Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Mýtus o levném elektromobilu: Každý kilometr vyjde i na 5 Kč. Chce to jenom správně počítat

Foto: Pisalek 00 (vlastní dílo)

Tesla

Jsou náklady na provoz elektromobilu skutečně tak nízké, jak často tvrdí jejich majitelé? Nejsou. Stačí kupecké počty a zjistíte, že i elektromobil jezdí za 5 korun na kilometr. Možná i dráž.

Článek

Častým argumentem majitelů elektromobilů v oblasti otázky ekonomiky provozu takového vozu jsou téměř nulové servisní náklady a také velice nízké náklady na ujetý kilometr. Zatímco s prvním argumentem lze více méně souhlasit, s nízkými náklady na ujetý kilometr souhlasit nelze. Proč? Stačí jednoduché počty.

Účet po pěti letech provozu

Jako modelový příklad si vezměme nejprodávanější elektromobil v Česku, tedy Teslu Model 3. Ta se jako nová aktuálně prodává v nejlevnější variantě za částku 979.990,- Kč. Kalkulujme s ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů a obměně auta po pěti letech provozu. Pro účely tohoto textu budu počítat s cenou za energii ve výši 1,-Kč na kilometr. Je to nejčastěji zmiňovaná částka těmi, kteří se nízkou spotřebou a nízkou cenou energie chlubí. Tak a jdeme na to.

Propad hodnoty je značný

Pět let provozu po 20 tisících kilometrech představuje celkový nájezd 100 tisíc kilometrů. Náklady na energii tedy budou 100 tisíc korun. Servis počítat nebudeme. Budeme počítat s prvním argumentem elektromobilistů, že elektromobil je v podstatě bezúdržbový. Po pěti letech provozu se základní Tesla Model 3, s nájezdem 100 tisíc kilometrů, prodává za cenu cca 550 tisíc korun, což je o 430 tisíc méně, než stojí nejlevnější nová.

I bez servisu se pod 5 korun na kilometr asi nedostanete

Majitel této příkladové Tesly tedy musel na 100 tisíc ujetých kilometrů vynaložit částku 530 tisíc korun (100 tisíc energie + 430 tisíc ztráta hodnoty). A to nepočítám žádný servis a drahé nabíjení na superchargerech, které cenu energie posunou výrazně nad zmíněnou částku jedné koruny.

Auta se spalovacím motorem to mají stejně

Stejně můžeme samozřejmě kalkulovat náklady na provoz u auta se spalovacím motorem. Také to nebude žádná sláva a rozhodně nelze počítat pouze s náklady na pohonné hmoty. I u takového auta se propad jeho hodnoty propíše do celkových kilometrových nákladů. Je to logické. Když ale přemýšlíme o nákladech na provoz elektromobilu, nenechme se ukonejšit pouze tím, že máme přístup k levné energii a auto s nízkou spotřebou. Ale jak jsem psal na začátku. Jsou to snadné počty a není problém si takovou kalkulaci udělat na každou značku a každý model.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz