Hlavní obsah
Finance

Kapesné za známky a domácí práce? Jenom to ne, říká finanční mentorka

Foto: Pisalek 00

Peníze

Mladí mají mít ve třiceti letech naspořen svůj první milion. Třeba z brigád a kapesného. To se však podle finanční mentorky nemá dětem dávat za známky ve škole nebo třeba za venčení psa.

Článek

Výchova dětí k finanční odpovědnosti by měla začínat brzy, a to formou každodenních aktivit, nikoliv finančními odměnami za běžné domácí úkoly nebo školní výsledky. Podle finanční mentorky Veroniky Kalátové je klíčové, aby si děti osvojily hodnotu peněz prostřednictvím praktických zkušeností, jako jsou nákupy, či pravidelným spořením. Tímto přístupem se děti údajně naučí efektivnímu hospodaření a připraví se na finanční samostatnost v dospělosti. Učení by mělo zahrnovat i pochopení rodinných financí a plánování.

Peníze nepadají z nebe

Jenže ruku na srdce. Kdo z nás se nepokusil s dětmi výši kapesného navázat právě na nějakou tu domácí práci, nebo třeba na venčení psa. Někdo dokonce spojuje výši kapesného s kvalitou studijních výsledků. To je však podle finanční mentorky chyba. Na druhou stranu si ale myslím, že když děti budou dostávat kapesné „jen tak“, mohou nabýt dojmu, že peníze padají z nebe a není třeba se o ně nějak zasloužit.

Peníze nemají být odměnou za povinnosti. Opravdu?

Pravidelné kapesné, které děti dostávají bez podmínek spojených s jejich školními výsledky nebo domácími úkoly, může být jednou z efektivních cest, jak je naučit hospodařit. Děti se tímto způsobem učí rozvrhnout své finance, šetřit si na věci, které chtějí, a přemýšlet o tom, jak s penězi zacházet. Je důležité, aby si uvědomily, že peníze nejsou odměnou za povinnosti, ale že jejich hodnota spočívá v tom, co umožňují. To je podle mě v pořádku. Ale peníze by měly dostávat za „něco“.

Seznamte děti s rodinnou finanční situací

Důležité je rovněž postupně děti seznamovat s rodinnými financemi, aby chápaly, jak fungují běžné výdaje, spoření, či investice. To jim může poskytnout reálný základ pro finanční plánování a samostatné rozhodování v dospělosti. Praktické zkušenosti, jako je například vedení jednoduchého rozpočtu nebo zapojení do rozhodování o nákupech, jsou neocenitelné. Jenže ne každému rodiči se chce svým dětem vysvětlovat, proč pod stromečkem nenajde nový telefon za 30 tisíc korun, když ho tam najde polovina spolužáků. Jenže právě zde je potřeba dětem hodnotu peněz vysvětlit.

Stabilita a úspěch jako cíl

Cílem takového přístupu je, aby děti získaly nejen finanční dovednosti, ale i zodpovědnost a schopnost dlouhodobě plánovat. Učit děti, že peníze jsou prostředkem k dosažení cílů, nikoli konečným cílem, je zásadní pro jejich budoucí finanční stabilitu a úspěch.

Anketa

Má být podle vás kapesné navázáno na domácí práce nebo známky ve škole?
Ano
62,7 %
Ne
30,8 %
Žádné kapesné. Ať chodí na brigádu
6,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 989 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz