a bezpečnostní selhání
Tento případ ukazuje hned několik znepokojivých skutečností:
- Zabezpečení letiště selhalo. Muž se dostal až k rozjíždějícímu se letadlu bez povšimnutí.
- Psychická pomoc nefunguje. Russo měl být pod dohledem, podle policie měl dlouhodobé problémy s drogami a pravděpodobně i psychikou.
- Média zkreslují. Titulky o „vcucnutí“ vzbuzují senzaci, ale nezakládají se na přesném technickém popisu.
Video z milánského letiště ukazuje tragédii, která pravděpodobně nebyla nehodou, ale záměrným skokem do motoru. Díky nízkým otáčkám motor člověka zabil, ale nerozmetal – a právě to vyvolalo pochybnosti veřejnosti. I přesto jde o mrazivý případ, který by měl vést k zamyšlení: nad duševním zdravím, nad ochranou veřejného prostoru – i nad tím, jak snadno média deformují realitu, když z tragédie dělají clickbait.
Zdroj:
- Novinky.cz:
Na letišti v Itálii zemřel muž. Motor letadla ho nasál a vyhodil ven
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-motor-letadla-nasal-muze-a-vyhodil-ho-ven-40480781 - CFM International – CFM56 engine specifications
– technické údaje o motoru používaném v Airbusu A319
https://www.cfmaeroengines.com/engines/cfm56/