Hlavní obsah
Automobily a doprava

V Praze jsem potkal unikátní škodovku, které jsem se před třiceti lety neuváženě zbavil

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Felicia Laurin & Klement

Škoda Felicia ve verzi Laurin & Klement byla vyrobena pouze v počtu 1477 kusů (hatchback). Stála šílených 329 tisíc korun a já si ji v roce 1994 koupil, abych ji po dvou měsících neuváženě prodal.

Článek

Měl jsem jednu z prvních Felicií v republice. Stříbrný hatchback GLX s motorem 1,3 litru byl prvním autem, které automobilka vyprodukovala po spojení s koncernem VW. A pokrok oproti modelu Favorit byl skutečně ohromný. S autem jsem byl spokojen, jenže za pár měsíců přišla automobilka s luxusní verzí Laurin & Klement. Na tehdejší produkci se jednalo skutečně o veliký luxus.

Luxusní výbava ale slabý motor

Auto mělo zajímavý tmavě modrý metalický lak, kožená vyhřívaná sedadla, dva airbagy a ABS. Za zmínku stojí také specifické lité disky v retro designu a fakt, že verzí Laurin & Klement bylo vyrobeno pouze 3806 kusů. 2329 kusů verze kombi a 1477 kusů klasického hatchbacku. Pod kapotu se dávala nejen původní „jednatrojka“, ale také motor 1,6. Já měl slabší verzi s výkonem 50 kW a oproti původní Felicii jsem měl pocit, že auto skoro nejede. V servisu mi řekli, že model L&K je mnohem těžší a že jsem si měl vybrat silnější „jednašestku“. Auto jsem tedy asi po dvou měsících prodal. Za 375 tisíc. Zájemců bylo opravdu hodně. Ale měl jsem ho dát možná do stodoly. S ohledem na počet vyrobených kusů bych ho dnes prodal asi lépe.

Setkání po třiceti letech

Jenže to by nesmělo vypadat tak, jak vypadá dnes. Svět je malý a o náhody není nouze, říká se v jedné pohádce. A já dnes „svoje“ auto po více než třiceti letech zase viděl. Stav žalostný, ale třeba ho současný majitel zrovna od někoho koupil a pokusí se ho dát opět do skvělého stavu. Jednou ho třeba prodá za milión, za který se někdy prodávají původní Felicie z šedesátých let.

Odkaz do historie

Značka Laurin & Klement se poprvé objevila na luxusních verzích modelů Škoda až v devadesátých letech, ale historicky jde o návrat ke kořenům značky. Václav Laurin a Václav Klement založili svou firmu v roce 1895 a až do roku 1925 vyráběli kola, motocykly a později i automobily pod značkou Laurin & Klement. Po sloučení s plzeňskou Škodovkou značka zanikla – a právě v roce 1996 byla znovuobjevena jako synonymum pro nejvyšší výbavový stupeň.

I dnešní modely se nabízejí ve verzích L&K

Felicia Laurin & Klement byla prvním modelem této obnovené řady a později se k ní přidaly luxusní verze modelů Octavia, Superb nebo Kodiaq. L&K se stalo symbolem nejvyšší elegance, komfortu a nadstandardní výbavy v rámci nabídky značky Škoda. Dnes je tak značka L&K respektovaným označením prémiových variant,

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz