Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Byznys s použitím AI bude terno

Foto: Obrázek zdarma z freepik.com

Ještě před pár lety jsme si pod umělou inteligencí představovali robota, který nám přinese pivo z ledničky, nebo v horším případě Skynet, co zničí lidstvo.

Článek

Dnes? Dnes se AI nasazuje všude možně – od psaní e-mailů až po rozhodování o investicích za miliardy. A pokud si někdo myslí, že je to jen další módní výstřelek, měl by si koupit zpáteční jízdenku do 90. let. Byznys s AI totiž nebude jen zajímavý. Bude to terno. A kdo zaspí, ten si brzo ani kafe v automatech nenalije bez softwarové licence.

Představte si, že vlastníte firmu. Máte zaměstnance, účetní, marketéra, analytika, grafika, obchodníka, někde vzadu i paní na faktury. A teď si představte, že všechno tohle zvládne pár řádků kódu, co běží na cloudu za pět dolarů měsíčně. Ne, není to sci-fi. Je to praxe. Firmy, které dnes sázejí na AI, zjišťují, že nepotřebují dvacet lidí, ale dva. A možná ještě jednoho ajťáka, co restartuje server, když si umělá inteligence usmyslí, že má poněkud kreativní náladu.

Jasně, některé věci AI ještě neumí. Třeba vám nezalže do očí na poradě jako průměrný obchodní ředitel, nebo si nevezme dovolenou přesně v týdnu, kdy se uzavírá kvartál. Ale upřímně – to jsou vlastnosti, které si v byznysu zas až tak moc neceníme. Zato schopnost pracovat 24/7, analyzovat tisíce datových bodů za vteřinu a nezbláznit se z meetingu, to už je jiná liga.

Největší zlatý důl se přitom neotevřel někde na burze. Ne, je to v malých a středních firmách, které se dosud AI bály jako čert kříže. „Na to my nemáme,“ říká typický český podnikatel s pleteným svetrem a šanonem plným tabulek ve Wordu. Jenže dnes už AI není jen pro Google, Amazon nebo Elonovu vesmírnou loď. Dnes stačí dobrý nápad, pár tisíc do vývoje a šikovný prompt. A najednou máte produkt, který řídí logistiku, překládá e-maily do japonštiny nebo rovnou navrhuje celý e-shop v růžovém, protože zákaznice z Karlových Varů to tak prostě chtějí.

Samozřejmě, že ne každý skok do AI bazénu končí zlatou rybkou. Některé startupy skončily dřív, než stihly nahrát logo na homepage. Ale to je normální. V devadesátkách taky každý chtěl prodávat CDčka a mít bar na pláži. Dnes se prostě prodává AI. A kdo to umí dobře, ten prodává i vzduch v plechovce, jen mu říká „kognitivní prostorové řešení“.

Banky už AI používají dávno – nejen na to, aby vám spočítaly úvěr, ale aby zjistily, že jste včera googlili „Jak vyzrát na hypotéku“. Reklamní agentury si nechávají od AI tvořit slogany, které dřív psali copywriteři za tři piva a pytlík arašídů. AI teď navrhuje auta, obleky, playlisty, dokonce i scénáře ke komediím (a někdy jsou vtipnější než ty lidské, byť ne záměrně).

A co teprve právníci? Už teď existují systémy, které zvládnou napsat žalobu, vyhledat precedent a ještě se u toho tváří slušněji než většina advokátů po ránu. Samozřejmě to má háčky – třeba když AI omylem cituje neexistující paragraf. Ale řekněme si to upřímně: to se stává i lidským právníkům. Akorát AI za to neúčtuje pět tisíc za hodinu.

Pointa je jasná: byznys, který nepočítá s AI, si sám pod sebou řeže větev. A nejen to – kopá si jámu a doufá, že ho nikdo nezasype. Příležitosti jsou obrovské. Potřebujete zefektivnit výrobu? AI. Chcete předvídat, co si zákazníci koupí příští měsíc? AI. Máte nudného šéfa, kterého byste rádi nahradili někým kompetentním, ale bez duše? No hádejte.

Ale pozor – není to jen o nahrazení lidí stroji. Ti chytřejší pochopili, že AI je parťák, ne nepřítel. Můžete s ní pracovat, zlepšovat svoje výsledky, zrychlovat procesy. Neznamená to vyhodit lidi, ale umožnit jim dělat práci, která má smysl. A když si AI vezme papírování, účetnictví a rutinu? No sláva, ne?

Takže ano – AI byznys bude terno. Možná ne každý z nás zbohatne přes noc, ale kdo naskočí včas, má šanci si ukrojit pořádný kus koláče. A kdo zůstane stát na peróně, tomu už ujede vlak. A ten vlak řídí algoritmus, ne strojvůdce.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz