Článek
WRC – královská disciplína rallye
WRC (World Rally Championship) je nejvyšší soutěžní úroveň světové rallye, kde závodí ti nejlepší jezdci a tovární týmy s nejmodernější technikou. Auta v této kategorii jsou postavená na základech běžných modelů, ale v praxi jde o špičkové speciály s výkonem přes 500 koní a pokročilým hybridním pohonem. Závody se jezdí po celém světě – od zasněženého Švédska přes prašné cesty v Keni až po asfaltové serpentiny v Japonsku. WRC představuje vrchol automobilového sportu mimo okruhy, kde se rozhoduje o vítězstvích v extrémních podmínkách a s maximální přesností. V současné době se v této kategorii prohání modely značek Ford, Hyundai a Toyota.
WRC2 – brána mezi profesionály
WRC2 je druhá nejvyšší kategorie světové rallye, která slouží jako odrazový můstek pro talenty směřující do hlavní třídy WRC. Auta v této kategorii jsou o něco jednodušší a levnější než vozy WRC, ale stále velmi rychlá a náročná na řízení. Používají pohon všech kol a motory s výkonem okolo 300 koní. V této třídě často závodí mladí jezdci, kteří chtějí ukázat svůj talent továrním týmům, nebo zkušenější piloti, kteří už ve WRC působili a nyní závodí s menším rozpočtem. Díky vyrovnanosti techniky bývají souboje ve WRC2 mimořádně napínavé. V této kategorii mají nejčastější zastoupení vozy značek Citroën, Ford, Hyuindai, Toyota, Volkswagen a samozřejmě nám všem dobře známá Škoda Fabia.
Challenger Cup – boj o uznání pro soukromníky
Challenger Cup je novější doplňková soutěž v rámci šampionátu WRC2, která dává šanci vyniknout jezdcům bez tovární podpory. Účastní se jí piloti, kteří si financují závody sami nebo s pomocí menších sponzorů, a přesto chtějí změřit síly s těmi nejlepšími. Cílem je ocenit výkony talentovaných soukromníků, kteří se často dokážou vyrovnat i jezdcům s profesionálním zázemím. Challenger Cup přináší do světa rallye svěží příběhy o odhodlání, vášni a nezdolné vůli.
WRC3 – startovní pole pro soukromníky a nováčky
Kategorie WRC3 je určena hlavně pro soukromé týmy a začínající jezdce, kteří se chtějí zúčastnit světového šampionátu bez obrovských finančních nároků. Vozy WRC3 vycházejí z předpisů Rally3 – mají pohon všech kol, ale menší výkon i jednodušší techniku než auta z vyšších tříd. I přesto dokážou nabídnout skvělý výkon a dramatické závody. Tato kategorie je ideální vstupní branou pro mladé talenty, kteří se chtějí prosadit na mezinárodní scéně a postupně se propracovat výš. Tato kategorie v současnosti nabízí k videní pouze modely Ford Fiesta Rally3 a Renault Clio Rally3.
Junior WRC – škola mistrů rallye
Junior WRC je kategorie určená pro mladé jezdce do 30 let, kteří chtějí získat zkušenosti na světové úrovni. Všichni závodí s identickými vozy Ford Fiesta Rally3, takže rozhodují pouze schopnosti pilota a spolujezdce. Tento šampionát je vlastně tréninkovým polem pro budoucí hvězdy WRC – mnoho dnešních elitních jezdců, jako Ott Tänak nebo Elfyn Evans, začínalo právě tady. Junioři se učí zvládat různé povrchy, navigaci, ale i tlak soutěže, a nejlepší z nich získává podporu pro postup do vyšší kategorie. Je to ideální startovní bod pro každého, kdo míří na samotný vrchol rallye světa.
Masters Cup – legendy stále za volantem
Masters Cup je speciální kategorie pro zkušené jezdce starší 50 let, kteří chtějí dál závodit na mezinárodní úrovni. Nejde o rekreační jízdy – mnozí z účastníků mají za sebou desítky let kariéry a stále dokážou jet velmi rychle. Soutěž probíhá v rámci WRC2 a WRC3, přičemž mistrovský titul se uděluje nejlepšímu „veteránovi“ sezóny. Masters Cup tak připomíná, že vášeň pro rallye nemá věkové hranice a že zkušenosti často dokážou vyrovnat i mladickou dravost.
A co nás čeká příště? Podíváme se na kategorie vozidel, které jsme zvyklí vídat na nižších úrovních, než je Mistrovství světa.