Článek
Film „Její tělo“ je volným zpracováním životního příběhu Andrey Absolonové. Andrea se po většinu života věnovala závodním skokům do vody a měla našlápnuto na opravdu skvělou kariéru. Bohužel její kariéru zastavil úraz páteře, který utrpěla během závodů.
Vlastně měla štěstí v neštěstí, když jí vážný úraz nezpůsobil ochrnutí.
Jenže pro vrcholovou sportovkyni, pro níž bylo cílem být za každou cenu nejlepší, znamenal konec sportovní kariéry zároveň i ztrátu dlouholetých životních cílů.
Je zcela pochopitelné, že takový životní obrat musel mít na Andreu drastický dopad. Celý svůj život věnovala intenzivnímu tréningu, neznala žádnou jinou profesi.
Do jisté míry jsem schopen pochopit, že byla zvyklá být v popředí zájmu, nakonec její sportovní výkony ji měly dovést až na olympiádu. Naučila se snášet závist svých kolegyň, doma byla od malička vybízena k nejlepším výkonům. Je proto zcela logické, volila novou cestu, na které by mohla zazářit jako hvězda.
I když je film motivován skutečností, téma je volně zpracováno. Jestliže by se jednalo o smyšlený scénář, byl by možná film chvílemi nudný. Proto je divák ochoten přetrpět některé zbytečné scény, jen aby se dozvěděl další vývoj příběhu. Naštěstí jich není mnoho. Ovšem kvůli tomu spád děje lehce kolísá.
Překvapením však bylo, jak lehce se Andrea rozhodla pro práci v pornografii. Těžko soudit, zda tento razantní obrat v jejím životě je dán perem scenáristy, nebo k němu Andrea dospěla po delších úvahách. Zajímavý je i dopad její volby na celou rodinu.
Z filmu jsem si však vzal jedno poměrně zásadní ponaučení: Děti potřebují volný čas i pro seberealizaci. Usměrnění jejich zájmu k jedinému cíli může někdy vést k velkému zklamání i problémům.
Film rozhodně stojí za zhlédnutí. Přes kolísání dějového spádu se dá řadit k tomu lepšímu, co současná celosvětová kinematografie nabízí.
Nicméně…
Hodnotu filmu zcela sráží jedna naprosto zbytečná scéna, která film ponižuje na obyčejnou pornografii.
Je samozřejmé, že divák znalý životního příběhu Andrey Absolonové, alias pornoherečky Lea De Mae, bude ve filmu očekávat některé lechtivé scény. Ostatně, už jsme si zvykli vídat i v televizi obnažená těla běžně i před desátou večerní hodinou. Osobně proti tomu nic nemám. Film byl do jisté míry natočen citlivě a snad i s částečnou úctou k zemřelé Andree Absolonové.
Proto mi nedává smysl jedna scéna, odehrávající se v přibližně v sedmdesáté minutě filmu. Scéna, při které je vidět natáčení pornofilmu s veškerými detaily. Detaily tak podrobnými, že k zfilmování bylo nutné najmout zkušené pornoherce. (Pochybuji, že by herečka svolila k detailnímu záběru.)
Byť se jedná o cca minutový záběr, myslím, že scéna přesahující hranici pornografie, byla ve filmu zcela zbytečná. Nikterak nezdůrazňuje Andreino rozhodnutí, které průměrně vzdělaný divák snadno pochopí. Nebo snad scenáristé podceňují běžného diváka natolik, že by nevěděl co obnáší natáčení pornografie?
Každopádně tento film přes svou kvalitu znamená průlom mezi hranicí porna a klasického filmu. Pokud jste byli zvyklí, že při milostných scénách zazní romantická hudba a kamera zamíří do rozostřené stěny nad milenci, snímek „Její tělo“ tyto hranice zbořil.