Hlavní obsah
Názory a úvahy

Dopravní středověk skončil. Středočeský kraj se posunul do 21. století

Foto: Petra Pecková

Hejtmanka Petra Pecková a radní kraje pro dopravu Petr Borecký

Kdybyste v krajské politice hledali nějakou oblast, která se dá označit jako sebevražedná mise, tak mám bezva tip: doprava. Přesto se nám ji daří už 4 roky měnit a rozhýbávat. Co všechno se změnilo?

Článek

Kdybyste v krajské politice hledali nějakou oblast, která se dá označit jako sebevražedná mise, tak mám bezva tip: doprava. Požere vám většinu rozpočtu a stejně nikdy nebude mít dost spojů, aby byl každý spokojený, a silnice bez poškození nebo bez objížděk, aby řidiči nenadávali u každé díry, do které vlítnou.

K tomu, když chcete něco radikálně měnit, narazíte na zamrzlý a provázaný systém, který je úžasně odolný proti pokusům o reformy.

Když jste ale dost zatvrzelí a odolní, tak to nakonec klapne a místo vašeho (minimálně politického) selhání, povolí šrouby toho systému. A to se nám povedlo v posledních čtyřech letech ve Středočeském kraji. Přišli jsme s naprosto přelomovými projekty, které vylepšily dopravu pro občany středních Čech a nastartovaly řadu změn, které budou nabíhat postupně v dalších letech, takže veřejná i silniční doprava bude lepší a lepší.

Co se tedy povedlo?

Celý kraj v jedné jízdence a autobus na zavolání

To, co lidé určitě ocení, je, že se dá po celém kraji cestovat na jednu jízdenku. Aneb podařilo se dotáhnout kompletně integraci dopravy v kraji a není třeba kupovat několik jízdenek u různých dopravců. Vše je propojeno s pražským systémem PID, takže z jedné strany kraje na druhou i přes Prahu se cestuje na jeden jízdní doklad. K tomu jsme ještě připojili i část okolních krajů. Mimo jiné Libereckého, Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého nebo Jihočeského v projektech Čtyřmezí a Trojmezí.

To, co zní jako jednoduchá a logická věc, trvalo neuvěřitelných 30 let. A já jsem fakt hrdá, že se nám to povedlo urychlit a dotáhnout do konce. A ráda jsem poznala ty nadšence, kteří stáli u samotného počátku a se slzami v očích byli i u cílové slavnostní pásky.

Naprostý „GAMECHANGER“ ve veřejné dopravě pak bude projekt PID Haló, který jsme odstartovali v pilotním provozu minulý týden na Českobrodsku. Jde vlastně o takový „veřejnoprávní Uber nebo Bolt“, kdy se pracuje s trasami podle skutečné poptávky cestujících, kteří si mohou svůj autobus domů nebo do práce „zavolat“ podle potřeby v návaznosti na vlak. Přesný popis, jak to funguje, najdete pod tímto odkazem. Když se tahle doprava na zavolání, která bude fungovat hlavně v okrajových časech, osvědčí – a já věřím, že rozhodně – zavedeme ji v celém kraji. Je k tomu teda ještě třeba úprava legislativy, ale to se zmákne. Samozřejmě se nejedná o nahrazení klasických linek, ani o nahrazení taxíků od domu k domu, ale o doplnění veřejné dopravy.

Pokrok nezastavíš

Přelomovým je taky pilotní projekt vodíkových autobusů v Mníšku pod Brdy. Budou jezdit na zelený vodík vyráběný elektrolýzou z přebytku zelené elektřiny vyrobené z vodní elektrárny ve Vraném. Tenhle projekt, když dopadne skvěle, a není důvod, aby ne, bude vzorem nejen pro kraj, ale i pro celou Českou republiku. Našim předkům přišlo období páry jako absolutní utopie. Nám tak připadá období dopravy bezemisní. Ale třeba se jednou budeme divit, co nám na tom přišlo tehdy divného. Teď si ale potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i vodík. Vodíkové busy vyjedou příští rok.

Pro podrobnosti se můžete podívat sem. A přibudou další ekologické projekty, jako jsou trolejbusy do Brandýsa nad Labem a Jesenice, nebo tramvajová trať do Zdib.

Opravdu velký skok se povedl v transparentnosti dopravy. Férově a otevřeně jsme vysoutěžili autobusové dopravce na příštích deset let. Zní to jako něco samozřejmého, ale do roku 2020 se dávaly tyhle zakázky prostě „z ruky“. Kraj díky téhle soutěži ušetří každoročně na 400 milionů korun. Za to se dá postavit skoro celá nová škola. A kromě toho, že o novém dopravci rozhodovala cena, musela soutěžící firma splnit požadavky na kvalitu vozidel – tedy musí být moderní, nízkopodlažní, klimatizované… zkrátka musí patřit do 21. století a ne do středověku.

Pokud Vás zajímá více, tady si můžete najít další informace.

Středočeská železnice už nebude muzeem

A totéž jsme připravili pro středočeské železnice. Největší dopravní soutěž v novodobé historii České republiky v hodnotě až 100 miliard zajistí smlouvy s novými dopravci na 15 až 30 let. A hlavně zajistí lepší dopravu pro Středočechy.

Opět je podmínkou moderní vozový park, takže žádné rozhrkané ošklivé vagony. Ale skutečně komfortní a krásné vlaky. První vlaštovky už na středočeské tratě vyrazily. Nově jezdí na některých tratích nové RegioPantery, na jiných zase RegioFoxy. A budou přibývat, takže od roku 2027 bude 70 nových nebo modernizovaných vlakových souprav s klimatizací, prostorem pro kočárky a kola a dalšími prvky, které si cestující v moderní době zaslouží.

Opět si dovolím pro zájemce přidat pár odkazů:

​​​​​​​Na trať mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem vyjely moderní RegioPantery:

České dráhy objednaly dalších 30 jednotek RegioFox, jejich počet dosáhne 106 kusů:

Největší železniční soutěž v historii. Středočeský kraj s Prahou vyberou dopravce na 30 let:

Silnice, po kterých se dá jezdit

Podobně jako u veřejné dopravy, i na středočeských silnicích byla pro nás mantrou slova: transparentnost, zrychlení oprav a staveb a hlavně zpřehlednění toho, kdy co se má dělat. No a především dojít k tomu, aby přestalo platit, že poznám příjezd do Středočeského kraje tím, že hned mi kolo zapadne do díry.

Když jsme kraj v roce 2020 přebírali, byla silniční síť, která je nejrozsáhlejší v celé republice, podinvestovaná, opravy se na některých místech dělaly velmi nekvalitním způsobem a nikdo je nekontroloval, kde se bude stavět se určovalo ne podle potřeby, ale podle systému, kdo více „leštil kliky“… a mohla bych ve výčtu parametrů „kvalitního systému“ pokračovat.

Byl to boj, ale změnili jsme to! Za 4 roky jsme investovali do oprav a nových dopravních staveb na 20 miliard korun. Díky tomu se středočeské silnice zejména druhé třídy – tedy ty zatíženější – výrazně zlepšily. Kdyby šlo o známkování ve škole, tak si polepšily z trojky na dvojku. A to je v rámci obří sítě 8600 kilometrů silnic, vážně skvělý výkon.

Jak se to povedlo? Třeba tím, že jsme zavedli transparentní systém prioritizace investic a staveb a tak se nám daří postupovat logicky, systematicky a efektivně. Podle jasných pravidel se řadí stavby za sebou a nezáleží tak na tom, kdo má jaké „kontakty“, ale na tom, co je skutečně potřeba udělat dříve. Povedlo se nám také zajistit rychlejší a spravedlivější čerpání státních a evropských fondů a zkrátka stavíme, stavíme a stavíme.

Taky jsme nastavili nová pravidla kontroly odvedené práce. Nesmí se opakovat to, že zakázku na ořez stromů podél vozovky dostane firma nějakého kuchaře a nikdo pak není schopen ani doložit, jestli se nějaké práce provedly.

Co mi přijde opravdu klíčové, vrhli jsme se do přesoutěžení smluv na letní a zimní údržbu silnic. Ty smlouvy byly staré v některých případech i dvacet let. Za tu dobu se posunuly technologie i ceny a hlavně veřejné zakázky tohoto typu mají prostě být vystaveny soutěží a ne být v držení podle nějakých historicky daných vztahů. Nyní se proto intenzivně připravuje soutěž na čtvrtinu rozlohy kraje, kdy nová běžná a zimní údržba v oblasti Mnichovohradišťska začne pracovat od příštího roku. Věřím, že díky tomu ušetříme až 400 milionů ročně, a to, jak jsme si řekli, je skoro na celou novou školu.

No a dál? Tohle musí pokračovat a ještě zrychlovat. Proto dáme do silnic v příštím období ještě více prostředků. Na tohle má smysl si i půjčit! Protože vnitřní dluh na komunikacích ve Středočeském kraji je tak velký, že se ho nedá zbavit jinak než výraznou a smysluplnou injekcí.

A k tomu dotáhneme projekty P+R parkovišť, které jsou takovým propojením silniční a veřejné dopravy. Zahájili jsme nebo rozpracovali projekty v Hostivici, Kolíně, Nymburku, Olbramovicích, Mstěticích, Úvalech, Břežanech, v Rudné, Měšicích anebo Čerčanech. A je potřeba ještě další parkoviště naplánovat, aby se ulevilo středočeským silnicím, ale hlavně aby občané mohli pohodlně využívat veřejnou dopravu a nemuseli stát někde v kolonách.

Nechte nás to dokončit!

Jestli nechcete, aby v „zácpě“ uvízl rozvoj středočeské dopravy, přijďte k volbám 20. a 21 září. A podpořte nás a tím i pokračování změn, které jsme nastartovali. Ať to zase není v rukách papalášů z ANO, kteří nám nechali kraj, kde nebylo připraveno nic, nic se nedělalo, nemodernizovalo, ale hlavně že to, co bylo, bylo zadarmo, všechno se projedlo, zasmrádlo a zrezlo.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám