Hlavní obsah
Jídlo a pití

Vařená mrkev. Postrach školních jídelen nebo zázračný lék?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Petra Svobodová

Jistě si na ni pamatujete. Vařená nebo dušená mrkev, bez masa, s masem, s hráškem. A ne vždy zcela povedená. Proslavené dietní jídlo. Zázračný zdroj vitamínu A. Ale může mít i jiné benefity?

Článek

Nedávno jsem si v obchodě kupovala mrkev a pokladní mi namarkovala 750 balení. Dvoukilových. Pobavilo mě to, protože u nás doma by se to snad i snědlo. Já měla mrkev vždycky ráda, dodnes je to jedno z mých neoblíbenějších jídel. Ale jsem spíše výjimka. Ještě si pamatuji, jak ostatní děti ve školní jídelně ohrnovaly nos. Ačkoli syrová mrkev je poměrně oblíbená dětská svačinka, ta vařená už tolik neletí.

Před časem jsem narazila v jedné knížce na zmínku, že mrkvová polévka obsahuje jakési speciální látky, které mají zázračný vliv na zažívaní. To mě zaujalo. Možnost, že bych místo předražených preparátů v tabletkách mohla jíst mé oblíbené jídlo, zněla téměř zázračně. Zadala jsem tedy heslo do Googlu a skutečně, známy pediatr, podle kterého byl pojmenován Moroův reflex, doporučoval mrkvovou polévku proti průjmům u dětí (např. článek Ernst Moro: zapomenutý pediatr, který díky mrkvové polévce zachránil před smrtí tisíce dětí).

A další výzkumy tento efekt mrkve jen potvrdily. Já se více dočetla v knize Léčba Crohnovy nemoci, ulcerózní kolitidy a artritidy: místo kortizonu mrkvová polévka. Ačkoli názor, že by mrkvová polévka mohla pomoci při tak závažné nemoci, jako je Crohnova, je skutečně hodně odvážný, autor přistupuje k tématu vědecky, jasně odlišuje, co je jeho zkušenost či dedukce, a co jsou informace z odborné literatury a výsledky výzkumů, které cituje.

Foto: https://pxhere.com/cs/photo/1437375?utm_content=shareClip&utm_medium=referral&utm_source=pxhere

Mrkevové smoothie ze syrové mrkve však bohužel stejné účinky na střeva mít nebude.

A jak to s tou mrkví tedy je? Ve zkratce - sacharidy z vařené mrkve znemožní virům a bakteriím uchytit se na střevní stěně a způsobit tak průjem. Mrkev je takové přírodní antibiotikum. A co je ještě lepší, je bez vedlejších účinků a může se užívat dlouhodobě! Teda pokud to snesou vaše chuťové buňky.

Princip je takový, že musí jít o mrkev vařenou, a to aspoň půl hodiny. Autor knihy doporučuje vařit mrkev ve stejném množství vody, jako je její hmotnost. Přidat trochu soli a pak rozmixovat na polévku. Stejnou službu ale může poskytnout i jednodruhová dětská výživa z mrkve, jen je potřeba si ji dochutit. Receptů na mrkvové polévky je ale spousta. Podle mě není důležité, zda je mrkev samotná, nebo jsou k ní další ingredience a výrazně tak vylepšují váš chuťový zážitek. Je však potřeba dodržet půlhodinu vaření mrkve.

Vyzkoušet můžete třeba krémovou mrkvovou polévku podle Apetitu, mrkvovou polévku s těstovinou, jak ji vaří Kluci v akci, nebo vyzkoušet napěněnou mrkvovou polévku, jak ji radí Kuchařka pro dceru.

Mrkev můžete kombinovat s jinou kořenovou zeleninou, brambory, dýní, červenou čočkou. Fantazii se meze nekladou. Já nejčastěji jedla prostě jen uvařenou mrkev, nakrájenou na asi 7 cm dlouhé hranolky. Krájela je tak do polévky moje babička a vařili jsme je i synovi, který začínal s prvními příkrmy metodou BLW, tzv. jídlo do ruky. A mrkvový vývar jsem vypila jen tak. Vařená mrkev se dá použít i jako příloha k masu, k bramborům nebo samostatně. Zajímavá je i mrkev pečená. A domnívám se, že kýžené sacharidy vzniknou i při úpravě ve formě mrkvového dortu. Možností, jak tedy zařadit mrkvovou dietu, je bezpočet. Autor knihy popisuje zlepšení svého zdravotního stavu již po několika dnech užívání polévky.

A jaká je moje zkušenost? Ano, vydržela jsem konzumovat vařenou mrkev téměř denně několik týdnů. Nevadilo mi to, chutnala mi a stále mi chutná. Můj ani ne dvouletý syn zřejmě zdědil svou lásku k mrkvi po mně, protože pokaždé, když jsem si ji uvařila, značný díl mi snědl. Crohnovu nemoc, ulcerózní kolitidu, ani revmatoidní artritidu mi vyléčit nemohla, protože žádnou z těchto nemocí nemám. Naopak mé bezlepkové a nízkohistaminové dietě vyhovovala. Mrkvové kůře jsem absolvovala biorezonanci, která překvapivě ukázala velmi dobrý stav mých střev, až se terapeutka divila. Jestli této diagnostické metodě věříte, nechám na vás.

A co vy, dáte mrkvové polévce šanci?

Anketa

Chystáte se vyzkoušet mrkvovou dietu?
Ano, určitě ji vyzkouším.
0 %
Je to zajímavý nápad, zauvažuji o něm.
0 %
Zní to dobře, ale nemám rád/a mrkev.
0 %
Ne, zkoušet to nehodlám.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Upozornění: autorka článku není lékař a čerpá pouze z uvedených zdrojů a své zkušenosti. Proto pokud máte zdravotní problémy, poraďte se raději se svým lékařem.

Literatura: Dirk Klante: Léčba Crohnovy nemoci, ulcerózní kolitidy a artritidy: místo kortizonu mrkvová polévka; 3. vyd., Olomouc : Fontána, 2020. ISBN 978-80-7336-286-7

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám