Článek
Dívka z nóbl rodiny objevuje kouzlo divadla
Představte si Brno na počátku 20. století, město plné průmyslu a kultury, kde se 27. února 1912 narodila Nataša Hodáčová do rodiny, která by mohla inspirovat romány o aristokracii. Její otec, František Xaver Hodáč, byl nejen úspěšným právníkem a politikem, ale i blízkým spolupracovníkem prezidenta Masaryka, což rodině zajišťovalo postavení v nejvyšších kruzích společnosti. Matka Adéla, provdaná Hodáčová, poskytovala domov plný stability, zatímco dědeček Jaroslav Goll, slavný historik, inspiroval Natašu k přijetí pseudonymu, který se stal jejím uměleckým jménem. Nataša vyrůstala v přepychu, navštěvovala nejlepší školy v Praze i v Anglii, kde se naučila plynně hovořit čtyřmi světovými jazyky a jezdit na koni jako pravá lady.
Ale bohatství a konvence ji nelákaly tak jako světla ramp. Už jako dítě fascinovala Natašu divadelní scéna – tajně navštěvovala představení a snila o rolích, které by jí umožnily uniknout z přísného rodinného prostředí. Po maturitě na gymnáziu Elišky Krásnohorské v Praze se zapsala na Filozofickou fakultu Karlovy univerzity, ale studium brzy opustila. Místo toho se vrhla do soukromých lekcí tance u Jelizavety Nikolské a Jarmily Kröschlové, s nimiž dokonce vystupovala v Paříži. Herectví studovala pod vedením Karla Dostala a Jiřího Frejky, což jí otevřelo dveře k profesionální kariéře. Její první kroky na prknech vedly do Českého divadla v Olomouci, kde strávila sezóny 1932–1934, následně do Slovenského národního divadla v Bratislavě (1934–1935) a konečně do Vinohradského divadla v Praze (1935–1945), kde se stala stálou členkou souboru.
Tady se Nataša projevila jako všestranná umělkyně – zpočátku hrála lyrické a vážné role, jako Ofélie v Hamletovi, Hilda v Stavitelovi Solnessovi nebo Olivia ve Večeru tříkrálovém. Její elegance a přirozený půvab ji předurčovaly k postavám princezen a romantických hrdinek, ale brzy objevila svůj komediální talent, který ji katapultoval do filmového světa.
Zlatá éra komedií: Když Eva tropila hlouposti
Třicátá léta byla pro Natašu Gollovou jako z hollywoodského snu, jen s českým nádechem. Její filmový debut přišel v roce 1932 v komedii Martina Friče Kantor Ideál, kde si zahrála malou roli septimánky – jen jednu větu, ale dost na to, aby upoutala pozornost. Brzy následovaly větší příležitosti: v roce 1935 hrála Evu v Bezdětné, pak Jiřinu Bártlovou v Příkladech táhnou (1939). Ale skutečný průlom přišel s crazy komediemi, kde excelovala po boku Oldřicha Nového.
Kdo by zapomněl na nestárnoucí Eva tropí hlouposti (1939), kde Nataša jako Eva Norová tropila šílenosti v mužském převleku, což diváky rozesmávalo po celé republice? Tento film, natočený Martinem Fričem, se stal kultovním díky jejímu vtipu a šarmu. Stejně tak Kristian (1939), kde hrála s Novým v rolích plných nedorozumění a romantiky. Pokračovala v Katakombách (1940), Pohádce máje (1940), Roztomilém člověku (1941) a Hotelu Modrá hvězda (1941), kde její postavy vždy zářily elegancí a humorem. V roce 1941 získala Národní cenu za výkony v několika filmech, včetně Hotel Modrá hvězda a Pohádka máje.
Během protektorátu se objevila i v německém filmu Komm zu mir zurück (1944) pod jménem Ada Goll, což později přispělo k poválečným spekulacím. Její filmografie z té doby zahrnuje i Rukavičku (1941) a další komedie, kde se stala ikonou českého filmu, srovnávanou s Lídou Baarovou či Adinou Mandlovou. Ale za kamerami se skrývaly osobní bouře, které brzy změnily její osud.
