Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jestli chce koalice SPOLU ve volbách uspět, měla by si přečíst knihu Marka Prchala. Návod tam je

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: ODS

Vláda

Volební preference nevypadají podle předběžných průzkumů pro koalici SPOLU zrovna růžově. A zdá se, že styl „hodnotové“ politiky, nemá šanci uspět ani v budoucnu. I když…

Článek

Podle posledních průzkumů se zdá, že jasným favoritem parlamentních voleb v příštím roce bude hnutí ANO. To si totiž udržuje v podstatě stálou podporu více než 30 % voličů, přičemž v březnu průzkumy hovořily dokonce až o 40 procentech. Koalice SPOLU se potom ve stejných průzkumech objevuje na druhé příčce s preferencemi kolem 20 procent. Otázkou zůstává, zda i v roce bude toto uskupení kandidovat společně, ale jakákoliv jiná varianta by byla jenom horší. Navíc strany, jako TOP 09 nebo KDU-ČSL, by riskovaly, že pětiprocentní hranici, nutnou pro vstup do Sněmovny, ani nepokoří.

Kniha jako učebnice

Jak je možné, že ANO má stále tak vysoké výsledky? A má vůbec šanci uspět strana, která vyznává hodnotovou politiku? Určitou odpověď dává kniha marketéra Marka Prchala, který stál za úspěchem ANO. Vlastně až do přečtení této knihy, jsem moc nechápal, jak je možné, že Babiš, resp. hnutí ANO, má tak silnou podporu veřejnosti. Vždyť přeci musí být každému „jasné“, že je to populista a demagog. Jak to, že „tradiční“ hodnoty, jako je morálka, pravdomluvnost, čest, atd… oslovují menšinu? Nechápal jsem. Pak jsem ovšem narazil na stránku 309 v Prchalově knize a bylo mi jasno.

Kvalitní marketing a průzkum trhu jsou klíčové

Kouzlo tkví v tom, že ANO moc nevymýšlí program, ale reagují na to, co chtějí lidé slyšet. Je to marketingově orientovaná strana, resp. hnutí. Co to znamená? Nic víc a nic méně, než to, že si nejprve udělají průzkum trhu, a teprve potom připraví produkt. Dá se tak mluvit o tom, že to je produkt na míru. Tedy ten, který má šanci na trhu uspět.

Vlastní káva proti známým značkám nemá šanci

Jiné strany to dělají v podstatě opačně. Připraví si program, kterému věří, který přesně konvenuje s jejich hodnotami, a který je podle nich ten „správný“. Pak ho pustí na „trh“. Bez zjišťování zpětné vazby, bez ptaní, bez průzkumu. Podle Prchala to je však politický anachronimus, který přirovnává k prodeji vlastní granulované kávy ve chvíli, kdy na trhu existují už dávno zavedené značky a vy se snažíte přesvědčit milovníky černého moku, že zrovna vaše káva je ta jediná správná. Bez šance…

Hodnoty a ideály hrají bohužel druhé housle

Co by tedy mohlo koalici SPOLU pomoci? No právě přečtení Prchalovy knížky. Ona se totiž i politika už dávno stala produktem, se kterým uspějete jenom v případě, že budete mít skvěle zmáknutý marketing a budete trh dokonale znát. Nemusí se nám to líbit, a mně osobně se to tedy nelíbí vůbec. Ideály ale bohužel v dnešní světe hrají až druhé housle. Jinými slovy, když si politická strana zjistí, co potřebujete, co se vám líbí nelíbí, a jaké máte postoje, a následně vám to začne nabízet, uspěje, bez ohledu na to, jestli to nakonec splní a jestli je to v souladu s obecně uznávanými hodnotami. Je to smutné, ale je to tak…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz