Hlavní obsah
Nakupování

Šílenství kolem Lidl outletu dokazuje, že žádná Fialova drahota není

Foto: Petr Míča/Midjourney AI

Davové slevové šílenství

Voliči opozice dokola opakují, že tu máme Fialovu drahotu a že Češi nemají dost peněz. Po zimních dovolených a plných obchoďácích před Vánocemi přichází další důkaz, že to není pravda - postaral se o něj nově otevřený outlet Lidlu v Praze.

Článek

Fenomén, který se dostal až do bulváru. Já ho viděl na vlastní oči. Lidl otevřel v Praze novou prodejnu s vlastním zlevněným zbožím. O tom ale nemluvím. Když říkám fenomén, mám na mysli toho obrovského lidského hada, kterého utvořili koupěchtiví zákazníci. Nekonečná fronta komplikuje podle novin život místním obyvatelům i zákazníkům, kteří se chtěli podívat do sousedních obchodů. Když chtějí projít, musí počítat s velkou časovou ztrátou, protože se musí probít přes tisíce lidí, kteří se tlačí do outletu.

Zákazníci Lidl outletu ve frontě čekali klidně i celé hodiny, aby ušetřili stovky nebo tisíce korun. Když pominu to, že já bych si určitě takový způsob trávení volného času nevybral a raději bych ten čas strávil například prací, abych si vydělal víc peněz, musím uznat, že tenhle outlet Lidlu táhne jako kdejaká velká hudební kapela nebo sportovní tým.

Pro Lidl a jeho management je to samozřejmě naprostá trefa, to nejlepší, co se jim mohlo stát. Tolik publicity zdarma! Čekám, že Lidl brzo otevře další pobočky, takže prvotní kouzlo trošku opadne a lidem v okolí této pilotní prodejny se uleví. Mně se také ulevilo, když jsem jel včera kolem a při šoku z dlouhatánské venkovní fronty jsem stihl otočit auto včas, abych se tam nezasekl navěky.

Foto: DMCGN, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons

Lidl se svým outletem trefil do vkusu mnoha Čechů a získal publicitu zdarma

Stejně si ale kladu otázku, co člověka vede k tomu, aby dobrovolně podstoupil tenhle nákupní rituál. Prodejna byla slavnostně otevřena 2. ledna. Přemýšlím nad tím, co by mě přimělo den po oslavách Nového roku, abych si stoupnul v mrazu a sněhu dobrovolně do několik kilometrů dlouhého lidského hada, a hodiny v něm čekal, až budu vpuštěn do prodejny se slevami.

Uvnitř bych se přetlačoval s dalšími lidmi, a protože pro většinu z nich to jsou závody, nebude to zrovna příjemná společnost. Přetahování, strkání, nevraživost, po hodinách čekání nervy na dranc. Proč bych si to dělal? Došel jsem k závěru, že tohle je daleko horší než návštěva u zubaře.

Mě ale zajímalo, co tam ty davy lidí dovedlo. Proč má tolik lidí úplně jiný názor než já. Strávil jsem chvilku svého času studiem tohoto fenoménu a hledal jsem na sítích svědectví lidí, kteří tam byli, nebo šli přímo kolem. Tak nakupující prý brali zahradní nářadí klidně po pěti nebo deseti kusech od stejného druhu. Sice jim domů stačí jeden, ale když ono je to tak levné! Nevím, co s tím budou dělat. Možná to skončí jako vánoční dárky za rok, možná to rozdají příbuzným jinak, možná to plánují prodat někomu dalšímu? Těžko říct.

Celý národ se baví videi z tohoto obchodu. Nekonečné fronty, k prasknutí narvané vozíky, ze kterých trčí obrovské krabice. To musí být nákupy za tisíce, nebo i desítky tisíc korun, pokud jde o nářadí a elektroniku. I po slevách! Napadlo mě také, že přece ti lidé ani nemohli vědět, co v tom novém obchodě, prvním svého druhu, bude za konkrétní zboží. Přesto tam šli čekat hodiny do fronty.

To mě vede k úvaze, že to asi zase tak špatné s tou naší ekonomickou situací nebude. Přes Vánoce byly narvané obchoďáky, lidé si kupují domů luxusní potraviny a i ti z mého okolí, do kterých bych to zrovna neřekl, vyjeli tuhle zimu na luxusnější lyžovačku, nebo dokonce na druhou stranu světa k moři. To jsou zážitky za desítky tisíc korun. Tyhle obrovské nákupy v Lidlu také nebudou za hubičku.

Stejné to bylo v létě, kdy se řešily „drahé“ pohonné hmoty. Tehdy jsem o tom psal článek a potěšilo mě, že to většina Čechů vidí podobně jako já. Pohonné hmoty jsou totiž v přepočtu ke dnešním mzdám snad levnější než kdy dřív. Stačí jen správně chápat, jak funguje inflace. Podobné je to s tím často skloňovaným máslem, které je prý dnes nesmírně drahé. Není. Je sice dražší, než bývalo, ale můžeme si ho koupit (s nějakými dočasnými výkyvy, jako třeba nyní) v čase stále více.

Nový pražský obchod Lidlu je podle mě dalším důkazem, že se pořád máme docela dobře. Nejsou to žádné životně důležité věci, co si lidé jezdí do toho outletu koupit. Tak asi tak hluboko do kapsy nemáme, když se najde tolik lidí, kteří rádi vrazí slušné peníze do věcí, které zrovna úplně nutně nepotřebují…

Nebo se mýlím?

Anketa

Je v Česku Fialova drahota?
Je
35,4 %
Není
63,7 %
Neumím odpovědět
0,9 %
Celkem hlasovalo 353 čtenářů.

Zdroje:

Průjezd autem kolem Lidl outletu

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/lidl-outlet-sterboholy-obyvatele-parkovani-zakaznici.A250106_150732_ekonomika_vebe

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz