Hlavní obsah
Názory a úvahy

Korektor a copywriter v době AI: Vyplatí se jejich služby?

Foto: Petra Semorádová/ ChatGPT

Stejně jako učeň potřebuje mistra, aby mu předal těžce nabité know-how, i umělá inteligence potřebuje člověka, který vymýšlí a tvoří, usměrňuje, opravuje a ladí.

Článek

Korektor a copywriter v době AI: Vyplatí se jejich služby?

Umělá inteligence dnes dokáže generovat texty rychlostí blesku. A taky levně. Nebo dokonce zadarmo. Často i překvapivě dobře. Znamená to ale, že profese copywritera nebo korektora ztrácí smysl? Stručně: NE. A tady je proč.

1. AI píše, ale nerozumí

AI pracuje se vzory. Nechápe kontext, emoce ani jemné významové nuance. Neví, kdy je zapotřebí vážnosti, jak zní ironie nebo kdy je na místě dávka empatie. Tohle je ale v komunikaci klíčové. A právě tohle je výsada člověka. AI neví, co text znamená, pouze předvídá a kopíruje.

2. AI chybuje

Ano, je to tak. Nikdo není neomylný. Ani AI. Umělá inteligence se učí na obrovském množství textů z internetu, knih, článků, příspěvků a dalších veřejně dostupných zdrojů. A právě v tom spočívá příčina její nedokonalosti. Učí se totiž ve světě, který je nedokonalý a pracuje na principu pravděpodobnosti – na základě toho, co už někdo napsal. Pokud je určité slovo v online světě stále dokola používáno nesprávně, umělá inteligence chybu nerozpozná, považuje ji za normu. Čím víc se tedy chyba vyskytuje, tím vyšší je pravděpodobnost, že ji AI zopakuje a bude vám ji vnucovat – vy ale víte svoje, nebo ne? Ukažme si to na příkladu: valná většina lidí bojuje se slovem výjimka (ano, vážně se píše takhle). Jenže na internetu ji často vídáme jako vyjímku, výjímku, vyjimku nebo dokonce výjmku. Ve chvíli, kdy budou chybné varianty převažovat nad tou jedinou správnou, kterou si myslíte, že AI použije?

AI možná zvládne chybovat méně než průměrný pisatel (schválně píšu průměrný), ale skutečnou kvalitu textu vám nezaručí jen samotná absence chyb, ale také čtivost, struktura, rytmus, osobitost…To stále zůstává doménou lidí. Korektoři nejenže opravují hrubky, ale ladí hlavně styl a tón textu.

Čeština je navíc neskutečně bohatý, vrstevnatý, dynamický, a tudíž náročný jazyk. A AI rozhodně není žádná rodilá mluvčí. Se všemi těmi perličkami jako skloňování, shoda podmětu s přísudkem, vid sloves, předpony, měkké a tvrdé souhlásky apod. si zkrátka neporadí, protože postrádá jazykový cit.

3. AI postrádá osobitost

Pověst každé firmy stojí na příběhu zakladatele, jeho vizi, zkušenostech a každodenní tvrdé práci. Budování úspěšné značky trvá roky a vyžaduje úsilí, odvahu, spoustu energie. Pokud má text firmu skutečně vystihnout, musí odrážet její tón, vzít v potaz její hodnoty i duši. A to žádná umělá inteligence neumí. Zvládne obecný text, to ano. Ale osobitý, autentický a citlivě zacílený obsah? Takový tvoří jen autor z masa a kostí.

4. AI za práci neručí

Příspěvek, který zveřejníte je vaší vizitkou. Pokud obsah dodá AI a neprojde lidskou kontrolou, riskujete zavádějící význam, špatně formulované a poskládané věty, nebo dokonce chybnou informaci. Za kvalitu by měl ručit člověk. Copywriter píše texty zodpovědně a korektor je prochází hned několikrát. Jeho bystrému oku nic neunikne.

5. AI potřebuje vedení

Skvělý výsledek je většinou založen na spolupráci. AI může být fajn pomocník, může nabídnout návrhy, ušetřit čas, může pomoci s osnovou nebo první verzí vašeho projektu, ať už se týká čehokoliv. Ale aby byl výstup skutečně hodnotný, je potřeba člověk – kreativní, znalý a zodpovědný. Stejně jako učeň potřebuje mistra, aby mu předal těžce nabité know-how, i umělá inteligence potřebuje člověka, který vymýšlí a tvoří, usměrňuje, opravuje a ladí.

Závěrem – umělá inteligence není korektor. Ani copywriter. AI nebyla navržena primárně k tomu, aby odhalovala pravopisné chyby, stylistické přešlapy, špatné souvislosti nebo psala bůh ví jak originální texty. Je to nástroj pro generování obsahu na základě sběru dat (včetně těch chybných). Přestože částečně dokáže napodobit různé styly a tóny, neklade si ambice být skutečným autorem (klidně se jí na to zeptejte).

AI může být skvělý pomocník (když víte, jak s ní pracovat), ale rozhodně není odborník na jazyk. Pokud má být text reprezentativní, důvěryhodný nebo prodejní, je stále potřeba lidský zdroj s jazykovým citem a potřebnými znalostmi. Lidská služba je totiž nenahraditelná.

PS: Ale jednu věc musím uznat – když chcete vytvořit jedinečné obrázky ke článku, AI nemá konkurenci. Za drobnou výpomoc jí tímto děkuji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám