Článek
Elektromobilita je téma, které asi jako jediné, snad kromě politiky a pražského fotbalového derby, rozděluje společnost na dva nesmiřitelné tábory. Jeden tvrdí, že elektromobilita je slepá ulička, druhý ji, mnohdy až nekriticky, adoruje.
Češi jsou militantně proti
Elektromobilita tak v České republice naráží na výrazný odpor veřejnosti, což lze přičíst několika klíčovým faktorům. Jedním z nich je cena elektromobilů, která je pro většinu lidí stále vysoká, což posiluje dojem, že jde o technologii pro bohatší vrstvy. Důležitou roli hraje i konzervatismus Čechů vůči novinkám. Historicky mají Češi tendenci odmítat to, čemu nerozumí nebo o čem mají nedostatek informací. Zatímco v jiných státech se zdá, že zákazníci více nad elektromobilitou přemýšlejí, v Česku ji až militantně odmítáme.
Evropa jako jediná nařizuje
Je pravdou, že Evropa je jediný kontinent, který své populaci nařídil, jaká vozidla si má v budoucnu kupovat. Ano, Evropa jako jediná nařídila, že na jejím území, resp. na území států EU, prodej aut se spalovacím motorem v roce 2035 skončí. S velkými ovacemi se to nesetkalo. Ani u Evropanů, ani u evropských výrobců automobilů. Radost to možná udělalo americké Tesle a čínským výrobcům elektromobilů, ale o tom někdy jindy.
Češi si nechtějí nechat elektromobilitu vnucovat
Dalším faktorem, který pravděpodobně u Čechu napomáhá k negativnímu pohledu na elektromobilitu, je odpor vůči regulacím, které přicházejí z Evropské unie. Zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035 je mnohými vnímán jako vnucování něčeho, co by mělo přijít samo a postupně. Pro mnohé Čechy je tak těžké přijmout, že se jedná o dlouhodobou změnu, která je motivována ekologickými důvody. Tento dojem posiluje i názor, že rozhodnutí ve prospěch elektromobility nepřichází z přirozené poptávky trhu, ale je nařízeno shora.
Na vině je i nedostatek informací
Tento negativní postoj je navíc často poháněn nedostatkem informací a mylnou představou, že elektromobily nedokážou nabídnout dostatečný výkon, dojezd nebo komfort, na který jsou Češi u svých oblíbených „oktávek v naftě“ zvyklí. Ačkoliv elektromobilita v některých zemích zaznamenává růst, v Česku se rozděluje veřejnost do táborů odpůrců a příznivců, kteří se jen těžko navzájem přesvědčí o opaku.
Pokud má elektromobilita v Česku najít širší podporu, bude potřeba se zaměřit na snižování cen, poskytnutí lepších informací a zvýšení povědomí o výhodách elektromobilů, jak pro jednotlivce, tak pro společnost.