Článek
Dobíjecích míst není v České republice zrovna mnoho, a tak není nic neobvyklého, když majitel elektromobilu potřebuje dobít baterie ve svém vozidle, ale dobíjecí místo je obsazeno někým jiným. Velmi často samozřejmě jiným elektromobilistou, který také dobíjí, ale tu a tam na takovém místě zaparkuje i majitel vozu se spalovacím motorem. Že to je velmi bezohledné není asi potřeba připomínat a elektromobilisté se na takové sobecké řidiče právem zlobí.
Sobec bez ohledu na typ pohonu
Jenže i mezi elektromobilisty se najdou sobci, kteří si místo u dobíjecího stojanu pletou s klasickým parkovacím místem. Ohánějí se přitom tím, že u těchto míst je v drtivé většině případů značka IP12, tedy „Vyhrazené parkoviště“ s dovětkem např. „EKO VOZY“, nebo „ELEKTRO“. Podle nich tak není nikde napsáno, že je povinností vůz dobíjet, takže se ničeho protiprávního nedopouštějí.
Potřebujeme zákon na to, abychom byli slušní?
A protože jsem jednoho takového „experta“ také potkal, musím se řečnicky zeptat: „To skutečně potřebujeme na všechno zákon, nařízení, značku, nebo nějaký příkaz? Nestačilo by někdy používat „pouze“ obyčejný rozum a být vybaven alespoň elementární slušností? To skutečně ze silnic, a nejenom odtud, vymizelo slušné chování úplně?“
Model „co není zakázáno, je dovoleno“ má svoje limity
Na jedné straně se zastánci modelu „co není zakázáno, je povoleno“, rozčilují nad tím, když jim někdo neoprávněné stání na vyhrazených místech před dobíjecími stanicemi vytýká, ovšem na druhé straně, kdyby někdo jiný zastavil například u stojanu u benzínové pumpy a došel si na nákup, by asi takové pochopení neměl a nadával by až do nebes.
Naschvály sami sobě? Fakt úlet…
A u řidičů elektroaut je to už úplně nepochopitelné. Stěžují si na naschvály řidičů se spalovacími motory, ale sami se chovají vůči sobě úplně stejně. Já jsem naštěstí svoje auto dobil. Vedlejší místo bylo volné. Ale kdo přijel po mně, ten měl smůlu. Třeba bude toho pověstného Černého Petra mít příště řidič světlé „déesky“ z titulní fotografie. Pak si třeba uvědomí, že zaparkovat na normálním místě, o deset metrů dále od vchodu do nákupního centra, zase taková tragédie není. Rozhodně ne taková, jako když na přístrojovce svítí dojezd 10 km a dobíjecí stanice je obsazena zbytečně.