Bouře války: Láska, kolaborace a hrdinství v Terezíně
Druhá světová válka přinesla do života Nataši Gollové chaos, který překonal jakýkoli filmový scénář. Její rodina trpěla – otec František Hodáč byl zatčen gestapem a zemřel v roce 1943 v pankrácké věznici. Nataša sama čelila osobním dramatům: její románky byly stejně bouřlivé jako její role. První velká láska přišla v Paříži v roce 1932 s rumunským básníkem Tristanem Tzarou, dadaistou o šestnáct let starším, ale vztah skončil rychle. Poté tříletý poměr s hercem Františkem Vnoučkem, který se ukázal jako homosexuál a žárlivý tyran.
Nejkontroverznější byl vztah s Němcem Willym Söhnelem, dohlížejícím na český film v Barrandově a členem NSDAP. Tento krátký románek během války ji po osvobození označil za kolaborantku, přestože Söhnel měl i milenku Adinu Mandlovou. Nataša čelila obviněním, ale byla osvobozena díky svým činům: rozšiřovala protinacistické letáky, zprostředkovávala styky s partyzány a v květnu 1945 dobrovolně odjela do Terezína ošetřovat vězně během epidemie tyfu. Tam se sama nakazila tyfem a svrabem, bojovala o život půl roku a unikla smrti jen o vlásek. Tyto hrdinské činy pomohly očistit její jméno, ale stigma zůstalo.
Poválečné stíny: Manželství, alkohol a návrat před kameru
Po válce se Natašin život zkomplikoval ještě víc. Obvinění z kolaborace vedla k šestileté přestávce ve filmech, přestože byla oficiálně osvobozena. V roce 1947 se provdala za divadelního režiséra Karla Konstantina, s nímž žila až do jeho smrti v roce 1961. Manželství bylo spíš útěkem před samotou – Konstantin byl alkoholik a Nataša se postupně také propadla do závislosti. Spolu pracovali v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích (1947–1950), pak v Praze v divadle Na Fidlovačce (1952–1953), ABC (1955–1962) a Městských divadlech pražských (1962–1971), odkud odešla do důchodu kvůli nemocem.
Filmový návrat přišel v roce 1951 díky Janu Werichovi, který ji obsadil jako Sirael v Císařově pekaři a Pekařově císaři – historické veselohře Martina Friče. Poté hrála v Punťovi a čtyřlístku, Kudy kam?, Fantomu Morrisvillu, Spalovači mrtvol a v roce 1974 v komedii Drahé tety a já režiséra Zdeňka Podskalského, kde už bojovala s alkoholismem. Televizní role zahrnovaly seriály jako Rodina Bláhova, Hříšní lidé města pražského, Sňatky z rozumu, Dnes v jednom domě a Sanitka. Její poslední filmovou rolí byla Anička v Konečné stanici (1981).
V divadle se věnovala komediálním charakterovým rolím: paní Savage v Zvláštní paní Savageové, Güllwentová v Třech dámách s pistolí nebo Edna v Křehké rovnováze. Rádio ji znalo z Čiřikí a dalších pořadů. Ale osobní život upadal: po Konstantinové smrti žila sama, pořádala večírky s kolegy, ale propadala depresi.
Poslední léta: Nemoci, samota a zapomenutá hvězda
Osmdesátá léta přinesla Nataše Gollové těžké časy. Postupující artritida ji přikovala na berle, katarakty ji oslepily a alkoholismus zhoršil zdraví. Přestěhovala se do domova důchodců v pražské Krči, kde žila v chudobě a izolaci, zapomenutá veřejností. Zemřela 29. října 1988 ve věku 76 let, opuštěná a nemocná. Její příběh inspiroval monografie Aleše Cibulky, které mapují její krátkou, ale oslnivou kariéru plnou úspěchů i tragédií.
Její dědictví žije v klasických filmech, které dodnes baví diváky humorem a elegancí. Nataša Gollová nebyla jen herečkou – byla symbolem doby, kde se mísily sláva, láska a bolest.
Zdroje
- https://www.csfd.cz/tvurce/1166-natasa-gollova/biografie/
- https://www.lifee.cz/tv-a-filmy/nestastny-zivot-natasi-gollove-toho-praveho-nikdy-nenasla-nakonec-zustala-sama-a-nemocna_364472.html
- https://medium.seznam.cz/clanek/jan-valtr-natasa-gollova-divka-z-nobl-rodiny-ktera-v-terezine-osetrovala-vezne-79860
- https://www.prozeny.cz/clanek/zdravi-a-zivotni-styl-kultura-kdyz-natasa-gollova-tropila-hlouposti-milovala-slavneho-basnika-gaye-a-behem-valky-i-nemce-willyho-99776
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Nata%C5%A1a_Gollov%C3%A1