Článek
Ústřední automobilovou „postavou“ seriálu byl pochopitelně sovětský automobil značky Volha, ke kterému hlavní hrdina, řidič Standa Pekárek, vzhlížel s téměř nábožnou úctou. Jenže v seriálu se zobrazily i další vozy, které zaslouží pozornost. Například ikonická Škoda 1203, Robur z tehdejší NDR, nebo designový skvost, alespoň tedy na tu dobu, Lancia Beta. V té se v seriálu vozili příslušníci Státní bezpečnosti, kterým Standa Pekárek donášel.
Vada vozy výrazně zlevnila
Jenže na první pohled atraktivní vůz s moderní aerodynamickou karosérií měl jednu zásadní vadu. Ta dokonce ukončila působení značky Lancia ve Velké Británii. Vada to byla tak zásadní, že výrazně zlevnila vozy, které se díky tomu tehdy v socialistickém Československu objevily. Ale pěkně popořadě. O co tedy tehdy šlo?
Jak se kalila ocel?
Itálie získala od Sovětského svazu, výměnou za licenci Fiat na výrobu vozu Lada 2101, tisíce tun oceli. Sovětské oceli. Jenže i když si v Sovětském svazu mysleli, že umí kalit ocel, neuměli. Jejich ocel se hodila možná tak na tanky, ovšem ocelové pláty, které následně Italové použili právě při výrobě Lancie Beta, rezavěly snad už v továrně. A to byl onen pověstný hřebíček do rakve jinak skvělému autu.
Automobilka vykupovala vozy zpět
Model Beta od automobilky Lancia byl automobil nižší střední třídy, který se vyráběl v letech 1972 až 1984. Na trh přišla Beta nejdříve ve verzi sedan. Atraktivní design a poměrně svižné motorizace dávaly automobilce naději, že půjde o velice úspěšné auto. Jenže právě kvalita plechů vystavila automobilce, resp. modelu Beta, „stopku“. Automobilka musela dokonce určité množství vozů vykoupit od klientů zpět a vracet jim peníze. Ve Velké Británii pak tato kauza způsobila v podstatě odchod automobilky z britského trhu.
Šance pro spořivé komunisty
Levné vozy se špatnou pověstí ale byly pro spořivé komunistické papaláše v tehdejším Československu ternem a pár jich pro potřeby StB nakoupili.
Sehnat se dá obtížně
Dnes se dá zachovalá Lancia Beta koupit jen velice obtížně. Na největším evropském inzertním portálu jich je k dispozici přibližně 30. Nejdražší, což ale vůbec nemusí znamenat, že v nejlepším stavu, je nabízena za 28 tisíc euro. Jde o verzi Montecarlo Coupé, což je mimochodem, dle našeho názoru, asi nejhezčí varianta vůbec. Nejlevnější kus, ovšem v dosti žalostném stavu, se potom na stejném serveru nabízí za 990,- euro. Jde o verzi Trevi 2.0 I.e. s výkonem 122 koní. Pro fanouška značky, který bude ochoten investovat další tisíce do oprav, to však může být docela zajímavá koupě. Třeba i s nějakým investičním potenciálem.