Článek
Životní prostředí
V této oblasti chápu odpůrce a souhlasím s nimi. Výroba elektromobilu pravděpodobně zlepšení životního prostředí nepřinese. A vlastně by mě zajímalo, kdo s takovou věcí poprvé přišel. Pokud si tedy někdo kupuje elektromobil a argumentuje tím, že je jeho výroba „zelená“, tak to podle mě úplně neplatí. To, co elektromobil ale přinést může, je zlepšení životního prostředí ve chvíli, kdy je využíván a začnete se s nimi setkávat ve městech. V norských městech Oslo nebo Bergen je již každé třetí auto elektrické a na ulici to poznáte tak, že je na ní obrovský klid. Možná i to je důvodem, proč jsou elektromobily tak tlačeny. Bude se s nimi jezdit pomalu kvůli dojezdu, následkem toho bude méně nehod atd. Kdo ví…
Infrastruktura a vylepšení
Infrastruktura je stále daleko za ideálem. Mně by například pomohlo, kdyby byla možnost nabít vůz u klasické benzínové pumpy. Pár možností již na trhu je, ale stále se nejedná o velký počet nabíječek. V tomto případě ale narážíme na problém, který se týká dohod mezi poskytovateli elektřiny a vlastníky benzínových pump. Co by se také mohlo vylepšit je nastavení vyšších poplatků, pokud bude nějaký vůz „blokovat“ nabíjecí místo delší dobu než například 180 minut. Na sídlištích se snad do budoucna bude stavět nabíječek víc, protože scénář, že si někdo vyhodí prodlužky z okna není reálný – i když to dnes můžeme celkem běžně vídat. Na druhou stranu také není reálný scénář, který občas někteří lidé prezentují. Ten scénář říká, „jak by na to zareagovala elektrická síť, kdyby měli všichni na sídlišti elektrické auto“. Až toto někdy nastane, elektrická síť na to bude velmi pravděpodobně připravená. Ale vzhledem k tomu, že v České republice je přibližně 6,5 milionu vozů a pouhých 16 tisíc (osobních) elektromobilů, je tato obava naprosto mimo. Respektive mimo není, ale budeme to řešit až za desítky let.
Cena
Další část mozaiky, kterou je potřeba vyřešit je pořizovací cena elektromobilu. Tesla Model 3 se momentálně prodává za částku 1.053.990 Kč. Troufnu si říct, že klasické auto se stejným výkonem a výbavou za tuto cenu neseženete. Pokud máte pocit že ano, napište mi do diskuze, jaký vůz to je. Nebudu zde argumentovat „nulovou“ cenou za servisní úkony u Tesly, stejně tak nebudu argumentovat pravděpodobně dražším pojištěním elektrického vozu – zde však záleží na vašich bonusech.
Vlastní zkušenost
Elektromobil se rozhodně nevyplatí každému, ale troufnu si říct, že většině lidem ano. Nevyplatí se pouze těm, kteří jezdí až stovky kilometrů denně a nemají možnost vůz nabíjet přes noc. Já například jedu se svým elektromobilem cca 10 km do práce, kde mám možnost vůz nabít. Je to pro mě velká výhoda, protože bydlím v bytě a v garážích možnost nabíjení není. Pokud ale pracuji doma nabíjím na veřejných nabíječkách většinou ve chvíli, kdy jdu na nákup, do kina, nebo si nechávám auto umýt (některé automyčky vám auto i nabijí). V průměru tedy auto nabíjím jednou týdně a asi bych tu frekvenci mohl protáhnout na 1× za deset dní. V zimě by však toto možné nebylo v létě ale naprosto v pohodě.
Vadí vám u elektromobility vůz jako takový, nebo neustále tlačení od společnosti/vlád, že tento typ vozů je budoucnost? Napište mi do diskuze!