Hlavní obsah

Mikuláš s čertem za pětistovku? Na gymplu jsme to dělali za dva pomeranče a panáka zelené

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Mikuláš za 500

Děti už se těší na Mikuláše a čerta, ale tradiční návštěva se rodičům trochu prodraží. Co dříve bývalo radostnou hrou studentů, se dnes prodává za stovky korun.

Článek

Když se dnes podívám na nabídky „mikuldů“ a „čertů na zavolání“, nacházím ceny, které dokážou překvapit. Někteří Mikulášové si účtují i několik set korun za vystoupení trvající jen pár minut. Krátké „bububu“, povinná básnička a dítě odměněné sladkostmi. Pětistovka za několik minut interakce s tradiční postavou? Přiznám se, že mě to docela zaráží.

Pamatuji si úplně jiný svět. Když jsem chodil na gymnázium, my studenti jsme Mikuláše a čerta představovali z vlastní iniciativy a bez nároku na finanční odměnu. Občas nás rodiče odměnili drobnými pozornostmi – pomerančem, hrstí buráků, někdy panákem zelené. Ale nikdy by nás nenapadlo stanovovat cenu za to, že vyděsíme dítě a budeme z něj tahat básničku, jinak bude bez čokolády, dostane bramboru a kus uhlí. Bylo to o radosti, o společném prožitku, nikoliv o obchodním vztahu. Byla to prostě studentská zábava a chuť udělat dětem radost. Jasně, to, že jsme něco dostali, bylo fajn. Ale kvůli tomu jsme si vatu na bradu nelepili.

Problém dnešní praxe není v tom, že se musí pokrýt náklady na sladkosti nebo kostýmy. Rozumím tomu, že takové vystoupení s propracovanými kostýmy, třeba i nějakým scénářem a doprovodnými rekvizitami něco stojí. Ale když se krátký moment, který je vlastně srdcem celé akce, převádí do komerční roviny, ztrácí svůj původní význam. Mikuláš a čert mají dětem přinášet radost, malé napětí a motivaci k básničce nebo písničce, ne být čistě službou, za kterou se platí stovky korun.

Dřívější generace si vážily samotného zážitku. Bylo to o participaci, o udržování tradice, o mezilidském kontaktu a smíchu. Děti mohly cítit napětí z krátkého strašení a zároveň bezpečí, že jde o hru. To je aspekt, který by neměl být komercializován. Krátké „bububu“ a povinnost říct básničku jsou malé momenty, ale symbolizují celý smysl tradice.

Myslím, že stojí za to si připomenout, že Mikuláš a čert patří dětem, nikoli peněženkám. I dnes je možné udržet tradici živou, dostupnou a autentickou, aniž by byla komerčně zatížena. Sladkosti a drobné odměny za účast jsou v pořádku, ale samotné vystoupení by mělo zůstat zdarma – pro radost, zážitek a uchování tradice. A tak by se k tomu mělo i přistupovat. Dělat by to měli ti, kteří chtějí děti pobavit. Nikoliv ti, kteří si chtějí vydělat. Ne všechny aktivity je nutné převádět na peníze. Alespoň já si to stále myslím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz