Článek
V české politice se rozhořela bitva o to, kdo nám tu přinesl více „líp“. Andrej Babiš tvrdí, že „za něj bylo líp“. Koalice Spolu tvrdí, že „za nás je líp“. A běžný občan tvrdí… že má v lednici jen hořčici a v peněžence karty z věrnostních programů.
ODS, TOP 09 a lidovci totiž vytáhli do předvolebního boje tabulkou, kterou by záviděl i Houdini – protože z faktů umí zmizet reálný život. „Máme víc!“ křičí Spolu a mává čísly o mzdách, důchodech a investicích. Ekonomové ale upozorňují, že když vyděláte víc, ale všechno stojí dvakrát tolik, tak je to, jako kdybyste hráli Monopoly, ale někdo vám tajně nasolil pod stůl hyperinflaci.

Srovnávací tabulka z dílny koalice Spolu
„Za Babiše byla průměrná hrubá mzda 38 tisíc, za Fialy 49 tisíc,“ říká mluvčí ODS. To zní dobře, než si uvědomíte, že rohlík za tři padesát teď stojí skoro jako menší akcie ČEZu. V přepočtu na nákupní košík tak dnešní průměrný Čech připomíná šlechtice s korunkou – ale jen na obrázku z reklamy.
A tak jsme svědky politické verze reklamy na prací prášek: „Nový Fialex! Perte sice dráž, ale bílejší pravda než kdy dřív!“ V realitě nám ale místo ponožek mizí kupní síla.
V oblasti důchodů je to podobné. Spolu slavnostně hlásí, že průměrná penze je dnes 21 tisíc. Ale pokud tu částku upravíte o inflaci, zjistíte, že důchodce si dnes koupí zhruba o dvě konzervy méně než za Babiše. V praxi to znamená, že „důstojné stáří“ dnes znamená „jeden jogurt týdně a Netflix na cizí účet“.
Ale pozor! Máme tu i investice, dálnice a obranu! Dálnice rostou… hlavně na letácích. Protože většinu staveb začal někdo jiný, jako třeba Havlíček, který dnes zřejmě sedí doma, staví LEGO a říká: „Tuhle silnici jsem taky kreslil já!“ V oblasti obrany pak vláda slaví vyšší výdaje – což ale nevypovídá tolik o Fialovi, jako o tom, že v Evropě prostě hoří.
A do toho přichází ANO s vlastní verzí reality: „Za nás byl mír, levné máslo a dotace pro každého, kdo měl minimálně dvě známé na správných místech.“ Alena Schillerová vytáhla těžkou munici: „Vláda se chlubí důchody, ale přitom je ošidila o tisíce!“ V překladu: „My bychom jim to dali. I kdyby si za to měli koupit jen koblihu a falešný pocit bezpečí.“
A tak se nám tu hraje o „líp“, ale nikdo už se neptá: pro koho? Pro PR oddělení? Pro Facebookové komentátory? Pro influencerky s energií od PRE a názory z TikToku?
Pravda je taková, že nám bylo líp, ale už si nepamatujeme kdy, komu a proč. A možná jsme si to celé jen špatně spočítali.