Článek
Dnes po delší době přicházím opět s exkluzivním investigativním textem a níže popíšu kontroverze provázející zakázku na nákup samopalů pro policejní složky za 361 milionů korun. Všechny informace v textu pochází z veřejně dostupných registrů a je tak k zamyšlení, proč se tématu dosud nevěnoval nikdo povolanější s násobně robustnějšími zdroji.
Mnoho již bylo řečeno a napsáno o některých armádních zakázkách, které stále vzbuzují kontroverze. Podivné a kontroverzní zakázky lze ale najít také na Ministerstvu vnitra, které spadá pod předsedu hnutí STAN, Víta Rakušana. V roce 2025 vypsalo Policejní prezidium zakázku na dodávku 2 250 samopalů třídy PDW (Personal defense weapon) doplněnou o příslušenství sestávající ze svítilen, tlumičů, supresorů, zaměřovačů a dalšího příslušenství.
Již v minulosti bylo Ministerstvo vnitra terčem kritiky za netransparentní výběr dodavatelů zbraní a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v roce 2021 resortu udělil pokutu ve výši 800 tisíc korun. Vnitro si podle nálezu kontrolorů počínalo netransparentně a bezdůvodně bez výběrového řízení nakoupilo 1 873 souprav zbraní ve třech různých objednávkách.
Úředníci poučení z minulých chyb v roce 2024 skutečně při poptávce 2 250 samopalů vypsali a uveřejnili zakázku, ale výsledný výběr a hlavně cena jednotlivých komponent zdaleka neodpovídá velkoobchodní ceně běžné v zahraničí ani v tuzemsku a velkoobjemová zakázka je podle veškerých kritérií předražená. Ministerstvo vnitra navíc ani nevyužilo zákonnou možnost vypsat soutěž znovu kvůli nedostatku zájemců a uzavřelo rámcovou smlouvu za 361 milionů korun s jediným účastníkem, firmou C.I.D Praha s.r.o. Stejný dodavatel získal zakázky vypsané bez výběrového řízení prošetřované Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže v letech 2018 až 2021.
Cena zbraní i příslušenství je někdy i násobně vyšší než při kusovém prodeji v e-shopu
Smyslem velkoobjemové zakázky je běžně snížení ceny díky množstevní slevě. V případě zakázky na pořízení samopalů a příslušenství je ale tento efekt přímo opačný, respektive komponenty zakázky jsou naopak dražší než při kusovém prodeji v obchodech a firma C.I.D. dokonce prodává 2 250 samopalů za vyšší cenu než při prodeji 61 kusů zbraní policii o pouhý rok dříve.
Níže jsou výřezy smluv z let 2023 a 2025, kde lze sledovat nižší cenu samopalu MP7A1 při objednávce nižšího objemu 60 kusů než v objednávce 2 250 kusů z roku 2025.

Objednávka 61 samopalů včetně zásobníků a příslušenství z roku 2023. Cena jedné zbraně je o 15 % nižší než při více než třicetinásobném objemu kontraktu z roku 2025.

O rok a půl později kupuje Policejní prezidium více než třicetinásobný objem zbraní za vyšší cenu, navíc od stejného dodavatele, který je jediným účastníkem tendru.
Policejní prezidium společně se samopaly zakoupilo například i 2 930 průhledných holografických zaměřovačů typu EoTech XPS 2-0, 380 takzvaných značkovacích zbraní modelu HK MP7A1 a 2000 dlouhých zásobníků na 40 ran. Ceny položek ale nejen že cenově neodpovídají množstevní slevě způsobené velkoobchodním objemem, ale někdy jsou i výrazně dražší než při kusovém prodeji na běžném e-shopu v České republice a zahraničí.
Například opaskové a stehenní pouzdro pro nošení samopalu nabízí výrobce na stránkách hkpartspro.com za 349 dolarů, tedy zhruba 7 000 Kč. Policie ale pouzdra kupuje za kusovou cenu 16 799 Kč. Zvětšovací modul typu EoTech G43.STS lze pořídit na e-shopu výrobce za 559 dolarů včetně daně, tedy zhruba 12 000 korun. Policie moduly pořizuje za 19 481 Kč při nákupu 350 kusů. Jiný typ EoTech EXPS 3-0 lze od výrobce zakoupit za 819 dolarů, tedy zhruba 17 000 Kč a policie toto příslušenství nakupuje za cenu 23 800 Kč při objemu 350 kusů. Největší objem a zároveň největší cenový nepoměr lze však nalézt u zaměřovace EoTech HWS XPS 2-0, kterých policisté nakoupili 2 930. Cena za kus vychází na e-shopu výrobce na 649 dolarů, tedy 13 500 Kč a policisté zvětšovače nakupují za 19 000 Kč. Taktické svítilny Streamlight ProTac Rail Mount 2 LED Flashlight nakupují policisté za 6 200 Kč při objemu 2930 kusů a český e-shop bestpatron.cz přitom tyto produkty nabízí za 5 500 Kč za kus. U 80 tlumičů typu Rotex-LMX lze také vysledovat nižší cenu na e-shopech, kde je dokonce uvedena doporučená maloobchodní kusová cena od výrobce na úrovni 975 dolarů, tedy 21 000 Kč. Policisté tlumiče Rotex nakupují za 27 700 Kč.

Ceny samopalů PDW MP7A1, tlumičů i dalšího příslušenství jsou výrazně vyšší než v maloobchodním prodeji.

Ceny příslušenství, ať už svítidel nebo opaskových pouzder, jsou výrazně vyšší než v maloobchodním prodeji.

Ceny holografických zvětšovačů jsou výrazně dražší než na oficiálních stránkách výrobce, kde je udávaná cena za jeden kus v maloobchodním prodeji. Dražší než v maloobchodním prodeji je i další vypsané příslušenství.
Jen na zvětšovacích modulech a svítidlech by policisté nákupem v e-shopu výrobce za kusové maloobchodní ceny ušetřili více než 30 milionů korun.
Podivný je ale také objem nakupovaných zbraní, protože dosud Policejní prezidium nikdy takto objemnou zakázku nevypsalo a v minulosti pořizovalo samopaly po desítkách nebo maximálně nižších stovkách kusů. Paradoxně tyto zakázky, jak je výše zmíněno a zdokumentováno, vyšly levněji. Nákup 60 samopalů MP7A1 v roce 2023 Policejní prezidium na 66 tisíc korun za kus a dřívější nákup 80 kusů byl také levnější, jedna zbraň vyšla na 55 tisíc korun. Levnější samopaly pro policisty přitom zajišťoval stejný dodavatel.
Je tak záhadou, proč ve větším objemu cena neklesá, ale naopak roste. Při pohledu na ceny příslušenství vypsané výše, může být odpovědí nadhodnocení zakázky a příliš vysoká cena dodavatele C.I.D Praha s.r.o.
Policisté draze nakoupit nemuseli. Veřejnou zakázku ale i s vědomím předražených cen uzavřeli s jediným účastníkem tendru
Do tendru na nákup samopalů vstoupila pouze jediná firma, již zmíněná společnost C.I.D Praha s.r.o., která státu podle registru smluv již v minulosti zbraně dodávala. Policejní prezidium ale nemuselo nabídku přijmout a využít ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek, které institucím umožňuje soutěž zrušit a vyhlásit znovu v případě, kdy se přihlásí jediný zájemce s neadekvátně vysokou cenou.
Přitom je z výčtu výše jasné, že při pouhém zadání typu komponentu do internetového vyhledávače lze z několika dostupných zdrojů zjistit, jak moc jsou komponenty předražené. Policejní prezidium pod Ministerstvem vnitra Víta Rakušana ale zřejmě zanedbalo i takto primitivní krok a cenu nabízených komponent nijak neověřilo nebo v horším případě akceptovalo nadsazené ceny úmyslně, důvody zadání předraženého tendru si lze pouze domýšlet. I kvůli možné škodě vzniklé občanům České republiky byl ve věci dne 12. 8. 2025 podán podnět na přezkum zakázky Nejvyššímu kontrolnímu úřadu.
Pokud není čtenářům tohoto textu lhostejné, jak stát s prostředky daňových poplatníků nakládá, ocením, když budete tento článek sdílet. Stojí za ním hodiny práce, rešerší a ověřování faktů.