Hlavní obsah
Umění a zábava

Povrchní, sexistický, kýčovitý letní hit Kopule od Vojty Dyka, anebo má hlubší smysl?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels

Letní hudební klip Kopule se odehrává u bazénu

Na první poslech a podívanou jsem se zděsila. Seriózní umělec a perfektní zpěvák, kterým Vojta Dyk podle mě je, se stává neurvalým, trapným, silně pohoršujícím a naprosto nevkusným. Text a klip k písni Kopule všemu nasvědčuje.

Článek

Drobně jsem si po zhlédnutí zavzpomínala na patos ve tvorbě i interpretaci se skupinou Nightwork. Tehdejší písnička Tepláky a opakující se „Kule dej si doprava“ mě však vůbec nepohoršovalo, naopak pobavilo. Mezi posluchači se našel i takový, který ve zpívaném textu slyšel vulgarismus a se svým podnětem se obrátil na prošetření Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Šetřením se zjistilo, že posluchač slyšel slovo od počátečního písmena P, načež v písničce se zpívá „dýču“(označení pro diskotéku), tedy oblíbený a Andělem oceněný hit žádné vulgarismy neobsahuje a byl z nařčení očištěn.

Ale zpět k nové písni Kopule. Narazila jsem na ni díky článku o představení hitu Vojtou Dykem na Colours of Ostrava. Píseň jsem u prvního poslechu vnímala stejně povrchně, jak na mě působila. Kýč, nabubřelost a sprostota z ní jen sálala. Pohupující se zadnice v rytmech, nafukovací plameňák, brýle do tvaru kytek, pití z umělohmotného ananasu, smyslné pojídání zmrzliny, úchylné tančení nad poníkem a slovní hříčky jako kopuLOVElovat. Klip jsem dokoukala, písničku doposlouchala, k textu jsem cítila odpor a okamžitě jsem celou tuto skladbu odsoudila, zavrhla a nikdy ji nechtěla slyšet.

Ale malý červíček ve mě hlodal, protože tomu není příliš dávno, kdy jsem slyšela velmi niterní a sdělující píseň Táto. Stejně jako neuvěřitelný a kouzelný Šumavský otčenáš napojený na duševní pouto se zemí a přírodou s hlubokým významem pro všechny. Nechtělo se mi věřit, že by se Dyk propůjčil k nějakému lacinému počinu.

Poslechla jsem podruhé a pochopila. Vlastně jsem skrz své pohoršení přehlédla podstatu sdělení. Tento výtvor je ukázkou bizáru a povrchnosti dnešní doby sociálních sítí a jejich pozlátka. Vojtěch Dyk předává umělý obrázek na umělé lidské postoje v dnešním mnohdy vyumělkovaném světě.

Pár výrazů v textu songu si musí, třeba čtyřicátník jako já, přeložit ve slovníku slov používaných generací Z. Zpodobnění ikon v hudebním klipu pro označení konkrétních sociálních sítí je snad již všeobecně známé pro každého, stejně jako některé výrazy z angličtiny. A pokud ne, překladač a internet poradí.

Nakonec se z odpuzující podivnosti vyklubala zajímavost, s níž snad lze bojovat proti malichernosti, povrchnosti a bezduchosti. A přestože se píseň Kopule příliš nepodobá mým oblíbeným letním hitům, nakonec jsem se nestala její odpůrkyní a budu doufat ve vyslyšení jejího volání.

Mezi své oblíbené letní hity řadím Lambada, Kaoma, Everybody, D.J. Bobo, Coco Jambo, Mr. President nebo legendární Summer Nights se zpěvem Johna Travolty a Olivie Newton John z muzikálu Pomáda.

Anketa

Jaký je váš oblíbený letní hit?
Lambada, Kaoma
11,5 %
Summer Night, Travolata a Olivia
7,2 %
Coco Jambo, Mr. Prezident
4,9 %
Everybody, D.J.Bobo
4,3 %
Léto, Iveta Bartošová
11,5 %
Žijeme len raz, Ego & Robert Burian
10,6 %
Watermelon, Sugar Harry Styles
2,6 %
Jiný
47,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 349 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Skladba Kopule
Hudební skupina D.Y.K.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz