Článek
Automobilka Škoda představuje druhou generaci SUV Kodiaq, o němž mimo jiné říká, že posouvá udržitelnost, prostornost a bezpečnost na novou úroveň. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale co to je za marketingovou proklamaci? Dokáže někdo exaktně vysvětlit, co to je udržitelnost u auta kategorie SUV a co to znamená „posunout ji na novou úroveň“? Podobně prázdné věty nejsou ale pouze v repertoáru automobilek. Udržitelné je teď leccos.
Je SUV základní potřeba dneška?
Wikipedia říká, že udržitelnost je v kontextu lidské civilizace definovaná jako praktická schopnost uspokojit základní potřeby dneška bez kompromitování schopnosti budoucích generací uspokojit jejich základní potřeby a udržet jejich životní úroveň. Udržitelná společnost musí být vystavena tak, aby její životní styl a podnikání nebyly v rozporu s neoddělitelnou schopností přírody udržet život. Opravdu mezi základní potřeby dneška patří například jízda v SUV? Já osobně si to nemyslím.
Udržitelné SUV stojí přes milion
Osobně se mi Kodiaq nikdy nelíbil. Ale vnímání designu je čistě subjektivní záležitost, takže to neznamená, že to není hezké auto. Jen prostě nemám zálibu v přerostlých hromadách železa, které jezdí po městě, když jsou určeny spíše do lehčího terénu. Ve městě by podle mě taková auta prostě jezdit neměla. Možná by bylo více udržitelnější, kdyby automobilky nabízely k mastodontním SUV nějaké miniautíčko do města za speciální cenu. Něco jako 1+1 zdarma. Cena za nový Kodiaq startuje na částce 1.040.000,- za výbavovou verzi Selection.
Je SUV zbytečná kategorie?
Subjektivně totiž vnímám vozy kategorie SUV jako naprosto zbytečné vozy. Ano, jsou módní, je na nich jistě zajímavá marže a jsou dobře prodejné. Proč je tedy nevyrábět? To je ekonomika a je to tak v pořádku. Proč ale o dvou tunách železa říkat, že posouvají udržitelnost na novou úroveň? V čem ta nová úroveň udržitelnosti spočívá? V tom, že některé verze budou mít hybridní pohon?
Zdanit velká auta?
Nebylo by udržitelnější vyrábět spíše menší auta? Nebylo by udržitelnější ta velká auta, ve kterých při městských jízdách sedí stejně většinou pouze řidič, více zdanit? Takhle budeme sice stále udržitelnější, ale nic moc to v reálu nebude znamenat. K čemu je třeba dobrá podpora ve výši téměř dvou miliard na nákup elektromobilu? Na to, aby po českých silnicích jezdilo o 8 tisíc firemních elektromobilů více? OK, ale k čemu to je dobré. Slovy klasika: „A komu tím prospějete“?