Článek
Ve středu 17. února 1982 krátce před pátou odpolední došlo v pražské čtvrti Letná k jedné z nejtragičtějších nehod v historii pražské MHD. Jednovozová tramvaj T1 s evidenčním číslem 5118, která jela na lince 26 ve směru od Strossmayerova náměstí, se v plné rychlosti převrátila při odbočení do smyčky Špejchar. Nehoda si vyžádala sedm lidských životů, 12 osob utrpělo těžká a dalších 43 lehká zranění.
Přeplněná tramvaj, nepozornost a vysoká rychlost
Řidič přehlédl, že výhybka u smyčky zůstala po předchozí soupravě přestavena vlevo. Do oblouku najel rychlostí přes 40 km/h, ačkoliv maximální povolená rychlost přes výhybku činila tehdy i dnes 15 km/h. Tramvaj vykolejila, převrátila se na pravý bok a v klouzavém pohybu porazila sloup veřejného osvětlení, poškodila osobní automobil a zábradlí. Uvnitř vozu se v tu chvíli tísnily desítky cestujících.
Nestihl tramvaj a přežil
„Tehdy mi ta tramvaj ujela. Byl jsem naštvaný, ale nakonec mi to možná zachránilo život,“ vzpomíná Tomáš Svoboda, který nehodu sledoval jen o pár minut později cestou přes Letnou. „Pokračoval jsem pěšky a dostal jsem se až k místu neštěstí. Bylo to strašné.“
Tramvaj cestující zavalila
Z vyšetřovací zprávy vyplývá, že vůz po převrácení klouzal ještě přibližně deset metrů, než se zastavil. Nejtragičtější následky měla nehoda pro ty cestující, kteří vypadli ze zadních dveří – tramvaj je při převrácení zavalila. Nejmladší oběti bylo šest let, nejstarší padesát jedna. Hmotná škoda byla odhadnuta na 70 tisíc Kčs u tramvaje a 15 tisíc Kčs u poškozeného automobilu.
Viníkem byl řidič tramvaje
Provoz na Letné byl přerušen na více než tři hodiny. Náhradní dopravu zajistily autobusy, některé tramvajové linky byly odkloněny. Řidič tramvaje Miroslav D. byl vzat do vazby a následně odsouzen jako jediný viník tragédie. Nepřesvědčil se o poloze výhybky a výrazně překročil povolenou rychlost.
Průjezd výhybkou jako kritický okamžik
Zvláštností zůstává, že i po více než čtyřiceti letech není povinnost „zavírat“ výhybku po průjezdu standardizovaná, ačkoliv se to v rámci výcviku doporučuje. Po nehodě následovalo postupné stahování tramvají typu T1 z pražských ulic. Jejich definitivní konec přišel už následující rok, 25. ledna 1983.