Článek
Bratr mého kamaráda z fotbalu pracuje jako rozvozce jídla a příležitostný taxikář. Aby co nejvíce ušetřil za náklady na PHM, koupil si před lety v autobazaru starou Octavii 1,9 SDI s nájezdem skoro 250 tisíc kilometrů. Není to sice žádná formule, ale podle Martina, tak se dotyčný jmenuje, to je pro rozvoz pizzy a občas nějakého zákazníka, který chce odvézt z baru do kasina, nebo naopak, naprosto ideální. Auto koupil za 50 tisíc korun a údajně do něj kromě oleje a PHM neinvestoval ani korunu.
Jezdí na použitý olej
Práce kurýra se prý docela vyplácela. Auto údajně nepotřebovalo žádné náklady, takže domů nosil docela zajímavou výplatu. „To ale byla nafta i pod třicet korun“, a pokračuje: „Dneska však stojí nafta 35 korun, ale ceny za rozvozy se nijak zásadně nezvedly. Musel jsem to proto vyřešit jinak“, říká Martin, který začal v létě do nádrže lít použitý olej z restaurací, pro které rozváží jídlo. „Četl jsem na internetu, že právě Octavia SDI by s přefiltrovaným olejem neměla mít problém, a zatím opravdu nemá,“ tvrdí.
Stará Octavia přežije všechno
Podle svých slov na to šel postupně. Nejdříve do skoro plné nádrže nalil deset litrů oleje. Auto jelo, nic se nestalo, takže teď už to ředí v poměru 50:50. „Dočetl jsem se, že v zimě může být s olejem problém, ale přes noc parkuji v garáži, tak uvidím. Poměr 50:50 ale rozhodně zvyšovat nebudu“, uvažuje Martin. V restauracích mu prý dávají litr použitého oleje za 10 korun, spotřebu má se „svojí“ směsí cca 10 litrů. „Uspořím tak necelé dvě koruny na kilometr, což je super“, pochvaluje si. Nevím, jak k těm počtům došel, ale budiž. Jestli mu to za to stojí, tak OK. Na druhou stranu, staré Octavii za 50 tisíc se už asi nic horšího stát nemůže.
Na hraně zákona
Podle odborníků ale není fritovací olej vhodný ani pro tyto starší vozy. Časem prý odejdou trysky, nebo čerpadlo. V celkové sumě se tak jízdou na olej určitě uspořit nedá. A pak je tady ještě jeden aspekt, o kterém se ale asi moc neví. A tím je zákon. Jezdit na slunečnicový nebo řepkový olej totiž není legislativou povoleno. V celé Evropské unii totiž platí nařízení, podle kterého musejí řidiči používat jen palivo, které je pro auto schválené. A to oleje, na které se nevztahuje spotřební daň, rozhodně nejsou.
Smrad jak z levné hospody
Já bych tedy jízdu na fritovací olej rozhodně nedoporučoval. A to ani pro uvedený typ Octavie, ani třeba na staré Mercedesy, o kterých se tradovalo, že jezdily na olej bez problémů. Do auta patří benzín nebo nafta, na žádný fritovací olej ho nikdy nikdo neprojektoval a hlavně neschvaloval. A jezdit za autem, které páchne jako kuchyně nádražní restaurace, také není žádný med. I když proti gustu…