Článek
Během poslechu podcastu Hypecast s hostem Honzim Michálkem vyplavala na povrch velmi nepříjemná věc. Tento influencer a idol mnoha malých dětí jezdí do Číny, na pozvání tamních úřadů, je za to placen a nepřijde mu na tom nic divného. V Číně mu ukazují, jak je jejich společnost skvělá a moderní, a on to pak ukazuje dál lidem v Česku. Z bezelstnosti, s jakou své zážitky vyprávěl, mrazí.
Těžko uvěřitelná naivita, nebo záměr? V případě českých influencerů se nejspíš jedná o tu první variantu. Kdyby totiž něco opravdu uměli a něčemu rozuměli, neživili by se jako influenceři. Dospělým jsou sice k smíchu, ale nad dětmi mají poměrně velkou moc, což je nebezpečné.
Představím vám Honzi Michálka v číslech. Mladý muž ve věku cca 23 let. Na Youtube ho sleduje skoro 60 tisíc lidí, jeho videa mají desítky tisíc shlédnutí. Jeho největší síla ale spočívá v čínské platformě TikTok. Na ní ho sleduje 930 tisíc lidí převážně velmi mladého věku. To je obrovský vliv a také obrovská zodpovědnost.
Proto by bylo krásné, kdyby influenceři byli lidé, kteří opravdu něčemu rozumí, aby to mohli dětem předat. Když ničemu rozumět nebudou, budou mít pro děti nulovou nebo zápornou informační hodnotu.
Ale Michálek do té první skupiny nepatří. V podcastu popsal, jak mu jednoho dne prostě přišel email. Obsahem mailu byla nabídka spolupráce s čínskou televizí, která zahrnovala placenou cestu do Číny, kterou si domácí štáb natočí. Michálkovi zaplatili cestu, dali mu na místě nějaké kapesné, on poznal krásy Číny a štáb si za to „jen“ pořídil záběry. Co s materiálem dále prováděla čínská strana, Michálek vůbec neřešil. Proč taky. Svět v jeho podání je krásné místo a lidé nemají žádné postranní úmysly. Krystalicky čistá naivita. Do Číny pojede znovu, protože to tam bylo moc fajn.
zabiják největší pic.twitter.com/QUl2iVEBdQ
— og zdena (@ogzdena) November 4, 2024
Ještě lepší než výlet do Číny je fascinující výlet do Michálkovy mysli. Půjdeme po jednotlivých větách. Influncer říká, že mu přišel divný mail z Číny. Asi prý „shit“. „Tak jsem na to odpověděl,“ zní influencerova reakce na to, když mu přijde podezřelý mail z Číny. Nestrachuje se ani během cesty po Číně. V jeho světě žádné nebezpečí neexistuje. Michálek se chlubí, že o něm v Číně točí dokument, jak on poznává Čínu. Proč asi, Honzi Michálku?
Michálek se nevědomky stal jednou z dalších „bílých opic“. Termín „white monkey“ označuje situaci, kdy čínská firma nebo instituce najme bělocha, aby svou přítomností dodával nějakému projektu váhu. Běloši jsou stále v Číně spojováni s určitou prestiží. Vysoký, pohledný a naivní mladý muž z Evropy je na to ideální.
Vedle toho má i tato mince druhou stranu, protože naivní vysoký a pohledný Michálek přijede po Čínou placeném výletu zpátky domů a doma bude Čínu nekriticky zbožňovat před svým milionovým publikem. Pro Čínu je to skvělá investice, protože děti v Česku získají ve věku, kdy jsou snadno ovlivnitelné, hodně pokřivený a narůžovo nabarvený obrázek o tom, jaká Čína je. Bez toho, aby o tom jejich rodiče vůbec věděli a mohli s tím něco dělat.
Je děsivé, když malé děti čerpají informace o světě od člověka, který se nezdržuje zjišťováním si informací o světě.
Pokud doufáte, že zrovna vašich dětí se to netýká, připomínám, že Michálka na čínském TikToku sleduje 930 tisíc převážně dětí z Česka a Slovenska. TikTok je čínská aplikace, před kterou varují české úřady, například NÚKIB.
Kauza Honzi Michálka je další připomínkou, že rodiče by měli trochu „vetovat“ obsah, který jejich děti na internetu sledují. Nebo jim také jejich ratolesti může vychovávat na dálku čínská komunistická strana.
Stačí dodržovat pár základních principů. Zajímat se o to, co vaše děti sledují, případně si do jejich chytrých zařízení nainstalovat aplikaci, která potenciální škodlivý obsah nebo nevhodné aplikace umí zablokovat. Hlavně se ale trochu ve světě influencerů orientovat, abyste věděli kdo může mít dobrý vliv a před kým se mít na pozoru. Základní informace se dají najít například tady.
Zpozornět bychom měli už jen kvůli tomu, že se tohle reálně děje. Čínský režim zřejmě organizovaně oslovuje mladé naivní influencery z evropských zemí a skrze ně masově, chytře a efektivně očkuje dětskou populaci v těchto zemích idealizovaným obrázkem Číny jako krásné a moderní země, kde nejsou žádné problémy. Z nadšených videí Honzi Michálka se děti nedozvědí nic o porušování lidských práv nebo o systému sociálního kreditu. K Číně pak budou přistupovat stejně naivně jako on.
Anketa
Zdroje:
Sociální síť X
Podcast HypeCast
https://www.reflex.cz/clanek/komentare/127531/cesky-influencer-v-zajeti-cinske-propagandy-jak-si-diktatura-pestuje-sve-uzitecne-idioty.html
https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/8mu6ki/til_of_white_monkey_jobs_in_china_caucasian/
https://www.jaknainternet.cz/page/1201/ochrana-deti-na-internetu/
https://nukib.gov.cz/cs/infoservis/hrozby/1941-aplikace-tiktok-predstavuje-bezpecnostni-hrozbu/